بازار سهام

سبز پوشی سهام

بورس تهران روز گذشته به سهامداران نشان داد زمان اصلاح‌های عمیق بازار سرمایه به پایان رسیده است. در روز چهارشنبه شاخص کل بورس ۳۹ هزار واحد رشد را تجربه کرد. در این روز ۱۳۹ سهم کار خود را مثبت و ۱۶۳ سهم کار خود را منفی به پایان رساندند. با این حال اثر‌گذاری مثبت نماد‌های فارس،‌فولاد،‌فملی، کگل و... موجب شد شاخص کل به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد وارد شود و یکی از جایگاه‌هایی را که از دست داده بود، پس گیرد. بر این اساس گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها، ‌خودرویی‌ها و شیمیایی‌ها بیشترین میزان استقبال را به خود اختصاص دادند. در این میان باید بر این نکته اشاره کرد که نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد و ۱۴هزار میلیارد تومان سهم معاملات خرد بوده است که نشان می‌دهد روز گذشته پررونق‌ترین چهارشنبه در یک ماه اخیر بوده است.

 

 

بازار سکه

چرخش آرام سکه

بازار سکه در روز گذشته نسبت به سه‌شنبه تغییر چشمگیری را تجربه نکرد. دو عامل مهم اثر گذار بر سکه نتوانستند تغییر زیادی را در قیمت‌های آن ایجاد کنند. از سویی طلای جهانی نوسان شدیدی را تجربه نکرد و بازار ارز نیز با وجود فراز و نشیب‌های فراوان در نهایت تغییرات چندانی نداشت. روند افزایش و کاهش قیمت طلا و سکه ادامه داشت و سکه نزدیک به 13 میلیون تومان رسید اما در ادامه روند معاملات این قیمت افت کرد. قیمت هر سکه بهار آزادی در جریان داد‌و‌ستد‌های دیروز به 12 میلیون و 860 هزار تومان رسید. البته رشد قیمت در نیم سکه و ربع سکه به نسبت بیشتر بود. هر گرم طلای 18 عیار نیز در اوایل بازار به یک میلیون و 228 هزار تومان رسید اما در ادامه قیمت آن افت و یک میلیون و 230 هزار تومان به فروش رسید.

 

 

بازار طلای جهانی

طلای جهانی و سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو

به دنبال تضعیف ارزش دلار و در حالی که سرمایه گذاران در انتظار نتیجه نشست سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو هستند تا سرنخ‌هایی از برنامه بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره و نرخ تورم به دست بیاورند، قیمت طلا دیروز شاهد افزایش بود. قیمت هر اونس طلا دیروز با 57/ 0 درصد افزایش به ۱۹۶5 دلار رسید. قیمت طلا در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر با 46/ 0 درصد رشد به ۱۹۷۵ دلار و ۲۰ سنت رسید. به اعتقاد کارشناسان تضعیف ارزش دلار موجب رشد قیمت طلا شده است. بانک مرکزی آمریکا در ماه گذشته میلادی با اتخاذ یک رویکرد جدید، اعلام کرد که اجازه رسیدن نرخ تورم به بالای ۲ درصد را خواهد داد و نرخ بهره را برای مدتی طولانی‌تر در نزدیکی صفر نگه خواهد داشت.کاهش نرخ بهره موجب تضعیف ارزش دلار و بازدهی کمتر اوراق قرضه دولت آمریکا می‌شود و اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا می‌برد.

 

 

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد تسه

روز چهارشنبه روند صعودی اوراق تسهیلات مسکن ادامه یافت. این در شرایطی است که روز سه‌شنبه اوراق تسهیلات مسکن به‌صورت دسته جمعی به قله خود در یک ماه و نیم گذشته رسیده بود. این روند روز گذشته نیز تداوم یافت و مسیر اوراق تسهیلات مسکن با روند شاخص کل مسیری صعودی را تجربه کرد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 در روند داد‌و‌ستد‌های روز گذشته 87/ 2 درصد رشد را تجربه کرد. نماد تسه 9710 در روز گذشته از 79 هزار و 335 تومان به 81 هزار و 613 تومان رسید تا روند صعودی این اوراق تداوم داشته باشد. این در شرایطی است که افزایش قیمت این اوراق بازدهی خریداران این اوراق که خریداران مسکن هستند، پایین می‌آورد. به تعبیری بالا رفتن این اوراق هزینه تامین مالی مسکن را برای متقاضیان افزایش می‌دهد.

 

 

 

بازار نفت

بارقه امید در بازار نفت

دو شاخص مهم نفتی دیروز با نزدیک یک دلار افزایش به سطوح بالاتری ارتقا یافتند. به این ترتیب، تا ساعت 15:20 به وقت تهران، نفت خام آمریکا با 22/ 2 درصد رشد به 13/ 39 دلار در هر بشکه رسید. برنت نیز با نزدیک به 2 درصد رشد به 33/ 41 دلار بر بشکه افزایش یافت. مهم‌ترین عاملی که باعث رشد نفت شد کاهش 52/ 9 میلیون بشکه‌ای موجودی آمریکا در هفته گذشته طبق محاسبه موسسه نفت این کشور بود. هرچند این تخمین هنوز رسما تایید نشده است. علاوه بر این پیش‌بینی شده اقتصاد جهانی به اندازه‌ای که پیش از این گفته می‌شد، در سال جاری کاهش نیابد که می‌تواند به افزایش مصرف سوخت کمک کند. برخی تحلیلگران می‌گویند اگر اوپک‌پلاس که پنج‌شنبه جلسه نظارتی دارد بتواند محدودیت عرضه را با جدیت ادامه دهد، میزان موجودی‌ها تا آخر سال به‌طور مضاعفی کاهش خواهد یافت.