بازار سهام

افت ۲۳ هزار واحدی بورس

بورس تهران در معاملات روز یکشنبه به اخبار و شایعاتی مبنی بر عرضه اولیه چند شرکت از زیرمجموعه بانک‌ها و چند شرکت دیگر، واکنش منفی نشان داد و با فشار نسبتا سنگین عرضه و افزایش تعداد صف‌های فروش مواجه شد. موج عرضه در نمادهای شاخص‌ساز دوباره این نمادها را به کانال نزولی کشاند. شاخص کل متاثر از رنج منفی نمادهای شاخص ساز بیش از ۵/ ۱ درصد افت کرد، در نهایت با افت بیش از ۲۳ هزار واحدی شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد آرام گرفت. شاخص هموزن نیز روندی نزولی پیدا کرد وبا افت ۱۹۰۰ واحد معادل (۴۹/ ۰) درصد به ۳۹۸ هزار و ۶۹۸ واحد رسید. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۱۰ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۱۲۲۶ میلیارد تومان حقیقی به حقوقی محاسبه شده است.

 

 

 

بازار سکه

واکنش سکه به کاهش نرخ دلار

قیمت سکه در بازار از روز شنبه در هفته جاری روند نزولی در پیش گرفته است و این روند قیمتی با توجه به کاهش قیمت ارز همچنان ادامه دارد. قیمت سکه در معاملات روز یکشنبه با کاهش 7 درصدی یک میلیون تومان پایین آمد و به 13 میلیون و 500 هزار تومان رسید. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، به نظر می‌رسد قیمت سکه تحت‌تاثیر روند کاهشی نرخ دلار افت کرده است. همچنین هر قطعه نیم سکه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد. سکه پیش از این تحت‌تاثیر افزایش دلار جهش قیمتی داشت و روز گذشته نیز به کاهش قیمت دلار واکنش نشان داد. با ریزش یک میلیون تومانی قیمت سکه، حباب سکه به کمتر از یک میلیون تومان کاهش یافت. که نشان می‌دهد قیمت سکه می‌تواند باز هم کاهش یابد.

 

 

 

بازار طلای جهانی

طلای جهانی همچنان در انتظار

پس از اعلام خبر مثبت شدن تست کرونای رئیس‌جمهور آمریکا، سردرگمی زیادی در بازارهای جهانی به‌وجود آمده است؛ اما تحلیلگران همچنان به روند صعودی طلا در معاملات هفته جاری خوش بین هستند.به گفته کارشناسان خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ، همه عوامل دیگر شامل آمار اقتصادی و بسته کمک مالی کرونایی را کنار زد. طلا عقب‌نشینی کرد اما با توجه به سرمایه‌ای که بیرون از بازار وجود دارد، این فلز ارزشمند از پتانسیل زیادی برای صعود برخوردار است. طلا ممکن است به سطح ۱۸۵۰ دلار که در آن از حمایت محکمی برخوردار است، نزول کند و اگر پایین این قیمت شکسته شود، تا سطح ۱۸۰۰ دلار عقب‌نشینی خواهد کرد. با توجه به همبستگی طلا با بازار سهام، وضعیت این فلز زرد به واکنش بازارهای سهام به تحولات هفته جاری بستگی خواهد داشت.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد بی‌وقفه تسه

در ادامه نوسانات تسه‌ها، اوراق تسهیلات مسکن بار دیگر افزایش یافت و مجدد وارد کانال 81 هزار تومانی شد.در روز گذشته هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد «تسه 9710» بیش از 2.59 درصد رشد را تجربه کرد و به قیمت81 هزار و 670 تومان معامله شد. قیمت این اوراق تا حدود زیادی به سر رسید آنها و تغییرات در سقف تسهیلات ارائه شده بستگی دارد.اگرچه کمتر از 3 ماه به سر رسید این اوراق باقی مانده و از طرفی طی روزهای گذشته سقف تسهیلات مسکن نیز 60 درصد افزایش داشته است، رشد قیمت در تسه 9710 همچنان ادامه دارد. افزایش قیمت این اوراق در حالی رخ می‌دهد که کلیت بازار سهام روندی نزولی دارد و افت شاخص کل نتوانسته اثری بر این اوراق بگذارد. افزایش قیمت این اوراق مانع از تامین مالی آسان برای خریداران مسکن خواهد شد.

 

 

 

بازار نفت

دومین هفته کاهش متوالی نفت

پس از مثبت شدن آزمایش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، قیمت نفت در روز جمعه بیش از ۳ درصد افت کرد و مذاکره‌کنندگان نتوانستند در مورد بسته محرک اقتصادی ایالات‌متحده به توافق برسند. نفت پیش از اعلام این خبر هم تحت‌تاثیر ابهامات درباره به توافق رسیدن کنگره و کاخ سفید در خصوص بسته کمک مالی کرونایی جدید روند کاهشی داشت و اعلام خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ این روند را تشدید کرد. در پایان معاملات هفته گذشته نفت خام وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 36 دلارو 97 سنت بسته شد و همچنین در معاملات آتی با افت 49/ 3 درصد به ۳۷ دلار و 37 سنت در هر بشکه رو به رو شد. نفت خام آمریکا و برنت در هفته گذشته برای دومین هفته کاهش متوالی، به ترتیب حدود ۷ درصد و ۶ درصدبه ثبت رساندند.