بازار سهام

Untitled-1 copy

جوانه‌های سبز بورس در نخستین روز پاییز 

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بورس 10میلیارد و 502میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 11هزار و 824میلیارد تومان در یک میلیون و 226هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت نزدیک به 14هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و 581هزار و 191واحد قرار گرفت. همچنین شاخص کل هموزن با افت(73/ 0) درصد به رقم 412 هزار و 876 واحد رسید. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی پارس با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند. ارزش معاملات خرد سهام 10 هزار و 683  میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 2هزار و 283 میلیارد تومان محاسبه شده است.

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

روند افزایشی سکه

قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در روز سه‌شنبه به ۱۳میلیون و200 تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته 100 هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد. روند افزایشی این روزهای سکه نشان می‌دهد سکه از طلا در بازار جهانی به‌عنوان عامل موثر خارجی تبعیت نمی‌کند؛ زیرا اونس در بازار جهانی روند نزولی را با سرعت طی می‌کند، اما سکه مسیری خلاف جهت طلا را در پیش گرفته است. فعالان بازار علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشمگیر قیمت ارز می‌دانند. از یکی دو روز گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است. ربع سکه با نزدیک به 80 درصد رشد در صدر جدول بازدهی تابستان قرار گرفت و نیم سکه با نزدیک به 74 درصد افزایش، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

سقوط آزاد طلای جهانی

قیمت هر اونس طلا در ادامه کاهش قیمت در دو روز اخیر، روز گذشته (ساعت 16 به وقت تهران) به 1907 دلار رسید که این رقم نسبت به روز گذشته 7 دلار در هر اونس افزایش داشته است. افزایش ارزش دلار به بالاترین رقم در حدود 6 هفته اخیر رسیده و عامل افت شدید قیمت طلا در معاملات بازارهای جهانی بوده است. قیمت طلا در مقطعی از معاملات روز دوشنبه به 1882 دلار در هر اونس رسید که پایین‌ترین رقم از 12 آگوست بوده است. طلا که  در هنگام بروز وضعیت‌های آشفته سیاسی و اقتصادی محل امنی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود شاهد جهش حدودا 26درصدی قیمت از ابتدای سال جاری بوده است. با بازگشت دلار، قیمت جهانی طلا در حالی تا پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر سقوط کرد که سرمایه‌گذاران منتظر سخنرانی سیاست‌گذاران فدرال‌رزرو هستند تا از چشم‌انداز اقتصاد آمریکا مطلع شوند.

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

رشد بی‌وقفه تسه 

در ادامه نوسانات بازارها، قیمت اوراق تسهیلات مسکن بار دیگر افزایش یافت و مجددا وارد کانال 81 هزار تومانی شد. روز گذشته هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد «تسه 9710» بیش از 5/ 1 درصد رشد را تجربه کرد و به قیمت81 هزار و 22 تومان معامله شد. قیمت این اوراق تا حدود زیادی به سررسید آنها بستگی دارد. هرچه از سررسید تسه‌ها بیشتر باقی مانده باشد با قیمت بیشتری معامله می‌شود. اگرچه کمتر از سه ماه به سررسید این اوراق باقی مانده، اما این رشد قیمت همچنان ادامه دارد. افزایش قیمت این اوراق در حالی رخ می‌دهد که کلیت بازار سهام روندی نزولی دارد و افت شاخص کل نتوانسته اثری بر این اوراق بگذارد. افزایش قیمت این اوراق مانع از تامین مالی آسان برای خریداران مسکن خواهد شد و هزینه آن را افزایش می‌دهد.

 

 

بازار نفت

15 copy

ریکاوری محدود طلای سیاه

شاخص‌های نفتی پس از آنکه دوشنبه بزرگ‌ترین کاهش روزانه در دو هفته اخیر را ثبت کردند، دیروز حدود یک درصد رشد کردند. این افزایش قیمت از یکسو به دلیل خوش‌بینی‌ها نسبت به ادامه رشد تقاضای سوخت در اروپا به‌رغم هشدارهای چند کشور اروپایی برای افزایش محدودیت‌های قرنطینه اتفاق افتاد. از سوی دیگر، رشد بازار سهام و ضعف مقطعی دلار نیز به این موضوع کمک کرد. با این حال، لیبی که زمانی یک درصد تولید نفت جهان را بر عهده داشت، اعلام کرده از هفته آینده تولیدش را از 100 هزار بشکه کنونی به 260 هزار بشکه در روز می‌رساند. بخشی از این رشد تولید وارد بازار جهانی نفت خواهد شد، زیرا لیبی گفته از چهارشنبه هفته جاری تانکرهای صادراتی برای حمل نفت ذخیره شده این کشور خواهند رسید و در عرض 72 ساعت اولین محموله‌ها ارسال خواهند شد.