بازار سهام

01

فتح قله 5/ 1 میلیون واحدی

معاملات روز یکشنبه بورس تهران مانند آغاز هفته جاری پرتقاضا شروع شد و از همان ابتدای روز روند صعودی در پیش گرفت، انتهای بازار عرضه‌ها مقداری شدت گرفت، اما تاثیر چندانی بر شاخص کل نداشت درپایان معاملات روز نماگر بورس با رشد ۳۲ هزار واحدی از مرز روانی 5/ 1 میلیون واحدی گذشت و روی سکوی یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد ایستاد. در معاملات روز گذشته سهامداران خرد بیشتر از سهامداران عمده خریدار سهام بودند. به‌طوری که 603 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها منتقل شد. و ارزش معاملات خرد بورس به15هزار و 66میلیارد تومان رسیده است. شاخص کل با معیار هموزن نیز طی این مدت رشد 3/ 2 درصدی را به ثبت رساند و روی عدد 442 هزار و 67 واحد به داد و ستد‌های روز گذشته خود پایان داد.

 

بازار سکه

03

جهش و باز پس‌گیری کانال 12میلیونی

برخلاف روزهای گذشته که نرخ سکه و طلا با نوسان فراوان همراه بود، روزیکشنبه روند قیمت‌ها در این بازار صعودی شد. هر چند که معامله‌گران بزرگ سکه تمایلی به خرید نداشتند و با کاهش تدریجی فروش‌ها قیمت به محدوده 12 میلیون و 25۰ هزار تومانی رسید که نسبت به روز قبل، افزایش 350 هزار تومانی داشته است. این مهم موجب شد که انتظارات کاهشی در بازار کمرنگ تر شود. بخشی از دلیل رشد سکه، افزایش 1۵۰ تومانی دلار و قرار گرفتن آن روی عدد ۲۵ هزار و 85۰ تومان است در واقع، روز شنبه اختلاف نرخ خرید و فروش در بازار سکه به بالای ۵۰۰ هزار تومان رفته بود که این مساله حکایت از افزایش ریسک معاملاتی در این بازار داشت. همچنین نیم سکه۶ میلیون و 250 هزار تومان و ربع سکه ۴ میلیون و 150 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

 

بازار طلای جهانی

04

هفته درخشش طلا

 اونس طلا شروع موفقیت‌‌آمیزی در نخستین هفته دسامبر داشت و پس از اینکه اوایل هفته گذشته به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد، موفق شد روند نزولی خود را معکوس کند و روز جمعه تا مرز ۱۸۴۰ دلار نیز پیش رفت و بیش از 3درصد رشد هفتگی را به ثبت رساند. اونس در پایان هفته معاملاتی از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کرد و روی قیمت 1838 دلار بسته شد. به گفته کارشناسان بازار جهانی اگر قیمت ۱۸۵۰دلار اونس طلا شکسته شود، طلا از شانس صعود تا سطح ۱۹۲۵ دلار برخوردار است، طلا هفته جاری تلاش خواهد کرد مقاومت در سطح ۱۸۵۰ دلار را که زمانی سطح حمایتی مستحکم بود، بشکند. عوامل مثبت در افزایش قیمت طلا در هفته گذشته کاهش ارزش دلار در بازار جهانی است که به پایین ترین سطح خود از اوایل نوامبر رسیده است.

 

بازار اوراق مسکن

05

دومین افت هفتگی تسه 9710

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه هر ورقه از اوراق تسهیلات مسکن شاهد کاهش قیمت بود. این سیر نزولی که از ابتدای هفته جاری آغاز شده است در روز گذشته نیز ادامه داشت و قیمت پایانی هر برگه از این اوراق در تابلوی فرا بورس 63 هزار و 322 تومان تعیین شده است که کاهش بیش از 4درصدی را در قیمت پایانی نشان می‌دهد. از طرفی قیمت خرید تسه 9710 به کف قیمتی خود رسیده با کاهش 5 درصدی در قیمت 62 هزار و 800 تومان بسته شد. این در حالی است که بنا بر یک دلیل عمده که ریشه در تحولات آبان‌ دارد حجم واحدهای آماده فروش از دیدگاه فعالان ساختمانی در این ماه با افت شدید همراه شده است. آبان‌ماه سال جاری همزمان با کاهش قابل توجه رشد قیمت مسکن، حجم معاملات خرید آپارتمان در شهر تهران حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.

 

بازار نفت

06

نفت در آستانه 50 دلاری

نفت وست تگزاس اینترمدییت روز جمعه تحت تاثیر احتمال افزایش توزیع واکسن کووید- ۱۹ بیش از یک درصد صعود کرد،اما تلاشش برای رسیدن به کانال 50 دلاری ناکام ماند بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۶۲ سنت افزایش، در ۴۶ دلار و 30 سنت در هر بشکه بسته شد. وزیران گروه اوپک پلاس در دیدار رسمی روز پنج شنبه بر افزایش تولید از ژانویه توافق کردند، اما همچنان محدودیت عرضه خود را با توجه به ضعیف ماندن تقاضا ادامه می‌دهند. این گروه موافقت کرد تولید نفت از ژانویه ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.برخی از تحلیلگران می‌گویند حتی با وجود افزایش عرضه اوپک پلاس، بازار همچنان کمبود عرضه خواهد داشت، اما برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که بازار دچار اشباع عرضه می‌شود.