بازار سهام

15-01 copy

تشدید عقب‌نشینی بورس

شاخص کل بورس تهران در ادامه روز دوشنبه در مدار منفی قرار گرفت و این مسیر چنان به سرعت طی شد که طی ساعت نخست بازار شاخص کل بورس بیش از ۴۸ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد و از نیمه کانال 4/ 1 میلیون واحدی نیز پایین‌تر رفت و تا پایان روز معاملاتی روند نزولی بورس تشدید شد در نهایت با افت 8/ 3 درصدی معادل 55 هزار واحد روی رقم یک میلیون و 428 هزار واحدی آرام گرفت در همین حال شاخص هموزن هم با افت 4/ 2 درصدی مواجه شد. تقاضای کمرنگ سهامداران برای نمادهای کوچک‌تر سبب افت کمتر شاخص هموزن نسبت به شاخص کل شده است. روز گذشته 2 هزار و 288 میلیارد تومان از سبد حقیقی به پرتفوی حقوقی جابه‌جا شد این رقم رکورد روز دوشنبه را شکست و ارزش معاملات خُرد بورس به 6 هزار و 129 میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

15-03 copy

نوسانات سکه

در معاملات روز سه‌شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در پایان روز به 12 میلیون و 200 هزار تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه 190 هزار تومان افزایش یافته است. قیمت نیم سکه نیز 100 هزار تومان نسبت به روز قبل بالاتر رفت و 6 میلیون و 400 هزار تومان نرخ‌گذاری شد و ربع سکه نیز با افزایش 100 هزار تومانی قیمت 4 میلیون و 400 هزار تومان مبادله شد. قیمت سکه گرمی نیز 2 میلیون و 420 هزار تومان است که نسبت به روز دوشنبه تغییری نداشته است. بعد از کاهش قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بازار وجود ندارد. تغییرات قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر براساس تغییرات قیمت‌های جهانی است و برابری ارزها درجهان و تغییر اونس جهانی باعث نوسان قیمت‌ها می‌شود.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

رشد طلا

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار افزایش یافت، اما آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کووید- ۱۹ رشد این فلز ارزشمند را محدود کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 2/ 0 درصد افزایش یافت و به 1846 دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با یک درصد افزایش، معادل 17 دلار به ۱۸44 دلار و ۵۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۱۱ دلار و ۵۰ سنت معادل 6/ 0 درصد کاهش، در ۱۸۳۲ دلار و ۱۰ سنت بسته شد. دلار تحت تاثیر پیشرفت لایحه بسته کمک مالی و خوش‌بینی قانون‌گذاران آمریکایی به تصویب شدن آن، نزدیک به پایین‌ترین حد خود در دو سال و نیم گذشته قرار دارد. اما عاملی که رشد قیمت طلا را محدود کرد، واکسیناسیون کووید- ۱۹ در آمریکا از روز دوشنبه شروع شد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

کاهش قیمت مسکن و تسه‌ها

 در جریان معاملات روز یکشنبه اوراق تسهیلات مسکن روز سه‌شنبه در ادامه سیر نزولی روزهای گذشته 56 هزار و 455 تومان معامله شد. با قیمت پایانی جدید 2 درصد دیگر از ارزش این اوراق کاسته شد. ضمن اینکه قیمت خرید تسه(9710)3 درصد کاهش روزانه را ثبت کرد و به قیمت 55 هزار و 800 تومان رسید. نوسانات کاهشی اوراق تسهیلات مسکن در حالی اتفاق می‌افتد که آمار‌ها کاهش 15 درصدی بهای مسکن را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و طبق گفته‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک قراردادهای مسکن کشور طی ۹ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد افزایش داشته است و از طرفی ثبات در بازارهای اقتصادی باعث کاهش حدود ۱۵ درصدی قیمت مسکن تهران شده است و این اتفاق در حالی روی داده که در شهر تهران قراردادها ۲۹ درصد افزایش یافته است.

 

بازار نفت

15-07 copy

عقب‌نشینی اندک نفت

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر تشدید قرنطینه‌ها در اروپا و پیش‌بینی احیای کندتر تقاضا در سال آینده که خوش‌بینی به تاثیر واکسیناسیون کووید- ۱۹ بر بهبود تقاضا را تحت تاثیر قرار داد، با اندک کاهش روبه‌رو شد. بهای معاملات آتی نفت برنت کاهش یافت به ۴۹ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه کاهش یافت. بهای معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا 10 سنت معادل 2/ 0 درصد کاهش یافت و به ۴7 دلار و 9 سنت در هر بشکه رسید. اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه‌اش پیش‌بینی خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را ۳۵۰ هزار بشکه در روز به دلیل تاثیر ماندگار پاندمی کاهش داد. قیمت نفت از هدف حمله قرار گرفتن یک نفتکش در بندر جده عربستان سعودی که تنش‌ها در منطقه را تشدید می‌کند، حمایت شد.