بازار سهام

بورس به پیشواز پاییز سهم‌ریزان شد

نماگر بورس روز گذشته ضمن افت ۵۷ هزار واحدی (معادل ۵/ ۳ درصد) کف حمایتی ۶/ ۱ میلیون واحد را هم از دست داد ویک پلکان دیگر عقب نشست و به یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحد رسید. همگام با این افت شاخص هم‌وزن که از تمام نمادها تاثیر یکسانی می‌پذیرد ۵/ ۱درصد کاهش را به ثبت رساند همچنین شاخص فرابورس ۲/ ۱ درصد افت داشت تا روزی سراسر سرخ‌پوش را در بازار شاهد باشیم. شاخص کل بورس که در ابتدای سال جاری روی سطح ۵۱۲ هزار واحدی قرار داشت با رشد ۲۲۲درصدی طی شش ماه بیش از یک میلیون و ۸۳ هزار واحد رشد کرد. این شاخص در مردادماه تا سطح ۲‌میلیون و ۸۰ هزار واحدی پیش رفت، اما پس از افت و خیزها در پایان معاملات روز دوشنبه ۳۱ شهریورماه روی سطح یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحدی قرار گرفت تا به کار خود در نیمه نخست سال پایان دهد.

 

 

بازار سکه

افزایش قیمت سکه به کندی گرایید

هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران در روز دوشنبه به قیمت 13 میلیون و 100 هزارتومان معامله شد که در مقایسه با روز گذشته 100 هزار تومان کاهش داشته است، این در حالی است که نرخ دلار در بازار داخلی به‌عنوان عامل موثر بر قیمت سکه رشد داشته اما قیمت اونس طلا در بازار جهانی از دیگر عوامل موثر بر قیمت سکه کاهش 50 دلاری را به ثبت رسانده است. نوسان قیمت این دو، بر قیمت سکه تاثیرگذار بوده و سکه نیز اندکی کاهش را در روزگذشته تجربه کرد. نیم‌سکه و ربع‌سکه اندکی افزایش داشتند و هرکدام به ترتیب 6 میلیون و 930 هزار تومان و 3 میلیون و 933 هزار تومان معامله شدند. سکه با 117 درصد بازدهی در نیمه نخست سال جاری پس از بورس در جایگاه دوم ایستاد.

 

 

بازار طلای جهانی

دنده معکوس طلای جهانی

همزمان با آغاز معاملات هفتگی بازار جهانی افت دسته‌جمعی کامودیتی‌ها را شاهد بودیم که به نظر می‌رسد واکنش به افزایش شاخص دلار است. در این میان اونس طلا بیش از 40دلار افت را تجربه کرده و در نهایت ساعت 20 روز دوشنبه به وقت تهران اونس روند افزایشی خود را با دلار تعویض کرد و به قیمت 1900 دلار رسید. شاخص دلار که روندی ریزشی داشت، افزایشی شد و با 4/ 0درصد افزایش به 25/ 93 واحد رسید. قیمت اونس طلا که تا 1955 دلار پیش‌رفته بود به نزدیکی 1900دلار سقوط کرد، یعنی حدود 3 درصد کاهش قیمت را در روز گذشته به ثبت رساند. سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو از روز جمعه شروع به تشریح سیاست جدید بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ تورم کرده‌اند، موضوعی که در شکل‌دهی به نحوه نگاه سرمایه‌گذاران و خانوارهای آمریکایی به چشم‌انداز آینده اقتصادی اهمیت دارد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

ادامه نوسانات اوراق تسهیلات مسکن

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ادامه نوسانات بار دیگر افزایشی شد و در روز دوشنبه هر برگه این اوراق به قیمت 79 هزار و 749 تومان رسید. عمدتا دو دلیل و تغییر عمده در سیاست‌ها و برنامه‌ها و عملکرد بانک مسکن می‌تواند قیمت اوراق را تحت تاثیر قرار دهد که یکی از آنها تغییر در سطح تخصیص اوراق به افراد صاحب‌حساب به پشتوانه سپرده‌گذاری آنها در حساب سپرده ممتاز است و دیگری تغییر در شرایط تسهیلات مسکن همچون تغییر در سقف تسهیلات یا تغییر در شرایط دریافت تسهیلات همچون مدت‌زمان بازپرداخت تسهیلات است که می‌تواند تقاضا را برای خرید اوراق افزایش یا کاهش دهد؛ اما در شرایط فعلی هیچ تغییر خاصی در سیاست‌ها و عملکردهای بانک مسکن در این دو مورد اتفاق نیفتاده است تا بتوان از آنها به‌عنوان عوامل تغییر قیمت اوراق یا عوامل موثر در نوسانات روزهای اخیر یادکرد.

 

 

بازار نفت

واکنش نفت به توفان گرمسیری

نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر توقف بخشی از تولید منطقه خلیج مکزیک آمریکا به دنبال وقوع یک توفان گرمسیری به 40 دلار کاهش یافت و روند افزایش قیمت‌ها با احتمال از سرگیری تولید لیبی و افزایش موارد ویروس کرونا محدود شد. آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را برای دومین بار کاهش داد و پیش‌بینی کرد مصرف جهانی نفت و میعانات در سال ۲۰۲۰ به 7/ 91 میلیون بشکه در روز می‌رسد که 4/ 8 میلیون بشکه در روز کمتر از سطح مصرف 1/ 100 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ است. پالایشگاه‌های آمریکایی همچنان ۲۰ درصد سوخت کمتری نسبت به زمان پیش از شیوع پاندمی تولید می‌کنند. پالایشگاه‌ها در چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی هم نرخ عملکرد از ظرفیتشان را نسبت به ژوئیه و آگوست کاهش داده‌اند.