بازار سهام

بازگشت ۱۰ درصدی شاخص کل

بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت توانست تا حدودی بخشی از ریزش‌های هفته‌های قبل را جبران کند و ضمن کسب بازده ۴۹/ ۹ درصدی از کف به ثبت رسیده یک میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۸۰ واحد در هفته قبل به سطح یک میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۰۸ واحد برسد. این افزایش که بیش از هر چیز تحت تاثیر کاهش التهاب در فضای سرمایه‌گذاری و افزایش ورود پول حقیقی به چرخه معاملات رخ داد سبب شد شاهد ترمیم ارزش بازار نسبت به میانه مرداد در بورس تهران باشیم. بر این اساس، ارزش بورس تهران در حالی طی معاملات روز چهارشنبه به حدود ۶ میلیون و ۴۰۷ هزار میلیارد تومان رسید که در پایان معاملات هفته قبل ارزشی برابر با ۵ میلیون و ۵۵۲ هزار میلیارد تومان داشت. انتظار می‌رود که در صورت تداوم استقبال سرمایه‌گذاران خرد، ترمیم یاد شده قابل تداوم باشد.

 

 

بازار سکه

دنباله‌روی سکه از طلا

 طی روزهای اخیر و در سایه وجود ثبات نسبی در بازار جهانی اونس طلا، قیمت سکه بهار آزادی بیشترین تاثیر را از تغییرات قیمت دلار پذیرفت. این مساله سبب شد شاهد افزایش قیمت هر سکه بهار آزادی به 12 میلیون و 850 هزار تومان باشیم. بر این اساس طی یک هفته گذشته قیمت کالای یاد شده بیش از یک میلیون تومان افزایش داشته است. به نظر می‌رسد آنچه در هفته‌های پیش رو خواهد توانست بیش از هر چیز بر قیمت سکه اثر گذار باشد کاهش یا افزایش قیمت دلار یا خروج اونس جهانی طلا از فاز استراحت است. با توجه به آنکه بازار ساز در بازار ارز تمایل بسیاری به کنترل قیمت‌ها و دفع تقاضای سفته بازانه از این بازار دارد انتظار می‌رود که در صورت نبود عوامل بحران‌زا در مهر شاهد جهت‌گیری کم شیب قیمت سکه در کانال 12 میلیون تومانی باشیم.

 

 

بازار طلای جهانی

اونس همچنان در جا می‌زند

در بازار جهانی طلا چند وقتی است که نماگر ریسک در جهت آرامش گام برداشته و پس از آنکه طی چند ماه قیمت آن به حدود 2080 دلار در هر اونس رسید یک مسیر کاهشی بی‌رمق را می‌پیماید. این بی رمقی اما آنچنان نبوده که بتواند قیمت این فلز گرانبها را در کمتر از محدوده 1900 دلار در هر اونس تثبیت کند. از این رو شاهد نوسان قیمت اونس جهانی در محدوده 1930 تا 1950 دلار هستیم. به موجب این امر طی آخرین روز معاملاتی هفته، یعنی جمعه قیمت هر اونس از این فلز پرتقاضا به 1952 دلار رسید. به گفته بسیاری از کارشناسان تا زمانی که ریسک‌های سیاسی و اقتصادی در صحنه بین‌المللی تغییر چندانی نداشته باشد ممکن است نظاره‌گر رخوت در عرضه و تقاضای طلا در بازارهای جهانی باشیم.

 

 

بازار اوراق مسکن

هزینه وام مسکن بالا رفت

قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی یک هفته اخیر در همسویی با بیشتر نمادهای بازار سهام روندی صعودی را پشت سر گذاشت. این همسویی اگرچه در بازار اوراق یاد شده از منطق بنیادی چندانی با علل رشد قیمت سهام برخوردار نیست، با این حال به دلیل افزایش انتظارات تورمی به افزایش قیمت انواع «تسه» در روزهای معاملاتی اخیر منجر شده است. عواملی از این دست سبب شد تا قیمت هر برگ 500 هزار تومانی از اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 در آخرین روز هفته به 81 هزار و 613 تومان برسد. این در حالی است که در پایان معاملات هفته قبل قیمت این اوراق 75 هزار تومان بود. رشد بیش از 6 هزار تومانی این اوراق که در تمامی تسهیلات مسکن تقریبا به شکلی یکسان رخ داده دلالت بر افزایش هزینه تامین مالی برای متقاضیانی دارد که برای خرید مسکن به وام موضوع انتشار این اوراق نیازمند هستند.

 

 

بازار نفت

تیر غیب «سالی» به طرف عرضه نفت

بازار جهانی نفت به لطف وقوع توفان سالی و رسیدن آن به سواحل ایالات متحده بالاخره پس از مدت‌ها نوسان خنثی، با افزایش قیمت رو به رو شد. این توفان که در روزهای گذشته تاسیسات نفتی ساحلی و فراساحلی خلیج مکزیک را به تعطیلی کشانده است، طی روزهای اخیر توانسته قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت را به 1/ 40 دلار در هر بشکه برساند. این در حالی است که طی ماه‌های اخیر نبود چشم اندازی روشن در افزایش تقاضا سبب شده بود که حتی کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان نیز نتواند طلای سیاه را در روند صعودی قابل اتکا تثبیت کند. آنطور که بسیاری از کارشناسان می‌گویند در صورتی که آسیب احتمالی از توفان یاد شده طی روزهای پیش رو تقویت شود احتمال دارد که تعداد بیشتری از تاسیسات استحصال نفت در شرق آمریکا تعطیل شوند.