بازار سهام

15-01 copy

رشد کم رمق نماگر بورس

روز گذشته شاخص‌های بازار سهام که روندی نزولی را در پیش گرفته بودند، در دقایق پایانی معاملات شاخص کل بازار مثبت شد و در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، با رشد 132 واحدی (معادل 01/ 0درصد) در ارتفاع یک میلیون و 579 هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن با ریزش شدید 2 هزار واحدی، 414 هزار و 396 واحد (معادل 4/ 0-) را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز منفی شد و به 18 هزار و 273 واحد رسید. نکته مهم بازار روز سه‌شنبه صف خرید سهم‌های پالایشی و رشد بالای این دسته از نمادها بود. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین و مخابرات ایران شد و در مقابل شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منفی شدند.

 

بازار سکه

15-03 copy

سکه از مرز 16 میلیونی گذشت

در جریان معاملات روز گذشته هر قطعه سکه طرح جدید 16 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. قیمت سکه تمام در بازار در حالی افزایش یافت که قیمت نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 9 میلیون و 20 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 958 هزار تومان تعیین شده است. معامله‌گران سکه در اوج ناامیدی با این شایعه روبه‌رو شدند که تزریق نقدی اسکناس از سوی بانک مرکزی انجام‌نشده است. همین شایعه کافی بود تا سکه جهش بزرگ‌تری داشته باشد و در روزی که طلای جهانی رمقی برای رشد نداشت به لطف یک شایعه موج‌سواری کند و به بالای مرز 16 میلیون تومانی برسد. به گفته فعالان، خرید سکه به این دلیل بالا گرفت که معامله‌گران احساس کردند قیمت دلار می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد. 

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

طلا در مسیر اصلاح 

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی در پی بهبود محدود ارزش دلار اندکی کاهش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری (ساعت 16 به وقت تهران) با 07/ 0 درصد کاهش، به ۱۹23 دلار و 22سنت رسید و در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 4/ 0 درصد افزایش، به ۱۹۲6 دلار رسید. این رقم روز دوشنبه، درقیمت ۱۹۲۸ دلار و ۹۰ سنت بسته شده بود. به‌زعم کارشناسان شاخص دلار بهبود پیدا کرده و با عدم کاهش بیشتر ارزش دلار، بازار طلا در حال حاضر دچار تلاطم شده است. از طرفی بسته کمک مالی جدید از قیمت طلا پشتیبانی کرده و این فلز را به‌عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر تورم، با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد کرد. بهای این فلز ارزشمند تحت تاثیر اقدامات محرک مالی کم سابقه بانک‌های مرکزی از ابتدای سال 27 درصد رشد داشته است.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

افت اندک تسه 

اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته روز آرامی را پشت سر گذاشت. این اوراق که به‌عنوان یکی از ابزار‌های تامین مالی برای خریداران مسکن محسوب می‌شود، در روز‌های اخیر با رشد شاخص کل بورس، بازار مسکن نیز تحت تاثیر این رشد قرار گرفته بود و تا قیمت 93هزار تومان هم پیش رفت. اما پس از این افزایش شدید وارد سیر نزولی شد و قیمت هربرگه از اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 در روز گذشته 35/ 0درصد کاهش را تجربه کرد و به قیمت 88 هزار و 220 تومان رسید. سر رسید اوراق تسهیلات منتشر شده بانک مسکن 2 سال پس از انتشار بوده و در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات مسکن آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف می‌شود و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

 

بازار نفت

15-07 copy

نوسانات نفت در کانال 40 دلاری

قیمت نفت پس از ریزش اندک که شب گذشته، در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تغییر چندانی نداشت. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت چهار سنت افزایش یافت و به 40 دلار و 15 سنت در هر بشکه رسید.قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به افزایش عرضه به بازار و جهش موارد ابتلا به ویروس کرونا در میدوست آمریکا و اروپا که نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا را برانگیخته و تلاش‌های اوپک پلاس برای تقویت بازار را به چالش کشیده است، با کاهش روبه‌رو شده‌اند. به گفته کارشناسان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده آمریکا عامل صعودی برای قیمت‌های نفت خواهد بود، زیرا هزینه صنعت شیل را افزایش داده و احتمالا باعث افت ارزش دلار می‌شود.