بازار سهام

1

ناتوانی نماگر بورس در حفظ کانال 6/ 1

در جریان معاملات روز گذشته، شاخص بورس کانال 6/ 1 میلیون واحدی را لمس کرد اما در ادامه معاملات نماگر بورس به رشد 58/ 3 درصدی بسنده و از این کانال عقب‌نشینی کرد و در سکوی یک میلیون و 597 هزار واحدی ایستاد. رشد بیش از 55 هزار واحدی شاخص کل نشان می‌دهد که این رقم بیشترین رشد از پنجم شهریورماه تاکنون است. شاخص هموزن نیز 8 هزار واحد معادل 2 درصد رشد کرد و به رقم 418 هزار و 991 واحد رسید. ارزش معاملات خرد بورس هم (با حذف بلوک و اوراق) از ۱2 هزار و 506 میلیارد تومان عبور کرد که این رقم نیز از 10 شهریورماه سال‌جاری بی‌سابقه بوده است؛ همچنین تغییر خالص مالکیت حقوقی به افراد حقیقی هزار و 886 میلیارد تومان محاسبه شده که بیشترین تغییر مالکیت را از زمان اوج شاخص در 19 مرداد ماه تا روز یکشنبه نشان می‌دهد.

 

بازار سکه

3

سکه در قله تاریخی

سکه طرح جدید 15 میلیون و 700 هزار تومان، نیم‌سکه ۸میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه ۵ میلیون و 700 هزار تومان و سکه گرمی نیز به ۲ میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. با تشدید نوسانات قیمتی در بازار طلا و سکه اکثر معاملات در این بازار متوقف شده است ضمن اینکه حباب سکه نیز حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است. علت افزایش قیمت طلا و سکه اما افزایش قیمت ارز و ثبت نرخ بالای ۳۱ هزار تومان برای دلار است. سکه و ارز در بازار نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی آن اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی و جو روانی حاکم در بازار ارز است که موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار به وجود‌ آید و دلار نیز از سد قیمتی 31 هزار تومان عبور کند.

 

بازار طلای جهانی

4

طلای جهانی در انتظار انتخابات آمریکا

در معاملات هفته گذشته، قیمت جهانی طلا حدود ۲ درصد جهش کرد تا شاخص‌ها دومین هفته پیاپی سود خود را ثبت کنند. قیمت اونس طلا روز جمعه در بازار جهانی با 93/ 1 درصد افزایش به 1930 دلار و 40 سنت رسید. قیمت طلا در پایان معاملات آتی روز جمعه برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 64/ 1 درصد رشد به 1926 دلار و 20 سنت رسید. تحلیلگران بازار طلا که شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را آغاز کرده‌اند، می‌گویند اوضاع معاملات در هفته جاری تحت‌تاثیر تصویب یا عدم‌تصویب اقدامات محرک مالی پیش از انتخابات قرار خواهد گرفت. برنامه هر دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا بین 5 تا 6/ 5 تریلیون دلار در یک دهه آینده هزینه دارد که از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. با این حال پیروزی بایدن باعث خواهد شد احتمالا قیمت طلا افزایش بیشتری پیدا کند.

 

بازار اوراق مسکن

5

کاهش اندک پس از افزایش شدید

در جریان معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن پس از چند افزایش، کاهش اندکی را تجربه کرد. روند کاهش قیمت این اوراق، بهینگی تامین مالی از طریق این اوراق را برای خرید مسکن افزایش می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه9710 روز یکشنبه 8/ 0 درصد افت قیمت را تجربه کرد و روز گذشته در قیمت 92 هزار و 328 تومان بسته شد. کاهش قیمت اوراق مسکن در حالی رقم می‌خورد که کمتر از سه ماه از سررسید آن باقی است؛ از طرفی افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه مرتبا در حال رکوردزنی است و افزایش ارزش بازار این اوراق نمی‌تواند نشانه‌ مثبتی برای خریداران مسکن باشد زیرا این روند هزینه تامین مالی برای خرید مسکن را بالا می‌برد. به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن این اوراق به تاریخ سررسیدشان، قیمت‌ها در مسیر اصلاحی قرار گرفته باشد.

 

بازار نفت

6

نوسانات نفت در پایان هفته

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در پایان معاملات جمعه آخرین روز معاملاتی در بازار جهانی، با 60 سنت معادل 4/ 1 درصد کاهش به 40 دلار و 23 سنت رسید. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در هفته گذشته می‌توان به بیماری ترامپ و هیجان منفی ناشی از این خبر به بازارهای جهانی اشاره کرد که سبب ریزش تمام شاخص‌های بورس آمریکا و همچنین قیمت نفت شد. پس از آن اما اعتصاب گسترده در صنعت نفت نروژ و احتمال کاهش تولید قابل‌توجه نفت از سوی این کشور سبب شد تا قیمت نفت اندکی بهبود یابد. در پایان هفته نیز خبر تعطیلی احتمالی سکوهای نفتی آمریکا به دلیل توفان دلتا، قیمت نفت را تا محدوده بالای 42 دلار افزایش داد اما مجددا خبر پایان اعتصاب صنعت نفت نروژ قیمت طلای سیاه را در پایان معاملات روز جمعه پایین آورد.