بازار سهام

1

بازگشت حقیقی‌ها به بورس پس از 17 روز

بورس تهران در اولین روز کاری این هفته با رشد 2/ 2 درصدی شاخص کل همراه شد و به محدوده یک میلیون و 247 هزار واحد بازگشت. افت کمتر از انتظار دلار، صعود قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازار جهانی، افزایش ارزش دادوستد سهام و رشد قیمت‌ها در پایان هفته گذشته و سیگنال سیاست‌گذار پولی از کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ سود بانکی را می‌توان از عوامل بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای عنوان کرد. ضمن اینکه پس از لغو ممنوعیت معاملات روزانه در هفته گذشته، روز گذشته زمان پیش‌گشایش معاملات نیز به 15 دقیقه کاهش یافت که در افزایش نقدشوندگی سهام بی‌تاثیر نبود. در عین حال روز شنبه سهامداران خرد  دوباره به گردونه معاملات سهام بازگشتند و خالص خرید 634 میلیارد تومانی را ثبت کردند.

 

بازار سکه

3

احتمال توقف معاملات فردایی

دو عامل اثر گذار بر بازار سکه در طول روز‌های اخیر روندی نزولی را طی کرده‌اند. طلای جهانی از شنبه هفته گذشته 6/ 3 درصد افت را تجربه کرده است. دلار نیز به‌عنوان دیگر عامل اثرگذار بر بازار سکه روندی نزولی را شاهد بوده است. موضوعی که در روز شنبه نیز تکرار شد. همین موضوعات موجب شده سکه بهار آزادی در روز شنبه، باز هم کاهش یابد. سکه با 450 هزار تومان افت به 12 میلیون و 500 هزار تومان رسید. در هفته‌های قبل قیمت این دارایی تا نزدیکی 16 میلیون تومان نیز رفته بود. اگرچه سکه در ابتدای معاملات با قدرت روند صعودی خود را آغاز کرد اما این روند تداوم نیافت و در نهایت قیمت پایین‌تری را به ثبت رساند. احتمال توقف معاملات فردایی توسط بانک مرکزی موجب شده معامله‌گران این بازار با احتیاط بالایی به داد و ستد دست بزنند.

 

بازار طلای جهانی

4

افت 6/ 3 درصدی طلا در یک هفته

در بازار جهانی طلا قیمت هر اونس از این فلز زرد رنگ در پایان معاملات هفتگی خود به 1890 دلار در هر اونس رسید تا در مجموع هفته با افت 6/ 3 درصدی مواجه شود. طلای جهانی در هفته گذشته به واسطه خبرهای مهمی درخصوص ساخت واکسن‌کرونا در مسیر نزولی قرار گرفته و تا 1850 دلار نیز افت کرده بود که در ادامه به سبب برخی ابهامات بخشی از این کاهش نرخ را جبران کرد. با این حال افزایش موارد جدید ابتلا به ویروس کووید-19 راه را برای افت بیشتر قیمت این فلز گرانبها بست. جیم ویکوف، تحلیلگر بازار طلا در موسسه کیتکو متالز معتقد است: «شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا و نگرانی‌ها در مورد تبعات اقتصادی گسترش بیماری در ماه‌های آتی هستیم. همه اینها به سود قیمت طلا تمام می‌شود.»

 

بازار اوراق مسکن

5

بازگشت «تسه»ها از کف دوماهه

اوراق تسهیلات مسکن پس از یک هفته نوسان در میانگین قیمت 77 هزار تومانی، روز گذشته تغییر کانال دادند. به این ترتیب روز شنبه همراستا با رشد شاخص‌های سهام، میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز با رشد 9/ 3 درصدی به 81 هزار و 970 تومان رسید. این در حالی است که قیمت «تسه»ها در هفته اول آبان حداقل ۱۵ درصد نسبت به میانگین قیمت مهر جهش کرده و به مرز 100هزار تومان رسیده بود، اما با تعدیل انتظارات تورمی و احتمال کاهش بیشتر قیمت ملک شاهد کاهش تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن بودیم. روز گذشته اما به نظر می‌رسد جو مثبت حاکم بر بازار سهام بر اوراق مذکور نیز اثر گذاشت تا شاهد رشد یکدست قیمت تمام سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن باشیم. «تسه9710» روز گذشته با رشد 3 درصدی، 82 هزار و 92 تومان دادوستد شد.

 

 

بازار نفت

6

جهش 8 درصدی طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات هفتگی خود 40 دلار و 59 سنت دادوستد شد تا در مجموع هفته با رشد 8 درصدی همراه شود. خبرهای مثبت درخصوص ساخت واکنش کرونا از مهم‌ترین دلایل جهش بهای طلای سیاه در هفته گذشته بود. در این میان شرکت خدمات حفاری بیکرهیوز اعلام کرد که شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز آمریکا برای نهمین هفته پیاپی افزایش یافته است. با افزایش ۱۲ دستگاه، مجموع دکل‌های حفاری آمریکا در هفته منتهی به ۱۳نوامبر به ۳۱۲ دستگاه یعنی بالاترین رقم از ماه مه رسید. مجموع دکل‌های نفتی فعال آمریکا در این هفته، با ۱۰ دستگاه افزایش به ۲۳۶ دستگاه یعنی بالاترین تعداد از ماه مه رسید. رشد تعداد حلقه‌های چاه نفت آمریکا همزمان با افزایش تعداد بیماران کرونا می‌تواند به‌عنوان اهرم فشاری بر قیمت نفت عمل کند.