بازار سهام

روز پر تنش بورس

جریان معاملات روز گذشته بازارسهام با ریزش نماگر آغاز شد به‌طوری که در ساعات ابتدایی ۱۸ هزار واحد افت را تجربه کرد. اما دیری نگذشت که افزایش قدرت خریداران سبب کاسته شدن فشار فروش در عمده نمادهای بزرگ و کوچک شد و در ادامه معاملات روز ورق بورس برگشت ودر ادامه سیر صعودی۸هزار واحد مثبت را به ثبت رساند.اما بازگشایی گروه پالایشی‌ها، شاخص کل را از محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۶۹۹هزار واحد عقب نشاند. سه نماد «شتران»، «شپنا» و «وبملت» بیشترین اثر منفی را بر نماگرداشتند و سه نماد «فولاد»، «فارس» و «کگل» در گروه نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر بورس قرار گرفتند. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۱۰ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان (۱۰۷۳۴ میلیارد تومان)  و خالص تغییر مالکیت ۷/ ۴۳ میلیارد تومان حقوقی به حقیقی محاسبه شده است.

 

 

بازار سکه

اثر پذیری سکه از نرخ ارز

نوسانات نرخ ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشته و با کاهش قیمت دلار نرخ طلا و سکه نیز کاهش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۱۲ میلیون و 795هزار تومان رسید که نسبت به آخرین قیمت معاملاتی 60 هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. همچنین نیم سکه ۶ میلیون و۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه۳ میلیون و ۷۵۰هزار تومان و سکه گرمی ۲میلیون تومان معامله شد. از طرفی اونس جهانی به سکه فرصت برای عبور از کانال جدید نداد. برخی از معامله‌گران این بازار انتظار ورود اونس به کانال 2 هزار دلاری را دارند، اما فضای بازار جهانی در حال حاضر احتیاط بیشتر معامله‌گران را مخابره می‌کند. اونس طلا در آخرین روز معاملات خود با قیمت 1950 دلار بسته شد، طی هفته گذشته اونس طلای جهانی بیش از 40 دلار نوسان نکرد، در حالی‌که طلا در بازار ایران دچار نوسان‌های شدیدی بود.

 

 

بازار طلای جهانی

حبس در محدوده قیمتی

 قیمت طلا درجریان معاملات روز جمعه (ساعت 16 به وقت تهران) با 33/ 0 درصد رشد به 1950 دلار و 86 سنت رسید. فلز زرد هفته گذشته را با رشد 6/ 0 درصدی به پایان برد. قیمت طلا در پایان معاملات آتی روزگذشته هم 63/ 0 درصد افزایش داشت و به 1962 دلار و 10 سنت رسید. ارزش دلار شاهد افت 1/ 0 درصدی بوده است. به دلیل ادامه روند تضعیف دلار قیمت طلا عملکرد بهتری داشته است. به دلیل اقدامات محرک اقتصادی بانک‌های مرکزی جهان و تصویب بسته محرک مالی دیگر در آمریکا در صورت دستیابی به توافقی در واشنگتن ممکن است قیمت طلا باز هم افزایش یابد. به‌زعم بسیاری از کارشناسان تا زمانی که ریسک‌های سیاسی و اقتصادی در صحنه بین‌المللی تغییر چندانی نداشته باشد، ممکن است شاهد نوسانات در عرضه و تقاضای طلا در بازارهای جهانی باشیم.

 

 

بازار اوراق مسکن

اصلاح قیمتی تسه‌ها

قیمت اوراق تسهیلات مسکن هر روز در حال تغییر است. این اوراق در بازار فرابورس عرضه می‌شود و مثل هر نماد معاملاتی دیگر بنا به میزان عرضه و تقاضا، قیمتی متغیر دارند. این اوراق با نماد تسه در بازار سهام معامله می‌شود و نام تمام نماد‌ها در اوراق از سال و ماه عرضه آن در بازار گرفته شده است، به عبارتی تسه 9710 نماد اوراق تسهیلات مسکن عرضه شده در دی ماه 1397 است. هر قدر زمان بیشتری تا سر رسید این اوراق باقی مانده باشد به قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. در حالی که 4 ماه از سررسید تسه 9710 باقی مانده است، قیمت این اوراق در روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته بود و تا 81 هزار تومان نیز معامله شد اما روز گذشته بار دیگر اندکی کاهش را شاهد بود و با 3 درصد کاهش به 79 هزار و 248 تومان رسید.

 

 

بازار نفت

بهترین هفته نفت از ژوئن رقم خورد

نفت خام آمریکا در هفته گذشته 10 درصد و برنت 3/ 8 درصد رشد کردند. به این ترتیب تمام افت قیمتی هفته قبل از آن جبران شد. نفت در این بازه زمانی از جلسه اوپک‌پلاس تاثیر زیادی گرفت؛ چراکه عربستان به‌عنوان رهبر این گروه با تاختن به اعضایی که از سهمیه تخطی کردند، از بازار نفت دفاع کرد. علاوه بر این، سعودی‌ها به‌طور ضمنی آمادگی خود را برای کاهش بیشتر تولید در صورتی که وضعیت بازار رو به وخامت بگذارد، نشان دادند. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی این کشور گفته حتی ممکن است ماه آینده میلادی یک جلسه فوق‌العاده برای رسیدگی به این مورد برگزار شود. از سوی دیگر، خلیفه حفتر در شرق لیبی اعلام کرده برای یک ماه اجازه صادرات نفت این کشور را که اخیرا به 100 هزار بشکه در روز کاهش یافته است، می‌دهد که اندکی به بازار فشار آورد.