بازار سهام

01

همراهی شاخص کل و هموزن

در معاملات روز یکشنبه، بورس تهران پس از شروع مثبت در آغاز هفته جاری،کار خود را در مدار منفی آغاز کرد. اما در ادامه بهبود تقاضا در بازار و تقابل خریداران و فروشندگان سهام سبب شد تا شاخص کل بخشی از افت روزانه خود را جبران کند. در پایان روز با 8/ 0 درصد کاهش در سکوی یک میلیون و 515 هزار واحدی مقاومت نشان داد اما اولین افت هفتگی را به ثبت رساند. شاخص هموزن در روز گذشته پس از 14 روز مثبت متوالی تغییر جهت داد و منفی شد اما در عین حال تقاضا برای نمادهای کوچک‌تر بورس بیشتر از سهام شاخص‌ساز بود. به این ترتیب شاخص هموزن به واسطه رشد تعداد زیادی از نمادهای کوچک توانست افت خود را به 21/ 0 درصد برساند. روز گذشته حقیقی‌ها بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند و 111 میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات خارج شد.

 

بازار سکه

04

کاهش حباب سکه

 در جریان معاملات روز یکشنبه، بهای سکه و طلا بار دیگر کاهش یافت و قیمت سکه طرح جدید با کاهش 220 هزارتومانی در قیمت11 میلیون و 980 هزارتومان معامله شد. با کاهش قیمت سکه حباب این فلز نیز کاهش چشمگیری داشته است.کاهش حباب سکه به این معناست که بازار بار دیگر به عوامل اثرگذار بر قیمت خود بیشتر از متغیرهای روانی تکیه کرده است. با توجه به قیمت دلار و اونس، ارزش ذاتی سکه در اوایل کانال 11 میلیون تومانی قرار دارد و معامله‌گران بیشتر رو به سوی فروش سکه آورده‌اند. اونس طلا در انتهای هفته گذشته توانی برای رشد نداشت و دلار نیز در ابتدای هفته، به زیر 26 هزار تومان رفت. این دو عامل به تنهایی کافی بودند که فشار فروش در بازار سکه بیشتر و حباب آن کاهش پیدا کند و از 11 درصد به حدود 8 درصد برسد.

 

بازار طلای جهانی

05

طلا در انتظار شروع مثبت

اونس طلا هفته گذشته با مقاومت شدیدی در سطح ۱۸۵۰ دلار روبه‌رو شد. طلا در معاملات هفته گذشته تغییر چندانی نداشت اما موضوع مهم این است که این فلز گرانبها نتوانست از سطح ۱۸۵۰ دلار که پیش از این یک سطح حمایتی بلندمدت برای این فلز ارزشمند بود، عبور کند. به گفته کارشناسان هفته جاری شروع فصل خوبی برای طلاست. یکی از بهترین زمان‌ها برای طلا از اواسط دسامبر تا آغاز سال میلادی است. در حال حاضر طلا موفق شده است به سطح 1840 دلار برسد که به معنای رشد ۲۰ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون است. از طرفی اگر طلا بتواند بالای سطح ۱۸۵۰ دلار را در معاملات هفته جاری  به دست آورد، همچنان شانس صعود به سطح ۱۹۲۵ دلار را دارد اما از نظر نزولی، سقوط طلا به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار پیش‌بینی نمی‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

06

تثبیت تسه9710 در محدوده کمترین قیمت

 در ادامه نوسانات اوراق تسهیلات مسکن، تسه9710 بار دیگر کاهش یافت. اما این کاهش قیمت در روز گذشته آنقدر چشم‌گیر نبود. اوراق تسهیلات بانک مسکن منتشره در دی ماه 97که تسه9710 نام گرفته است روز یکشنبه در قیمت پایانی 57 هزارو 600 تومان بسته شد.در همین حال پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پی انجام اقدامات لازم و همکاری این وزارتخانه با بورس کالا اعلام کرده است معاملات اوراق سلف مسکن که به فروش متری مسکن شهرت یافته به زودی در بورس کالای ایران آغاز می‌شود؛ اگر انتظارات تورمی و رشد نقدینگی کنترل شود و قیمت ارز شاهد نوسان‌های شدید نباشد قیمت مسکن در آینده رشد جدی نخواهد داشت. بازار سرمایه ابزار مناسبی برای تامین بخش مسکن است و راهی نداریم جز اینکه از ابزارهای این بازار برای رونق بخش مسکن استفاده کنیم.

 

بازار نفت

07

نفت در انتظار نتایج واکسن کرونا

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر پیشرفت برنامه واکسیناسیون قرار گرفت و اندکی کاهش پیدا کرد.نتایج امیدوارکننده آزمایش واکسن کرونا به تقویت چشم انداز مصرف نفت کمک کرده است. هفته گذشته قیمت نفت برنت 5/ 1 درصد و نفت خام آمریکا کمتر از یک درصد رشد داشته است.این ششمین هفته افزایش متوالی قیمت نفت بود که برای اولین بار از ماه ژوئن تاکنون اتفاق افتاد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به چهارم دسامبر 2/ 15 میلیون بشکه رشد کرده است، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان 4/ 1 میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. تولید نفت آمریکا از پایین‌ترین رکورد دو سال و نیم گذشته که در ماه مه داشت، بهبود پیدا کرده اما طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود این مقدار به 34/ 11 میلیون بشکه کاهش یابد.