بازار سهام

Untitled-1 copy

نماگر بورس یک پله عقب‌نشینی کرد 

شاخص کل بورس در پایان روز چهارشنبه (۱۹ شهریور ماه) به عدد یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد رسید. این رقم روز چهارشنبه (۱۲ شهریور ماه) با عدد یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد به معاملات پایان داده بود و این نشان می‌د‌هد که نماگر بورس طی هفته گذشته 75 هزار واحد کاهش داشته است. با وجود افت شاخص کل بازار، در آخرین روز معاملاتی از هفته سوم شهریور ارزش معاملات ۴۵۰ درصد، حجم معاملات ۵۸۳ درصد و تعداد معاملات بیش از ۹۰درصد نسبت به روز ماقبل آن افزایش داشت. با وجود خبر حمایت از بازار با تخصیص پول از صندوق توسعه ملی، حقیقی‌ها بیشترین خرید را در بازار داشتند و صف‌های فروش در برخی از نمادهای بزرگ جمع شدند. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) 8 هزار و 658 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت 501 میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بوده است.

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

سکه در مرز 12 میلیونی

طی چند روز اخیر طلا نوسانات چشمگیری را به خود ‌گرفته است و در این بین به ترتیب طلای آب شده و سکه بیشترین نوسانات قیمت را تجربه کرده‌اند که می‌توان آن را ناشی از افزایش تقاضا برای این دو کالای سرمایه‌ای دانست. افزایش قیمت طلا در حالی اتفاق افتاد که قیمت ارز در داخل روندی افزایشی را طی کرده و در بازارهای جهانی نیز نوسان قیمت طلا با رشد قیمت این کالای سرمایه‌ای همراه بود و این دو عامل در کنار ورود نقدینگی تازه به بازار، زمینه را برای رشد قیمت سکه و طلا مهیا کرد. در ادامه سیر صعودی سکه روز پنج‌شنبه با 120 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته در یک قدمی 12 میلیون تومان قرار گرفت و هر سکه در بازار آزاد تهران 11 میلیون و 970 هزار تومان معامله شد. 

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

طلا در انتظار ثبات قیمت

 قیمت طلا پس از افزایش قابل‌توجه روز چهارشنبه که به بالاترین رقم از دوم سپتامبر یعنی 1965 دلار و 94 سنت رسید روز گذشته شاهد اندکی کاهش بود. هرچند تردید‌ها در مورد ترمیم سریع اقتصاد جهانی سبب شد طلا همچنان در مسیر رشد هفتگی باقی بماند و از طرفی ارزش دلار بار دیگر افزایش یافت. قیمت هر اونس طلا روز جمعه ساعت 16 به وقت تهران به 1944 دلار و 85 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه دسامبر به 1946 دلار و 80 سنت رسید. در واکنش به کاهش ارزش سهام شرکت‌های فناوری در بازار سهام آمریکا و افزایش نگرانی‌ها در مورد دور جدیدی از مذاکرات بر سر جزئیات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود بازارهای آسیایی شاهد کاهش شاخص‌ها باشند.

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

تسه‌ها در ابهامات قیمت

اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد. پس از رشد 4 درصدی در روزهای ابتدایی هفته گذشته که به 78 هزار و 970 تومان رسیده بود، رفته‌رفته از سرعت رشد قیمت این اوراق کاسته شد و بر اساس معاملات روز چهارشنبه اوراق تسهیلات مسکن به مبلغ 75 هزار و 248 تومان معامله شد. به دلیل افزایش قیمت ارز پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت مسکن در بازار نیز افزایش یابد. کارمزد کارگزاری‌ها برای خرید این اوراق، 49/ 0 درصد و کارمزد فروش این اوراق 24/ 0 درصد است. با توجه به کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن مبلغ کمتری باید بابت کارمزد پرداخت شود که این مهم جزو هزینه‌های اضافی برای متقاضیان وام مسکن محسوب می‌شود. نوسانات افزایشی در این بازار متقاضیان تسه‌ها را مردد و دریافت وام خرید مسکن را به رویایی دست‌نیافتنی برای جوانان مبدل کرده است. 

 

بازار نفت

Untitled-5 copy

طلای سیاه در آستانه ثبت دومین هفته کاهشی

شاخص‌های نفتی دیروز از دو سو با فشار قیمتی رو‌به‌رو شدند که باعث شد برنت تا ساعت 16 به وقت تهران، 8 سنت کاهش یابد و همچنان زیر 40 دلار بر بشکه معامله شود. نفت خام آمریکا نیز در بسیاری از ساعات اندکی کاهش قیمت را نشان می‌داد اما زمان نوشتن این گزارش 4 سنت بالا رفت و به قیمت 34/ 37 دلار بر بشکه رسید. از یکسو، گزارش‌ها از افزایش غیرمنتظره 2 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت آمریکا حکایت دارد. از طرف دیگر، ادامه کاهش ارزش بازار سهام بر نفت نیز اثری منفی گذاشته است. سهام شرکت‌های سنگین‌وزن حوزه تکنولوژی از سه‌شنبه گذشته شروع به افت شدید قیمت کردند، چراکه تعداد آمریکایی‌هایی که اعلام بیکاری کرده‌اند هنوز بالاست. سیگنال نگران‌کننده دیگر آغاز مجدد ذخیره‌سازی نفت توسط معامله‌گران در تانکرهاست.