بازار سهام

تلاش ناکام بورس در مسیر صعودی

شاخص کل بورس در ابتدای معاملات روز چهارشنبه کمی عقب نشست و کاهش ۳هزار واحدی را به ثبت رساند؛ اما در ادامه روز با تغییر مسیر شاخص کل بورس روند صعودی به خود گرفت. مجدد پس از ساعاتی شاهد افزایش فشار فروش در کلیت بازار بودیم. به این ترتیب در نیمه دوم فشار فروش در برخی نمادهای شاخص‌ساز بیشتر شد و در نهایت شاخص کل بعد از چند روز مثبت، با افت ۲ هزار واحدی معادل ۱۹/ ۰ درصد در آخرین روز هفته روی سکوی یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحدی متوقف شد. اما روز گذشته دو شاخص هموزن و فرابورس همچنان مثبت ماندند. در این روز ارزش معاملات خرد بورس به ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و در مجموع سهامی به ارزش ۴۹۶ میلیارد تومان در مسیرحقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

 

 

بازار سکه

مقاومت سکه در مرز 12 میلیون تومانی

در معاملات روز چهارشنبه قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید به11 میلیون و850هزارتومان رسید که کاهش 50 هزار تومانی را نشان می‌دهد. بازار سکه در دو روزگذشته با افزایش جدید حباب مواجه شده است. سکه روز سه‌شنبه ۷۰۰ هزار تومان رشد کرده بود و در این سطح قیمت حباب سکه به بالای ۸۰۰ هزار تومان رسید. حباب سکه نشانگر میزان هیجانات بازار است. هر زمان حباب سکه بیشتر بوده، شدت تغییرات قیمتی این فلز گرانبها نیز در سطح بالایی قرار داشته است و برعکس از طرفی افزایش حباب و هیجانات، زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت در بازار سکه شده است، به گفته کارشناسان دوره‌های هیجانی بازار عموما بلندمدت نبوده است و پس از هر هیجانی، قیمت‌ها در مسیر تعادل جدیدی قرار گرفته‌اند. در واقع، هر زمان حباب سکه بیشتر می‌شود، ریسک خرید این فلز گرانبها بیشتر می‌شود.

 

 

بازار طلای جهانی

تشدید روند صعودی طلا

درحالی‌که سرنوشت بسته محرک مالی دولت آمریکا همچنان نامعلوم است و پیشرفت در تولید واکسن کرونا نیز بر جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا تاثیر گذاشته است، قیمت طلا در ادامه افزایش قابل‌توجه در روز سه‌شنبه، بار دیگر افزایش چشمگیری را به ثبت رساند. قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت 19روز چهارشنبه به وقت تهران به 1826دلار رسید. سه‌شنبه قیمت طلا شاهد جهش بیش از 2 درصدی بود که بیشترین رشد در حدود یک ماه گذشته را به ثبت رساند. از طرفی ارزش دلار در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین رقم طی تا دو سال و نیم گذشته رسیده بود چون تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های مخاطره‌آمیز به‌خاطر دورنمای محرک‌های مالی بیشتر و انتظار بهبود اقتصاد جهان افزایش یافته است.

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد 5 درصدی اوراق مسکن

روز چهارشنبه بازار اوراق مسکن درحالی بسته شد که قیمت آن نسبت به روز گذشته‌اش 2 هزار و 800 تومان گران‌تر ثبت شد. در ادامه روند صعودی که از روز سه‌شنبه کلید خورد هزینه هر برگه از اوراق «تسه9710» به 68 هزار و 87 تومان رسید. این درحالی است که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می‌توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد. روند قیمتی «تسه»ها در یک هفته گذشته نشان می‌دهد که افرادی که پیش‌تر اقدام به خرید وام مسکن کرده بودند نزدیک به 9 درصد نسبت به روز چهارشنبه ضرر کرده‌اند. بازار مسکن در مدت سپری شده در آذرماه نوسانات زیادی را به ثبت رساند که رشد بیش از 4/ 4 درصدی این اوراق در آخرین روز هفته بیشترین قیمت ثبت شده برای «تسه9710» است.

 

 

بازار نفت

تداوم کاهش کمرنگ نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا و ابهام بازار درباره تصمیم نهایی اوپک و متحدانش درباره برنامه افزایش تولید در ژانویه، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۴۶ سنت معادل 09/ 0 درصد کاهش، به ۴۴ دلار و 51سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه‌شنبه با کاهش بسته شده بودند. ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته درحالی 1/ 4 میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش سطح ذخایر به میزان 4/ 2 میلیون را پیش‌بینی کرده بودند. کاهش قیمت‌های نفت همچنین تحت‌تاثیر به تاخیر افتادن برگزاری نشست رسمی وزیران اوپک پلاس از روز سه‌شنبه به پنج‌شنبه و ادامه مذاکرات آنها درباره سیاست تولید سال آینده روی داده است.