بازار سهام

استارت سبز بورس در آغاز هفته

بورس تهران معاملات هفتگی خود را با صعود ۸/ ۱ درصدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماگر در محدوده یک میلیون و ۵۸۳ هزار واحدی آغاز کرد. صعودی که البته مرهون رشد قیمت سهام در گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز بود. شاهد این مدعا افت هر چند کم‌مقدار شاخص کل هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها در برابر افزایش ۵/ ۲ درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ در پایان معاملات روز شنبه بود. با این حال پس از دوری ۶ روزه، شاهد بازگشت بازیگران حقیقی به گردونه معاملات سهام بودیم. این روند با جابه‌جایی ۵۹۳ میلیارد تومانی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار دنبال شد. در حال حاضر بازگشت اطمینان صاحبان نقدینگی به بازار سهام و کاهش هراس از تصمیمات غیرکارشناسانه سیاست‌گذار در کنار افزایش نرخ دلار می‌تواند محرک صعود قیمت‌ سهام باشد.

 

 

بازار سکه

سکه در تعقیب دلار

بازار سکه روز شنبه به تعقیب دلار پرداخت و قله‌ای جدید را فتح کرد. هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز شنبه ضمن افزایش بهای 330 هزار تومانی (معادل 8/ 2 درصد) با قیمت 12 میلیون و 300 هزار تومان به فروش رفت. در شرایطی که بازار طلای جهانی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌برد، سکه راهی جز تبعیت از دلار ندارد. در این میان صعود 8/ 1 درصدی دلار در بازار آزاد سیگنال مثبت خود را به بازار سکه ارسال کرد. در این میان هر گرم طلای 18 عیار نیز با رشد قیمت 4/ 1 درصدی همراه شد. به این ترتیب تنها در 7 روز کاری گذشته سکه طلا با رشد قیمت یک میلیون تومان همراه شده است تا حباب سکه از 350 هزار تومان فراتر رود.

 

 

بازار طلای جهانی

خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به صعود طلا

هر اونس طلای جهانی در هفته گذشته با صعود 5/ 0 درصدی همراه شد و دیروز به 1940دلار رسید. طلا همواره به‌عنوان دارایی امن مورد توجه سرمایه‌گذاری ریسک‌گریز بوده است. در این میان هر چند افزایش فشارهای تورمی از قیمت طلا حمایت می‌کند اما جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکو نشان داد در کنار تقویت خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به رشد قیمت این فلز ارزشمند، اکثر تحلیلگران وال‌استریت نسبت به روند قیمت طلا در کوتاه‌مدت همچنان نظر خنثی دارند. موج جدید صعودی شاخص دلار مهم‌ترین دلیل عدم اظهارنظر برخی تحلیلگران درخصوص آینده طلا است. در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته جاری ۱۵ کارشناس وال‌استریت شرکت کردند که از میان آنها پنج نفر معادل ۳۶ درصد به افزایش قیمت طلا، سه نفر معادل ۲۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و شش نفر معادل ۴۳ درصد نظری نداشتند.

 

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به مسیر صعودی؟

اوراق تسهیلات مسکن پس از افت قابل توجه در پایان معاملات هفته گذشته، روز شنبه قدم در مسیر صعودی گذاشت. بهای هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 در این روز با رشد 6/ 0 درصدی در کانال 75 هزار تومان نوسان کرد. سایر امتیازها نیز در مسیر مشابهی حرکت کردند تا نهایتا شاهد صعود 5/ 2 درصدی میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن به محدوده 60 هزار تومان باشیم. این در حالی است که هفته گذشته شاهد رسیدن بهای «تسه9710» به مرز 79 هزار تومان بودیم. در این میان اطلاعات برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در نیمه اول شهریور ماه سال جاری حکایت از کاهش التهابات در بازار مسکن دارد که می‌تواند در افزایش اقبال به اوراق تسهیلات مسکن اثرگذار باشد. با این حال عدم کفاف وام مذکور برای خرید مسکن به یکی از موانع پیش رو تبدیل شده است.

 

 

 

 

بازار نفت

پایان تعطیلات تابستانی با تضعیف نفت

هفته گذشته دو شاخص مهم نفتی یعنی برنت و وست تگزاس اینترمدییت حدود 6 درصد کاهش یافتند و دومین هفته متوالی افت قیمت را به ثبت رساندند. عوامل مختلفی به کاهش قیمت‌ها انجامیده است. افزایش موجودی نفت آمریکا بیش از آنچه تحلیلگران انتظار داشتند، رشد موارد ابتلا به کرونا به خصوص در هند و پایان فصل تابستان از جمله این موارد بوده‌اند. علاوه بر این، در سمت عرضه هم اخبار منفی مانند رشد تولید اوپک‌پلاس، گمانه‌زنی در مورد تلاش عراق برای درخواست معافیت از محدودیت تولید و اضافه شدن امارات به کشورهایی که از سهمیه تولید تخطی کرده‌اند، به گوش می‌رسد. تعداد دکل‌های فعال نفتی هم که سیگنالی در مورد میزان تولید در آینده است در آمریکا کاهش یافته است. همه این موارد در جلسه پیش‌روی اوپک‌پلاس در پنج‌شنبه هفته جاری بررسی خواهد شد.