بازار سهام

01

آبان؛ چهارمین ماه کاهشی بورس

چهارمین ماه منفی بازار سهام هفته گذشته به پایان رسید. در این مدت اگرچه واپسین هفته آبان تنها هفته سبزپوشی شاخص‌ها در بازار یاد شده بود و بازدهی 17/ 10 درصدی را برای سرمایه‌گذاران در پی داشت ؛ اما سایر هفته‌ها در این مدت عملکردی منفی را به ثبت رساندند. همین امر سبب شد تا در طول آبان  شاخص کل بورس تهران 7/ 4درصد دیگر نیز افت کند و اشخاص حقیقی بازار سهام 5253 میلیارد تومان دیگر از بورس خارج کنند. بنا بر آمار ثبت شده در ماه‌های اخیر، آبان سومین ماهی بود که شاهد خروج پول حقیقی‌ها در بازار سرمایه بودیم. در هفته اخیر؛ اما چشم انداز پیش رو تحت تاثیر عواملی همچون تعدیل چشم انداز تورمی در داخل و رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای خارجی بهبود یافت.

 

بازار سکه

03

سقوط سرخ سکه

در بازار مسکوکات گرانبها نیز شرایط تا حد زیادی به دلار تشابه داشت، با این تفاوت که در طول این مدت افت قیمت طلا در بازارهای جهانی سبب شد تا طی یک ماه اخیر افت بیشتری را در قیمت سکه تمام بهار آزادی شاهد باشیم. بر این اساس طی یک ماه اخیر دارایی یاد شده به میزان 9/ 16 درصد افت قیمت را شاهد بود. این مساله سبب شده تا طی یک ماه اخیر قیمت سکه به محدوده 11 میلیون و720 هزار تومان افت کند. این در حالی است که در نخستین روز از آبان بهای این نوع از دارایی 15 میلیون و 100 هزار تومان بوده است. به نظر می‌رسد در صورتی که در روزهای آتی افت قیمت دلار در بازار داخلی تداوم یابد مهم‌ترین عاملی که توانایی ایجاد ثبات در نرخ سکه را دارد افزایش احتمالی قیمت جهانی طلا باشد.

 

بازار طلای جهانی

04

خواب خرگوشی اونس

در بازارهای جهانی فلزات گرانبها پس از آنکه روزهای پر فراز و نشیبی را به علت انتشار خبر ساخت واکسن کرونا و عدم اثرگذاری قابل توجه آن در بهبود شرایط اقتصادی شاهد بودیم، قیمت طلا در محدوده 1860 دلار آرام گرفته است. همین امر سبب شده در حال حاضر طلا بیش از آنکه نمایانگر ریسک‌های سیاسی باشد طی یک هفته اخیر بیشتر به تحولات مالی در سایر بازارهای سرمایه‌پذیر نظیر سهام و اوراق واکنش نشان دهد. تا لحظه نگارش این گزارش(ساعت 16 به وقت تهران) قیمت طلا با 19/ 0 درصد افزایش به قیمت 1864 دلار رسیده بود. با توجه به آنکه قیمت این فلز زرد رنگ در طول هفته اخیر سمت و سویی کم نوسان داشته است به نظر می‌آید که شفاف نبودن آثار ثانویه تولید واکسن در کنار مبهم بودن عملکرد اقتصادی دولت‌ها سبب شده تا فعالان این بازار در وضعیت کنونی با احتیاط به نظاره وضع موجود بنشینند.

 

بازار اوراق مسکن

05

ماه آرام «تسه»

اوراق تسهیلات مسکن منتشره از سوی دو بانک مسکن و ملی که در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس داد و ستد می‌شوند، طی یک ماه اخیر نوسانی غیرمنتظره را شاهد نبودند. همین امر سبب شده در طول این مدت قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی ماه 97 بانک مسکن در مدت زمان یاد شده تنها 9 هزار و 200 تومان (10درصد کاهش) نوسان داشته باشد. بر این اساس در حالی قیمت این اوراق در واپسین روز معاملاتی آبان 81 هزار 300 تومان معامله می‌شد که در ابتدای این ماه قیمت هر برگه از این دارایی 90 هزار و 500 تومان بوده است. به نظر می‌رسد با فرارسیدن دوره ثبات در بازارهای سرمایه‌پذیر و افت انتظارات آتی نسبت به افزایش قیمت مسکن در ماه‌های پیش رو شاهد ثبات بیشتری در قیمت این گونه ابزارها باشیم.

 

بازار نفت

06

نفت زیر سایه کووید

رشد آهسته و پیوسته قیمت نفت زیر سایه افزایش امیدها به پیدا شدن راه حلی برای بیماری جهانگیر کرونا همچنان ادامه دارد. همین امر سبب شده تا در هفته‌های اخیر شاهد رشد خزنده قیمت جهانی نفت در معیار وست تگزاس اینترمدییت به محدوده 42 دلار باشیم. روز گذشته نیز این نوع نفت تا زمان نگارش این گزارش در محدوده 42 دلار و 16 سنت معامله شد. دلگرمی به تغییر شرایط در بلندمدت ناشی از اثربخشی توزیع واکسن کرونا در آینده نزدیک در کنار خوش‌بینی به کاهش تولید نفت از سوی کشورهای اوپک از جمله عواملی است که توانسته قیمت نفت را برای یک هفته اخیر در محدوده مثبت نگاه دارد. انتظار می‌رود که این چشم‌انداز در صورت تداوم در هفته پیش رو نیز بتواند به رشد اندک بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی بینجامد.