بازار سهام

1

پرواز شاخص در آخرین روز آبان

آخرین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری با رشد دور از انتظار 73/ 3 درصدی شاخص کل بورس تهران خاتمه یافت. در این روز نماگر یادشده به میزان 48 هزار و 354 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 345 هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد آنچه سبب شده در این روز شاهد افزایش قیمت در تعداد قابل‌توجهی از نمادهای بازار سرمایه باشیم، تقویت چشم‌انداز رشد قیمت‌های ناشی از افزایش بهای کالاهای اساسی در بازارهای جهانی است که در کنار مصوبات اخیر شورای عالی بورس در جهت تسهیل حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار، توانسته موج تازه‌ای از خوش‌بینی را به میان افکار عمومی حاضر در بازار سهام بیاورد. به موجب همین امر روز گذشته شاهد شکل‌گیری صف خریدی به ارزش 3361 میلیارد تومان در 54 درصد از نمادهای بورسی بودیم.

 

بازار سکه

3

عقب‌نشینی کوچک سکه

بازار مسکوکات گرانبها روز گذشته مانند سایر روزهای آخرین هفته آبان ماه روزی با‌ثبات را شاهد بود. سکه که به جز قیمت ارز از تحرکات بهای جهانی طلا نیز اثر می‌پذیرد در خلال معاملات روز چهارشنبه در محدوده 11میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. به نظر می‎‌رسد در روزهای پیش رو نیز مانند دلار در قیمت انواع مسکوکات طلایی شاهد آرامشی نسبی باشیم. با این حال آنچه مسلم است هر نوع تغییر معنادار در قیمت جهانی طلا که متاثر از عواملی نظیر آمار اقتصادی برآمده از بحران موجود بین‌المللی است می‌تواند بر قیمت سکه نیز اثرگذار باشد. در وضعیت کنونی، اما به سبب آنچه انتخاب جو بایدن را بر شرایط انتظارات تورمی موجود در داخل کشور موثر می‌کند نمی‌توان وزن بالایی به تغییر قیمت قابل توجه سکه در هفته پیش رو داد.

 

بازار طلای جهانی

4

آثار خوش‌بینی در طلا

روز گذشته و تا لحظه نگارش این گزارش بازارهای جهانی عملکردی ضعیف از خود به نمایش گذاشتند همین امر سبب شد تا اونس جهانی نیز نتواند مانند روزهای گذشته در محدوده ۱۸۸۰ دلار پایدار بماند. بر این اساس روز گذشته قیمت این فلز گرانبها به ازای هر اونس (ساعت 16 روز چهارشنبه) به حدود هزار و ۸۶۹ دلار رسید که کاهشی 7/ 0 درصدی را نسبت به روز ماقبل نشان می‌دهد. این مساله در حالی رخ می‌دهد که انتظار می‌رفت با ارائه چشم‌اندازی منفی تا نیمه نخست سال ۲۰۲۱ شاهد تقویت قیمت طلا به‌عنوان مهم‌ترین وسیله پوشش ریسک در اقتصاد جهانی باشیم. به نظر می‌رسد در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران مطرح اقتصادی به استقبال ضعف شاخص‌ها در ماه‌های پیش رو می‌روند، سرمایه‌گذاران در نظر دارند تا در کوتاه‌مدت همچنان به ساخت واکسن برای پیشگیری از بیماری کرونا وزن بالایی بدهند.

 

بازار اوراق مسکن

5

نوسان محدود «تسه»ها

روز گذشته بازار سرمایه در بخش معاملات اوراق تسهیلات مسکن، شاهد افزایش قیمت‌ها بود. در این روز بهای هر برگه  اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه ۹۷ که در این بازار «تسه ۹۷۱۰» معروف است و در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران معامله می‌شود در آخرین معامله 6/ 0 درصد افزایش یافت. رشد یاد شده سبب شد تا قیمت این دارایی در کانال 80 هزار تومان نوسان کند. این روند در حالی روی می‌دهد که در هفته گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن از مرز 100هزار تومان به کانال 70 هزار تومانی هدایت شد. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد با طولانی‌تر شدن ثبات بازارهای ارز و سکه درصورتی‌که قیمت این اوراق روندی کاهشی را پیش بگیرد، ارزش تقاضا برای خرید مسکن نیز کاهش خواهد یافت. قیمت پایانی این نوع اوراق در روز چهارشنبه ۸۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

 

بازار نفت

6

رشد 2 درصدی بهای نفت

 در بازار جهانی طلای سیاه اما اوضاع برخلاف بهای جهانی اونس طلا مطلوب است. تضعیف شاخص دلار یک روز دیگر نیز توانست در کنار خوش‌بینی به کارآیی واکسن کرونا راه را برای افزایش قیمت در بازارهای جهانی انرژی باز کند. به تبع نفت نیز به‌عنوان یکی از ارکان مهم چرخیدن چرخ صنعت در اقتصاد جهانی از این رویداد بی‌نصیب نماند و مسیر صعودی را پیمود. همین امر سبب شد تا شاهد رشد قیمت معیار نفت وست تگزاس تا محدوده 42 دلار و 50 سنت در هر بشکه (ساعت 16 روز چهارشنبه) باشیم. این افزایش که رشد 4/ 20 درصدی را در معاملات این نوع از دارایی نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد پس از آن روی می‌دهد که قیمت نفت در طول سه هفته گذشته افزایشی حدودا 7 دلاری را به نمایش گذاشته است.