بازار سهام

 

01

بازار سهام تغییر فاز داد

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز دوشنبه به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد. این نماگر در پایان معاملات روز گذشته با رشد ۳۸هزار واحدی (معادل 7/ 2 درصد) روی سکوی یک میلیون و ۴65هزار واحدی ایستاد. به این ترتیب پس از 4 ماه بازار سهام تغییر فاز داد و با افزایش ارتفاع 20 درصدی از کف پیشین به اصطلاح گاوی شد. شاخص هموزن نیز طی معاملات روز گذشته 7/ 1 درصد رشد روزانه را به ثبت رساند. طی دادوستد‌های روز دوشنبه سهامی به ارزش 657 میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه جا شد و ارزش معاملات خرد این بازار نیز به 15 هزار و 249 میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد کاهش نرخ بهره بین ‌بانکی به کمتر از 21 درصد در افزایش اقبال و رشد دسته‌جمعی سهام بی‌تاثیر نبوده است.

 

بازار سکه

03

بازگشت سکه به کانال 11 میلیونی

در جریان معاملات روز دوشنبه هر قطعه سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد که افزایش 420 هزار تومانی را در مقایسه با روز معاملاتی گذشته نشان می‌داد. با وجود تداوم قیمت طلای جهانی اما تصویب طرح دو فوریتی مجلس با نام «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اثرات خود را بر بازار ارز و سکه به جا گذاشت. با این حال در کنار تداوم ابهامات درخصوص مسیر آینده طلای جهانی، تغییر انتظارات تورمی در داخل کشور مانعی بر سر افزایش بیشتر بهای سکه است. قیمت هر سکه تمام بهار در بورس کالا نیز دیروز با صف خرید در مرز ۱۱ میلیون تومان معامله شد. در این روز قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 800هزار تومان و ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 950 هزار تومان بود که همگی با افزایش قیمت همراه بودند.

 

بازار طلای جهانی

04

بزرگ‌ترین کاهش ماهانه در 4 سال اخیر

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی کاهش یافت و تحت تاثیر خوش‌بینی بازار به ساخت واکسن‌های موفق و بهبود اقتصادی سریع‌تر، در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش قیمت ماهانه در چهار سال اخیر قرار گرفت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 2/ 1 درصد سقوط کرد و به 1775 دلار رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای نوامبر تاکنون 9/ 5 درصد کاهش داشته که بزرگ‌ترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون است. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 5/ 0 درصد کاهش، به ۱۷۷۲ دلار و ۶۰ سنت رسید. از طرفی دلار به پایین‌ترین سطح بیش از دو ساله سقوط کرد و بزرگ‌ترین سقوط ماهانه خود را از ماه جولای به ثبت رساند، زیرا ترکیبی از خوش‌بینی واکسن و امید برای انقباض پولی بیشتر در ایالات متحده، سرمایه‌گذاران را از ارز ذخیره جهان خارج می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

05

رشد اندک تسه‌ها پس از 9 روز

قیمت اوراق تسهیلات مسکن پس از 9 روز معاملاتی پیاپی کاهشی،روز دوشنبه اندکی رشد را تجربه کرد و در قیمت 63 هزار و 874 تومان بسته شد. قیمت تسه‌ها که در مهرماه سال جاری تا نزدیک 100 هزار تومان رشد کرده بود، در روزهای اخیر به ترتیب از کانال‌های بالاتر عقب نشینی کرد و در محدوده 60 هزار تومانی در نوسان است.تداوم کاهش بهای اوراق تسهیلات مسکن به معنای افت محسوس هزینه گرفتن وام مسکن برای متقاضیان این اوراق است. قیمت تسه‌ها از اواخر سال گذشته همزمان با جهش در قیمت و تعداد معاملات مسکن، شروع به افزایش کرد. اما رشد قیمت این اوراق در روزهای رکود بازار سرمایه و رشد شدید ارز شدت بیشتری گرفت. به‌طوری‌که از میانه‌های مرداد تا اواخر مهر که شاخص بورس تهران افت‎های مداومی را به ثبت می‎رساند، قیمت تسه‌ها حدود 35 درصد رشد کرد.

 

بازار نفت

06

کاهش اندک نفت در آستانه نشست اوپک

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که سرمایه‌گذاران در آستانه نشست وزیران اوپک و تصمیم آنها برای تمدید یا لغو محدودیت عرضه فعلی مضطرب بودند، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ژانویه ۴۸ سنت معادل 4/ 1 درصد کاهش یافت و به ۴4 دلار 90 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت ۴۶ سنت معادل یک درصد کاهش یافت و به ۴۷ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید. با این حال هر دو شاخص از ابتدای نوامبر تاکنون با امیدواری بازار به ساخت سه واکسن موفق ویروس کرونا برای محدود کردن شیوع بیماری و تقویت تقاضا برای سوخت، بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته‌اند که بزرگ‌ترین رشد قیمت ماهانه از ماه مه تاکنون است.