بازار سهام

15-01 copy

روز کم نوسان سهام

روند صعودی بازار سرمایه در روز سه شنبه نیز ادامه یافت، شاخص کل بورس تهران با بیش از 7 هزار واحد رشد معادل 5/ 0 درصد به رقم یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد صعود. شاخص کل بورس با افزایش ارتفاع ۲۰ درصدی از کف اخیر خود تغییر فاز داده و در مسیر صعودی به پیش می‌رود. شاخص کل هم وزن نیز با 2 هزار واحد افزایش به رقم ۴۱۹ هزار و 895 واحد رسید. شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت اصفهان، نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بازار گذاشتند. در پایان معاملات روز گذشته 136 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه جا شد و ارزش معاملات خرد بورس 14 هزار‌و 939 میلیارد تومان برآورد شد.

 

بازار سکه

15-03 copy

سکه از نیمه کانال 11 میلیونی گذشت

در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی به بالای کانال ۱۱ میلیون تومانی رفت و هر قطعه سکه تمام طرح جدید به قیمت 11 میلیون و 900هزارتومان معامله شد. که افزایش 700 هزار تومانی را نشان می دهد. به دنبال رشد سکه در بازار آزاد و نزدیک شدن قیمت آن به مرز ۱۲ میلیون تومان سکه در بورس کالا نیز روز سه‌شنبه با صف خرید در قیمت ۱۱ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان همراه شد.عامل اصلی رشد قیمت سکه، افزایش قیمت‌ها در بازار ارز بود. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی به6 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است که گویای افزایش 300 هزار تومانی در این قطعه ازفلز زرد رنگ است. ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.که این موارد یاد شده نیز افرایش قیمت را به ثبت رساندند.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

باز پس‌گیری کانال 1800 دلاری

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر خوش بینی به تولید واکسن کووید-19 قرارگرفت و صعودی شد. پس از ریزش سنگین در دو روز معاملات گذشته، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 1/ 4 درصد افزایش یافت و به 1805 دلار رسید. این فلز گرانبها روز دوشنبه با سقوط به ۱۷۶۴ دلار و ۲۹ سنت که پایین‌ترین قیمت در 5 ماه اخیر بود، بیش از 5‌درصد کاهش برای نوامبر را ثبت کرد که بزرگ‌ترین کاهش قیمت ماهانه در چهار سال اخیر بود. به‌زعم کارشناسان، طلا مدتی‌ است که معاملات پرتقاضایی داشته است، بنابراین شاهد خروج بخشی از دارایی ها از بازار این فلز و انتقال آنها به بازار دارایی‌های پرریسک‌تر هستیم؛ زیرا فضای بازارها خوش‌بینانه‌تر شده است. این روند در صورت روشن شدن بیشتر وضعیت اقتصادی ممکن است به سرعت معکوس شود.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

رشد 2 درصدی تسه‌ها پس ازکاهش‌های متوالی

در جریان معاملات روز سه‌شنبه اوراق تسهیلات مسکن برای دو‌مین روز متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد و با رشد بیش از 2 درصد در قیمت پایانی 65 هزار و 182 تومان بسته شد. این در حالی است که بررسی جدیدترین وضعیت بازار مسکن نشان‌دهنده افت قیمت در اغلب مناطق تهران طی اولین هفته آذرماه ۱۳۹۹ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ های پیشنهادی فروش ملک در هفت روز ابتدایی آذرماه نسبت به هفته پایانی آبان  در منطقه یک 7/ 4 درصد، منطقه دو ۱۱ درصد، منطقه چهار ۴ درصد، منطقه هفت 4/ 1درصد، منطقه هشت 3/ 3 درصد، منطقه نه 5/ 5 درصد، منطقه ده 3/ 0 درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۸ درصد کاهش داشته است.کاهش یک تا ۱۱ درصدی نرخ ها طی روزهای اخیر در حالی اتفاق افتاد که در نیمه دوم آبان نیز قیمت‌ها در بعضی مناطق تا ۱۰ درصد پایین آمده بود.

 

بازار نفت

15-07 copy

نفت در انتظار تصمیمات سران اوپک

قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش عرضه در پی به تعویق افتادن مذاکرات تولیدکنندگان اوپک پلاس درخصوص سیاست تولید سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۲۳ سنت معادل 5/ 0 درصد کاهش، به ۴۵ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید.نشست رسمی وزیران اوپک روز دوشنبه برگزار شد و قرار بود این تولیدکنندگان جزئیات مربوط به سیاست تولید سال آینده را پس از دیدار با ۹ تولیدکننده متحد این گروه اعلام کنند. اما مذاکرات رسمی وزیران اوپک پلاس در پی عدم توافق بازیگران کلیدی درباره میزان تولید سال آینده، به روز پنج شنبه موکول شد. وزیران این گروه پس از دیدار غیررسمی که روز یکشنبه داشتند موفق نشدند به اجماع درباره سیاست تولید دست پیدا کنند.