بازار سهام

01

تداوم عقب‌نشینی سهام با رشد تقاضا

بازار سهام مانند روزهای اخیر، روز دوشنبه نیز روند نزولی داشت و در پایان معاملات روز شاخص کل ۲5 هزار واحد (معادل 04/ 2 درصد)‌ افت را به ثبت رساند و در ارتفاع یک میلیون و 215هزار ایستاد. شاخص هموزن نیز طی این مدت (76/ 0)درصد عقب‌نشینی کرد و در ارتفاع 366 هزار و 80 واحدی آرام گرفت. نمادهای بزرگ بازار سهام روز پر نوسانی را پشت سر گذاشتند، اما از حجم صف فروش‌های سنگین در این نمادها کاسته شد و برخی از صف فروش خارج شده‌اند. از طرفی حجم دادوستدها نسبت به دو روز اخیر تا حدی بهبود یافت و ارزش معاملات خرد سهام در بورس به 4767 میلیاردتومان رسید. در این میان سهامداران حقوقی همچنان به جمع کردن سهام مشغول بودند؛ به‌طوری که شاهد جابه‌جایی 947 میلیارد تومان از سمت حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم.

 

بازار سکه

04

سکه 13 میلیونی شد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، به ۱۳ میلیون و 1۰۰ هزار تومان رسید که افزایش 500 هزار تومانی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. همچنین بهای هر نیم سکه و ربع سکه که روند صعودی داشت در ادامه روز از سقف روزانه عقب نشینی کرد.قیمت نیم سکه ۷ میلیون تومان که نشان‌دهنده 100‌هزار‌تومان افزایش و ربع‌سکه به 4 میلیون‌و 900هزار‌تومان رسیده است که گویای افزایش200 هزار تومانی است. قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی چرخش انتطارات تورمی و افزایش نرخ دلار در داخل است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار سکه به‌وجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 26 هزار تومان عبور کند.

 

بازار طلای جهانی

05

ریزش یکباره طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار و امیدواری به اقدامات محرک مالی بزرگ‌تر در دولت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، روندی صعود را طی می‌کرد که ناگهان خبر موفقیت 90‌درصدی تست مرحله سوم واکسن کرونا شرکت دارویی فایزر بر ارزش دلار تاثیر گذاشت وبه شدت از ارزش اونس طلا در بازار جهانی کاست. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت 16 به وقت تهران به ۱۹15 دلار  و تا ساعت 19 به 1880 دلارکاهش یافت. بهای معاملات طلا روز جمعه تا مرز ۱۹۶۰ دلار و ۱۳ سنت نیز پیش رفته بود که بالاترین قیمت از ۱۷ سپتامبر بود. خبر موفقیت شرکت دارویی در تست واکسن کرونا به ارزش شاخص دلار افزود. شاخص دلار که روز دوشنبه به پایین‌ترین حد در ۱۰ هفته اخیر نزول کرده بود، بار دیگر افزایش یافت و طلای جهانی را به کمترین مقدار آن در سه روز گذاشته کشاند.

 

بازار اوراق مسکن

06

رشد کمرنگ تسه‌ها

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سهام اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از چند افت شدید اندکی مثبت شد. هر فقره از این اوراق به بهای 74 هزار و 700 تومان معامله شد که رشد 06/ 0 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان رشد در مقایسه با کاهش‌های شدید در روزهای گذشته چشمگیر نیست. ازطرفی  فضای سیاسی بین‌المللی، انتظارات تورمی را در بازارهای مختلف کاهش داده است. متقاضیان بازار مسکن نیز این روزها متاثر از این فضا به کاهش قیمت‌ها  چشم دارند. طی هفته‌های اخیر رفتار بازیگران بازار مسکن (خریداران و فروشندگان) تحت‌تاثیر چرخش انتظارات و نوسان شدید در بازارهای اقتصادی تغییر کرد؛ برخی خریداران به واسطه کاهش قدرت خرید و همچنین امید به کاهش احتمالی قیمت‌ها، خرید خود را به تاخیر انداختند.

 

بازار نفت

07

نفت 40 دلاری شد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در پی اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موفقیت  نتایج تست مرحله سوم واکسن کرونای شرکت دارویی فایزر صعود کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل در دسامبر 3 دلار و 7 سنت معادل 05/ 8‌درصد افزایش یافت و به 40 دلار و 1۱ سنت در هر بشکه رسید که این رقم در سه هفته گذشته بی‌سابقه بوده است. پس ازآنکه نتایج شمارش آرا مشخص شد نفت به همراه سایر بازارهای مالی صعود کرد تا بخشی از ریزش 4درصدی در معاملات جمعه را جبران کند.از طرفی خبر تولید واکسن کرونا با تاثیرگذاری ۹۰درصدی توسط شرکت دارویی فایزر به روند صعودی نفت سرعت بخشید. اوپک پلاس تولیدشان را حدود 7/ 7 میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند تا افت تقاضای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را جبران کرده و از قیمت‌ها پشتیبانی کنند.