بازار سهام

حمایت کمرنگ حقوقی‌ها

 در نخستین ساعت معاملات روز شنبه شاخص کل با رشد ۱۰ هزار واحدی مثبت شد و در محدوده یک میلیون و ۶۴۱ هزار واحدی در حرکت بود که به یکباره در مسیر از ریل صعود جا ماند. در ساعات ابتدایی فشار فروش در گروه خودرویی بالا گرفت و از طرفی گروه پالایشی چشم باز نکرده به خواب رفت، این گروه برای شفاف‌سازی نرخ خوراک تعلیق شدند. در ادامه تلاش‌های بازار سهام، نماگر بورس افت وخیز‌هایی را شاهد بود و از میزان مثبت شدن کاسته می‌شد تا اینکه در ساعت ۱۱ حقوقی‌ها بیدار شدند که به وعده حمایت دستوری خود عمل کنند و با حمایت از گروه خودرویی، این گروه در پایان معاملات متعادل شد. نماگربورس در پایان روز معاملاتی به همان رقم یک ساعت ابتدایی رسید و با رشد ۶۲/ ۰ درصدی نسبت به روز گذشته در کانال یک میلیون و ۶۴۲ هزار واحدی بسته شد.

 

 

بازار سکه

همسویی سکه با دلار و طلای جهانی

سکه پس از پشت سر گذاشتن نوسانات در کانال قبلی وارد سیر صعودی شده و در کانال 11 میلیونی در حال رکورد زنی است. سکه که روز پنج‌شنبه اندکی کاهش قیمت را تجربه کرده بود باردیگر افزایشی شد و در روز شنبه هر سکه تمام در بازار آزاد 11 میلیون و 400 تومان معامله شد که نشان‌دهنده 200 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته است.قیمت نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 560 هزار تومان است که افزایش 40 هزار تومانی را نسبت به روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد. ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 170 هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و 720 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. روند افزایشی و آهسته اونس طلا در بازار جهانی و افزایش نرخ دلار در کشور بر قیمت سکه اثرگذار است و سکه مسیری همسو با این دو دارد.

 

 

بازار طلای جهانی

ابهامات در بازار طلا

با نوسانات قیمت طلا در بازه 1900 دلاری، فضا اندکی مبهم شده و خوش‌بینی کارشناسان بازار به روند صعودی این فلز ارزشمند در کوتاه‌مدت رنگ باخته است. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با اندکی افزایش به 1935 دلار رسید. در هفته گذشته طلا شاهد کاهش حدودا 4 درصدی بود که بیشترین افت هفتگی از اوایل ماه مارس به شمار می‌رود. به دلیل بالا رفتن بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا که سبب خروج بخشی از سرمایه‌ها از بازار طلا شده، قیمت فلز زرد تحت فشار قرار گرفته است.پس از آنکه خزانه‌داری آمریکا میزان زیادی از اوراق قرضه را روانه بازار کرد، بازدهی شاخص اوراق قرضه 10ساله دولت آمریکا افزایش داشت و سبب ترمیم بخشی از افت ارزش اخیر دلار شد.بالا رفتن بازدهی اوراق قرضه هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش می‌دهد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد اندک پس از افت

اوراق تسهیلات مسکن پس از چندین افت باز هم روندی صعودی را تجربه کرد. روندی که بهینگی تامین مالی از طریق این اوراق را برای خرید مسکن کاهش می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 روز گذشته 16/ 3 درصد رشد قیمت را تجربه کرد. این نماد در روز چهارشنبه 70 هزار و 170 تومان بسته شده بود و در طول معاملات روز گذشته به 72 هزار و 392 تومان رسید. این اوراق در 259 نوبت به ارزش 138 میلیون تومان معامله شد. افزایش ارزش بازار این اوراق نمی‌تواند نشانه‌ مثبتی برای خریداران مسکن باشد زیرا این روند هزینه تامین مالی برای خرید مسکن را بالا می‌برد. در روز‌های گذشته شکست همسویی روند صعودی شاخص کل با این اوراق را شاهد بودیم اما روز گذشته بار دیگر با نماگر بورس همسو شد.

 

بازار نفت

وست تگزاس به زیر 40 دلار بازگشت

بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در روز پایانی هفته معاملاتی خود به زیر 40 دلار بازگشت و به قیمت 39 دلار و 77 سنت در هر بشکه بسته شد. این قیمت در بازار نشانگر کاهش هفتگی حدودا 8 درصدی این شاخص نفتی است. تحت تاثیر وضعیت نابسامان اقتصادی آمریکا که وضعیت بسته مالی حمایت دولت نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، ناامیدی و تردید در بازار افزایش یافته است و چشم‌انداز تقاضا را مثبت ارزیابی نمی‌کند. از سوی دیگر نیز عدم پایبندی بالای اعضای اوپک‌پلاس و خواسته عراق برای معافیت از سهمیه‌بندی توافق کاهش تولید، بازار را به شدت نگران کرده است. در صورت خروج کشوری چون عراق احتمال بر هم خوردن تعادل بازار می‌رود و در چنین شرایطی خطر به هم خوردن تعادل فعلی بازار بزرگ‌ترین تهدید بر سر قیمت‌ها محسوب می‌شود.

 

01