بازار سهام

ناکامی بورس در مسیر صعود

اولین روز هفته در حالی با رشد قیمت سهام آغاز شد که رفته‌رفته فشار فروش قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد و شاهد افت سریع شاخص کل از سقف روزانه بودیم. هیجان و نگرانی از سرنوشت بازار چنان بالاست که گزارش‌های ماهانه جذاب، فتح روزانه سطوح جدید در بازار ارز و اصلاح بیش از ۵۰ درصدی برخی سهم‌ها هم منجر به رشد مطمئن بورس نشد. به این ترتیب نماگر بورس روز شنبه روی عدد یک میلیون و ۶۱۵ هزار واحد ایستاد. نکته جالب روز گذشته این بود که برخلاف اغلب روزهای صعودی اخیر، رشد بازار سهام در ابتدای روز به واسطه خریدهای معامله‌گران حقیقی رخ داد. البته با افزایش فشار فروش و منفی شدن جهت معاملات باز هم حقوقی‌ها وارد میدان شدند تا خالص خروج پول حقیقی در پایان معاملات به نزدیکی ۵۸۵ میلیارد تومان برسد.

15-01

 

بازار ارز

دلار در انتظار اثرات بخشنامه‌ای

در ادامه روند صعودی نرخ ارز در بازارها، افزایش قیمت دلار شدت بیشتری داشت تا جایی که افزایش دو هزار تومانی را در دو روز نشان می‌دهد و در روز گذشته تا 29 هزار و 250 تومان نیز بالا رفت ولی بعد از آن 500 تومان کاهش یافت. همچنین صرافی ملی با ۷۵۰ تومان افزایش قیمت، نرخ جدید دلار را ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرد. این روزها در گوشه و کنار بازار ارز نرخ‌های متفاوتی به چشم می‌خورد. این در حالی است که بانک مرکزی در آخرین اطلاعیه خود به صراحت اعلام کرده بود هرگونه مبادله ارزی به جز آنچه در صرافی‌های رسمی انجام می‌شود جرم است و مجرم به قوه قضائیه معرفی می‌شود. با این حال، صرافی ملی به‌عنوان مرجع رسمی قیمت‌ها همچنان با قدرت تلاش دارد نرخ‌ها را از بالا کنترل کند. باید دید در ادامه واکنش معامله‌گران ارزی به این رویکرد چگونه خواهد بود.

15-02

 

بازار سکه

نوسان سکه در محدوده 13 میلیونی

در ادامه هم‌مسیری دلار و سکه در روز گذشته، پس از آن که دلار وارد کانال 29 هزار تومانی شد روند صعودی سکه نیز شدت گرفت. هر قطعه سکه روز گذشته در ساعاتی از روز تا 13 میلیون و 350 هزار تومان نیز معامله شد که در مقایسه با آخرین قیمت معاملاتی 130 هزار تومان افزایش داشت. بااین‌حال، در صورت افت قیمت دلار انتظار می‌رود که ریزش سنگین‌تری در مقایسه با اسکناس آمریکایی در انتظار فلز گران‌بهای داخلی باشد. تنها امیدی که کمی ممکن است احتیاط معامله‌گران برای فروش سکه را بالا ببرد، احتمال بازگشت اونس به کانال هزار و 900 دلاری است. طلای جهانی ریسک انتخابات آمریکا را پیش روی خود دارد و این مساله می‌تواند محرکی برای برگشت طلا به‌سوی نرخ‌های بالاتر باشد. در هر صورت تا زمانی که کف هزار و 850 دلار در بازار اونس شکسته نشود، خطر بیشتری از جانب قیمت جهانی  این فلز گران‌بها متوجه سکه نخواهد بود.

15-03

 

بازار طلای جهانی

طلای جهانی چشم به راه انتخابات آمریکا

در حالی که سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از شیوع مجدد کرونا به سرمایه‌گذاری در بازار دلار روی آورده و سبب افزایش ارزش آن شده‌اند، هر اونس طلا در بازار جهانی در روز گذشته 1862 دلار معامله شد. برای بسیاری از تحلیلگران، دلار آمریکا کلیدی‌ترین بازار برای سنجش میزان سقوط بیشتر طلاست همچنین نامشخص بودن سرنوشت بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا نیز به افت بیشتر قیمت طلا دامن زده است. در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا شاهد کاهش 4/  4 درصدی بود که بیشترین افت هفتگی طی 6 هفته گذشته به شمار می‌رود. در عین حال ارزش دلار در هفته گذشته بیشترین جهش خود از اوایل آوریل را به ثبت رساند. یکی از ریسک‌های پیش روی بازارهای جهانی انتخابات آمریکاست. در صورتی که در این انتخابات انتقال قدرت به آسانی صورت نگیرد، می‌توان شاهد رشد قیمت طلای جهانی بود.

15-04

 

بازار اوراق مسکن

خرید اوراق مسکن در سقف قیمتی

طی روزهای اخیر در حالی قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافته که تغییرات حجم معاملات آن در بازار معاملات مسکن نیز در مسیر افزایشی حرکت کرده است. هر برگه از این اوراق در روز شنبه به قیمت 83 هزار و 60 تومان معامله شد که نسبت به قیمت آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته 3 هزار تومان افزایش را در قیمت پایانی نشان می‌دهد. همچنین قیمت خرید این اوراق به سقف قیمتی خود رسیده و با 5 درصد مثبت به 84 هزار 500 تومان بالغ شده است. از عوامل موثر بر قیمت اوراق سررسید آن است، هر چقدر از زمان سررسید آن بیشتر باقی مانده باشد به قیمت بالاتری به فروش می‌رسد؛ ضمن اینکه کمتر از 3 ماه از سررسید اوراق منتشر شده در دی ماه 97 باقی مانده، قیمت هر فقره از این اوراق به بالاترین قیمت خود از زمان انتشار رسیده است.

15-05

 

بازار نفت

عقبگرد وست‌تگزاس اینترمدییت

به‌رغم نگاه خوش‌بینانه شرکت کونوکو فیلیپس به آینده تقاضای جهانی نفت ، روز گذشته باز هم قیمت شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت در بازار نایمکس کاهش یافت. بهای شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار گرفت و به 39 دلار رسید. افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده، بریتانیا و بسیاری دیگر از کشورهای جهان نگرانی‌های نفتی را در بخش تقاضا افزایش داد و بازار در برابر این اتفاق دست به عقب‌نشینی زد. بازگشت نفت لیبی به بازار نیز بار دیگر نگرانی‌ها از عرضه بیش از حد نیاز را افزایش داد و فشار کاهشی بر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت وارد کرد. شرکت شل در لیبی یک نفتکش را در ترمینال زویتینا برای روز سوم اکتبر رزرو کرده است که احتمالا نخستین مورد پس از بازگشایی اخیر بندر صادراتی لیبی باشد.

15-06