بازار سهام

تقابل خریداران و فروشندگان سهام

بورس تهران روز گذشته شاهد رفتاری نوسانی در قیمت سهام بود؛ به‌طوری‌که شاخص کل معاملات را منفی شروع کرد ولی در ادامه تغییر جهت داد و صعودی شد؛ اما از نیمه دوم بازار فشار فروش شدت گرفت و به مدار نزولی وارد شد. نتیجه این رفت‌وبرگشت‌ها افت ۱۷ هزار واحدی شاخص کل (معادل یک درصد) بود تا در نهایت این نماگر در سکوی یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحدی قرار گیرد. شاخص هموزن ۶/ ۰درصد افت کرد و به رقم ۴۱۶ هزار و ۴۷۷ واحد رسید. نتیجه تقابل معامله‌گران طی دو روز گذشته رشد چشمگیر ارزش معاملات خرد بازار سهام بوده است. به‌طوری‌که در هر دو روز ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. رسیدن ارزش معاملات خرد به چنین سطوحی در حالی است که متوسط هفتگی این متغیر مهم از هفته آخر مرداد ماه کمتر از این اعداد بود.

 

 

بازار سکه

سکه در یک قدمی 16 میلیون تومانی

در چند روز گذشته و با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار، حباب سکه افزایش یافته است. روز دوشنبه حباب سکه تا یک میلیون و 800 هزار تومان رسید. گفتنی است که از دو روز گذشته بسیاری از معاملات در بازار طلا و سکه با سرعت کمتری صورت می‌گیرد و فروشنده‌ها از فروش خودداری می‌کنند؛ ولی همچنان سکه خریدار دارد و تقاضا افزایش یافته است. روز دوشنبه قیمت هر قطعه سکه طرح جدید 15 میلیون و 950 هزار تومان، تعیین شده که افزایش 250 تومانی را نشان می‌دهد. نیم سکه ۸ میلیون و 920هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و 858هزار تومان رسیده است. سکه در نقطه‌ای ایستاده که به هیچ پایه‌ای اتکا نکرده است. آنچه سبب افزایش حباب قیمت سکه شده انتظارات معامله‌گران از آینده است که موجب شده با ورود نقدینگی به این بازار قیمت را بالا ببرد.

 

 

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی اونس طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار، از رکورد بالای اخیرش عقب‌نشینی کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با 4/ 0 درصد کاهش، به ۱۹۲2 دلار و 47 سنت رسید. شاخص دلار اندکی بهبود یافته و قیمت طلا را تحت فشار کاهشی قرار داده است؛ اما روند فنی طلا در کوتاه‌مدت مثبت شده و به‌زودی ممکن است مقاومت در سطح ۱۹۴۲ دلار را امتحان کند. از طرفی اقدامات محرک مالی جدید به نفع طلا بود و این فلز را به‌عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر تورم، با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌کرد. بهای این فلز ارزشمند تحت تاثیر اقدامات محرک مالی کم‌سابقه بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان که با هدف مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا به اجرا درآمده، از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲۷ درصد رشد کرده است.

 

 

بازار اوراق مسکن

تشدید اصلاح تسه‌ها

قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن بار دیگر اندکی کاهش را تجربه کرد و به قیمت 88 هزار 500 تومانی بازگشت. کاهش 4 درصدی قیمت این اوراق در حالی اتفاق می‌افتد که قیمت آن در چند روز گذشته تا محدوده 100 هزار تومانی نیز رسیده بود. از مهم‌ترین معاملات روز یکشنبه، فروش ۹۸ برگه از نماد تملی ۷۰۴ (اوراق صادره در تیر ماه ۹۷ بانک ملی) به قیمت ۱۴۷ هزار و ۹۴۷ تومان است که این رقم تا کنون سابقه نداشته است. این ارقام سنگین فروش اوراق مذکور در حالی است که هر برگه متضمن تنها ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن است. به نظر می‌رسد نبود محدودیت فروش اوراق تملی از زمان خرید که بر خلاف تسه، دارنده اوراق تسهیلات مسکن نمی‌تواند تا ۴ ماه از زمان خرید، آن را به فروش برساند، سبب دامن زدن سفته‌بازان به اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی شده است.

 

 

بازار نفت

حرکت یکنواخت نفت در کانال 40

قیمت نفت روز دوشنبه در پی ازسرگیری تولید نفت شرکت‌های انرژی در آمریکا پس از عبور توفان دلتا و پایان اعتصاب کارکنان نفتی در نروژ برای دومین روز معامله متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت ۳۰ سنت، معادل 35/ 1 درصد کاهش یافت و به ۴۰ دلاردر هر بشکه رسید. به گفته کارشناسان، در پی نگرانی‌های عرضه، شاخص‌های قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدییت هفته گذشته از حمایت خوبی برخوردار شدند و همچنین برداشت بزرگ از ذخایر سوخت‌های تقطیری و نفت به تصویر بهتر از حد مطلوب تقاضا اشاره داشت. با وجود تاثیر توفان روی فعالیت‌های فراساحلی، قیمت‌های نفت طی چند ماه گذشته در حدود ۴۰ دلار مانده و شرکت‌های آمریکایی را تشویق کرد هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز اضافه کنند.