بازار سهام

پایان هفته مثبت بورس

در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران در ساعات ابتدایی معاملات برخلاف دو روز گذشته صعودی چشمگیر را تجربه کرد و پس از دو روز متوالی منفی در آخرین روز معاملاتی هفته جاری مثبت شد و در پایان روز با رشد ۲۶ هزار واحدی معادل (۰۶/ ۲) درصد در محدوده یک میلیون و۲۹۰ هزار واحد قرار گرفت. روز گذشته سهم‌های دلاری با تاثیر از شمارش آرای انتخابات آمریکا روند مثبت را پشت سر گذاشتند و سبب رشد شاخص کل شدند. سهام دلاری بورس تهران از همان دقایق ابتدایی معاملات تقاضای زیادی داشتند و سهامداران در این نمادها به صف خرید نشسته بودند. دو گروه بانک و خودرو که در انتظار انتخاب بایدن بودند، روز گذشته با فشار فروش مواجه شدند. به این ترتیب در پایان معاملات روز چهارشنبه با توجه به منفی بودن نیمی از نمادها، شاخص کل هم‌وزن به رشد ۶/ ۰ درصدی بسنده کرد.

 

 

بازار سکه

تاثیر بازار ارز بر سکه

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید، روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه در معاملات بازار آزاد به 14 میلیون و 8۰۰ هزار تومان رسید که افزایش 300 هزار تومانی را نشان می‌دهد. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به 14 میلیون تومان افزایش یافت. نیم سکه ۷ میلیون و 900 هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و 600هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد که هر سه اقلام ذکر شده افزایش را در مقایسه با روز سه‌شنبه نشان می‌دهد. با پیش رفتن اعلام نتایج انتخابات آمریکا قیمت جهانی طلا نیز روند نوسانی گرفت و هر اونس طلا به 1908 دلار رسید اما از طرفی نرخ دلار در داخل کشور افزایش داشته که این مهم بر قیمت سکه تاثیر بیشتری گذاشته است.

 

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار برنده انتخابات

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر بهبود ارزش دلار و شمارش آرا با نوسان شدید روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد بازار طلا اعتمادش را به پیروزی واضح بایدن از دست داده و این موضوع باعث قوی شدن ارزش دلار شده است. بر این اساس بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری (ساعت16 به وقت تهران) به ۱908 دلار و 70 سنت رسید درحالی‌که در ابتدای معاملات حدود یک درصد کاهش را نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه نشان داد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه با 9/ 0 درصد افزایش، در ۱۹۱۰ دلار و ۴۰ سنت بسته شده بود. طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت‌تاثیر تدابیر محرک مالی کم‌سابقه‌ای که توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌های سراسر جهان برای مقابله با پیامدهای اقتصادی پاندمی ویروس کرونا به اجرا درآمده، ۲۵ درصد رشد قیمت داشته است.

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش بی‌وقفه تسه‌ها

در ادامه روند کاهشی اوراق تسهیلات مسکن روز چهارشنبه بار دیگر «تسه»ها کاهش قیمتی را تجربه کردند و با افت 2 درصدی در قیمت پایانی 79 هزار و 200 تومان بسته شدند. این رقم کمترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن از 12 مهر تاکنون است. کاهش‌های متوالی اوراق یاد شده درحالی اتفاق می‌افتد که بهای هر فقره از آن در نیمه دوم مهر ماه به 94 هزار تومان نیز رسیده بود. این اوراق پانزدهم هر ماه توسط بانک مسکن به دارندگان «حساب سپرده ممتاز» اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد که صدور تسه آبان 99 در هفته جاری و همچنین نزدیک شدن به تاریخ سر رسید اوراق 9710 قیمت این اوراق را کاهش داده است.

 

 

بازار نفت

نفت در جدال با نتایج انتخابات

قیمت نفت آمریکا در گیر و دار افزایش موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در اروپا و آمریکا، در هفته جاری به پایین 35 دلار در هر بشکه سقوط کرد. عامل دیگری که در هفته جاری به نوسان بازار نفت افزود، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. پیروزی ترامپ برای قیمت‌ها در کوتاه‌مدت مثبت است اما در بلندمدت این‌طور نخواهد بود؛ زیرا حمایت وی از صنعت نفت و گاز به معنای افزایش بیشتر تولید در آینده است. در مقابل پیروزی بایدن تاثیر معکوسی خواهد داشت و در کوتاه‌مدت برای قیمت نفت منفی است اما در بلندمدت مثبت خواهد بود؛ زیرا بایدن به‌دنبال مقررات محیط‌زیستی سختگیرانه است که عرضه آمریکا را محدود می‌کند. بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت تحت‌تاثیر شمارش آرا روز چهارشنبه به 38 دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید.