بازار سهام

کف حمایتی بورس شکسته شد

جریان معاملات روز گذشته بازار سهام قفل در صف‌های فروش بود به‌طوری که بیش از ۸۱ درصد از نمادها تجربه‌گر صف فروش‌های سنگین بودند و خریداری برای سهام وجود نداشت. نکته مهم بازار روز گذشته شکسته شدن کف حمایتی ۵۵/ ۱ میلیون واحدی بود. عددی که شاخص کل در افت‌های اخیر دو مرتبه به آن رسید ولی هر دو بار با خرید سنگین معامله‌گران شاهد برگشت شاخص کل از این عدد بودیم. اما روز گذشته شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات بازار سرمایه با ریزش ۵۴ هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد ایستاد و کف حمایتی شکسته شد. شاخص کل هم‌وزن نیز قرمزپوش شد و رقم ۴۰۲ هزار۲۶۷ واحد را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق)۲ هزار و ۲۵ میلیارد تومان وخالص تغییر مالکیت، ۱۱۴۴ میلیارد تومان، از حقیقی به حقوقی محاسبه شده است.

 

 

 

بازار سکه

ادامه روند صعودی سکه

قیمت سکه روز دوشنبه به 13 میلیون و 380 تومان رسیدکه نسبت به روز گذشته، افزایش 100 هزار تومان داشته است. گفتنی است که روند صعودی دلار در بازار داخلی کشور همچنان بر قیمت سکه تاثیرگذار است و این فلز گرانبها را تا به نرخ تاریخی و بی‌سابقه پیش برده است. از طرفی طلا در بازار جهانی  رشد اندکی داشت، هرچند کاهش اونس در بازار جهانی نتوانسته بود قیمت سکه را دچار تغییر کند. فلز زرد داخلی در نقطه حساسی قرار گرفته است، سکه از اونس طلا تا حدودی ناامید شده و از طرفی بازار ارز در نقطه‌ای قرار گرفته که می‌تواند به خوشبختی سکه‌بازان، پشت پا بزند. کمااینکه استراحت قیمت سکه با وجود افزایش نرخ دلار، نشان داد که سکه دیگر تاب حباب سنگین را ندارد و منتظر مشخص شدن تکلیف دو بازار بالاسری خواهد بود.

 

 

 

بازار طلای جهانی

صعود اندک طلا پس از افت‌های شدید

 در حالی که روند افزایش ارزش دلار متوقف شده و در آستانه اولین مناظره انتخاباتی در آمریکا بین دونالد ترامپ و جو بایدن تجار در حاشیه بازار قرار گرفته‌اند قیمت طلا  روز گذشته شاهد نوسان بود و هر اونس (ساعت 16 به وقت تهران) به 1868 دلار رسید. بانک‌های مرکزی سراسر جهان برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، تدابیر محرک مالی گسترده‌ای را به اجرا گذاشته و نرخ‌های بهره را به نزدیک صفر کاهش داده‌اند. این امر به طلا کمک کرده که در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل شود. با این حال قیمت طلا از رکورد بالایی که در آگوست داشت، حدود ۱۰ درصد ریزش داشته است. شاخص دلار در برابر رقیبانش 2/ 0 درصد کاهش یافت و از بالاترین رکورد دو ماه اخیر که هفته گذشته به آن صعود کرده بود، عقب نشست.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش اندک در قیمت تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن که از چند روز گذشته سیر صعودی داشت، تا جایی که این اوراق روز یکشنبه پس از خبر افزایش سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان در تهران ۶۰ درصد افزایش یافت و به ۴۰۰ میلیون تومان رسید، سقف قیمتی خود را لمس کرد و به قیمت 86 هزار و 724 تومان معامله شد. اوراق تسهیلات مسکن روزهای پر تنشی را در حالی پشت سر می‌گذارد که قیمت این اوراق گاهی تا سقف قیمتی رفته و در روز دیگر به کف قیمت خود می‌رسد. قیمت هر برگه از این اوراق روز دوشنبه با کاهش 2هزار تومانی به 84 هزار و 597 تومان رسید. اوراق تسهیلات مسکن که از گذشته‌ها روند همسو بانماگر بورس دارد در روز‌های اخیرخلاف جهت شاخص کل در حرکت بود اما روز گذشته بار دیگر با آن همسو شد و افت قیمت را تجربه کرد.

 

 

 

بازار نفت

نفت کانال قبلی خود را پس گرفت

بهای نفت‌خام آمریکا که هفته گذشته بیش از ۲ درصد کاهش یافته بود، روز گذشته نیز افزایشی چندانی نداشت و در جریان معاملات روز دوشنبه مجددا به ۴۰ دلار در هر بشکه رسید. برنت اواخر ماه آگوست تا حدود ۴۶ دلار بر بشکه صعود کرد. اما به دنبال ایجاد نگرانی‌هایی درخصوص افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و اثرگذاری آن بر میزان تقاضای نفت، رو به کاهش گذاشت. گروه انرژی ویتول در آخرین برآورد از بازار نفت اعلام کرده که طلای سیاه در سه ماه آخر سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش شیوع کرونا و محدودیت‌های قرنطینه‌ای، فرصت چندانی برای اصلاح و رشد قیمت نخواهد داشت. تحلیلگران ANZ نیز در یادداشتی گفته‌اند: «شیوع کرونا در آمریکا در حال تسریع است و ترس از محدودیت‌های قرنطینه‌ای، بهبود تقاضای نفت در در ماه‌های گذشته را به چالش می‌کشد.»