بازار سهام

a

باز پس‌گیری کانال 3/ 1 میلیون واحد

در جریان معاملات روز شنبه شاخص کل بورس تهران پس از گذشت 9 روز متوالی منفی، سرانجام مثبت شد. با رشد 17 هزار واحدی سکوی 3/ 1 میلیون واحدی را پس گرفت و در ارتفاع یک میلیون و 305 هزار واحدی ایستاد. سهامداران حقیقی پس از 9 روز ریزش‌های متوالی نماگر بورس محتطانه خریدند. بر این اساس شاخص هموزن نیز با 800 واحد افزایش به رقم 377 هزار و 796 واحدی رسید. رشد بورس با نمادهای بزرگ‌تر شروع شد و بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط بازار با صف‌های فروش مواجه بودند. چنین عاملی منجر به اختلاف در رشد شاخص کل و شاخص هموزن شد. ارزش کل معاملات خرد سهام به 5هزار و 805میلیارد تومان رسید و در داد وستد‌های روز گذشته 7/ 11میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

 

بازار سکه

d

عقبگرد سکه به کانال12 میلیونی

قیمت طلا، سکه و دلار روز شنبه در بازار روند کاهشی را نسبت به دو روز گذشته تجربه کرد. هر قطعه سکه طرح جدید 12 میلیون و 900 هزار تومان، که کاهش600هزار تومانی را نشان می‌دهد، نیم سکه و ربع سکه نیز روز کاهشی را پشت سر گذاشتند، نیم سکه ۷ میلیون تومان، ربع سکه ۴ میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک گرمی به ۲ میلیون و 600 هزار تومان رسید. به گفته کارشناسان هر چقدر به انتخابات آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، آرامشی بر فضای بازار ارز و سکه حاکم شده که نشان‌دهنده تردید معامله‌گران در مورد برنده این انتخابات است. چنین کاهش نوسانی نشان می‌دهد نظر معامله‌گران نسبت به برنده انتخابات آمریکا به حالت میانه رسیده یا حداقل کمتر کسی حاضر است به‌خاطر پیش‌بینی‌‌اش از نتیجه انتخابات، خرید و فروش شدیدی انجام دهد.

 

بازار طلای جهانی

f

پایان مثبت هفته منفی طلا

فضا در بازار طلا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان مثبت مانده است. در حالی که روند افزایش ارزش دلار متوقف شده و نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا به کرونا و نگرانی‌ها حول انتخابات ریاست جمهوری هفته جاری آمریکا سبب افزایش تقاضا برای خرید طلا شده است، سرمایه‌گذاران ارقام فعلی را فرصتی مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری روی طلا در آستانه انتخابات به شدت دوقطبی آمریکا می‌دانند. قیمت فلز زرد در پایان معملات روز جمعه افزایش داشت. بهای هر اونس طلا در پایان معاملات با 06/ 0 درصد رشد به 1879 دلار و 21 سنت بسته شد که افزایش 12 دلاری را در مقایسه با آخرین قیمت معاملاتی در روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه برای تحویل در ماه دسامبر با 64/ 0 درصد افزایش به 1879 دلار و 90 سنت رسید.

 

بازار اوراق مسکن

g

تسه‌ها درکف قیمتی

اوراق تسهیلات مسکن پس از چندین نوسان کمرنگ در کانال 90 هزار تومانی در هفته گذشته، کاهش قیمتی شدیدتری را نسبت به روزهای گذشته تجربه کرد و با افت 5 درصدی در قیمت خرید به کمترین مقدار خود در یک ماه اخیر رسید قیمت خرید هر فقره از تسه 9710 روز گذشته با افت 5 درصدی در قیمت 86 هزار تومان رسید و قیمت پایانی هم با افت 30/ 4درصدی به قیمت86 هزار و 600 تومان بسته شد که کاهش حدود 4 هزار تومانی را در مقایسه با آخرین قیمت نشان می‌دهد. هرچند که کمتر از دوماه به به پایان سررسید این اوراق باقی مانده است، اما همچنان روزهای پرنوسانی را پشت سرمی‌گذارد. روز گذشته که بورس بر مدار صعود قرار داشت تسه‌ها بر خلاف بورس روند نزولی را پشت سر گذاشتند.

 

بازار نفت

h

پایان هفته منفی نفت

قیمت نفت روز جمعه معاملات پرنوسانی را تجربه کرد و با کاهش روبه‌رو شد و تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و چشم‌انداز تیره تقاضا، دومین کاهش ماهانه متوالی را به ثبت رساند. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا ۳۸ سنت کاهش یافت و در ۳۵ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته وست تگزاس اینترمدییت بیش از ۱۰ درصد کاهش را به ثبت رساند. به‌زعم کارشناسان قیمت‌ها مدام در محدوده مثبت و منفی در نوسان بوده و در طول معاملات روز جمعه که بازار از تجدید قرنطینه‌ها در اروپا و انتخابات آمریکا در هفته جاری مضطرب بود، بیش از 2 درصد سقوط کرد. دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب قوی‌تر ظاهر شد و معاملات نفت را که به دلار قیمت‌گذاری می‌شود برای خریداران گران‌تر کرد.