بازار سهام

01

نگاه‌ها به سمت سهام کوچک‌تر

در جریان معاملات روز شنبه بورس تهران، واگرایی دو شاخص مهم بورسی ادامه یافت و شکاف رشد و ریزش بین دو شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن بیشتر شد. به این ترتیب شاخص کل بورس از ابتدای داد‌وستدهای روز روند نزولی در پیش گرفت و تا پایان معاملات این روند ادامه یافت. شاخص کل در با افت 7/ 1 درصدی از میانه کانال 4/ 1 میلیونی فاصله و روی رقم یک میلیون و 423 هزار واحدی آرام گرفت. در مقابل شاخص کل هموزن در ادامه روند صعودی خود که از 4 روز گذشته آغاز شده است بار دیگر بر ارتفاع آن افزوده شدو 06/ 1 درصد رشد را به ثبت رساند. در جریان دادوستدهای روز گذشته سهامداران خرد بیش از سهامداران عمده فروشنده بودند و 199 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه جاشد و ارزش معاملات کل بورس و فرابورس به 19هزار میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

03

روند معکوس سکه

همراه با افزایش قیمت اونس طلا، قیمت دلار کاهش یافت و باعث شد که سکه از حمایت کامل برای صعود قیمت‌ها برخوردار نباشد و سرمایه‌گذاران همچنان با احتیاط به این بازار نگاه کنند. قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز شنبه نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه تمام بهار آزادی 11 میلیون و 850هزار تومان قیمت خورد که کاهش 140 هزار تومانی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه بهای جهانی طلا طی یک هفته اخیر نوسان محدودی را تجربه کرد، اما بازار داخلی طلا و سکه به سبب رشد بهای ارز با افزایش جزئی مواجه و در شیب ملایم صعودی قرار گرفته بود که روز گذشته این روند معکوس و درصدی از ارزش آن کاسته شد و در عین حال با کاهش بهای سکه در بازار طلا، حباب سکه نیز کاهش یافته است.

 

بازار طلای جهانی

04

خوش‌بینی‌ها از صعود طلا

بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 4/ 0 درصد افزایش، به ۱۸۷9 دلار رسید. در مجموع سال ۲۰۲۰ سال بسیار مثبتی برای طلا بوده و قیمت این فلز ارزشمند از ابتدای سال تاکنون حدود ۲8 درصد رشد داشته است. تحلیلگران می‌گویند سرمایه‌گذاران از آخرین هفته سال ۲۰۲۰ برای خرید سهام استفاده می‌کنند که به نفع طلا خواهد بود زیرا معامله‌گران به سودگیری در بازار سهام پرداخته و مجددا در دارایی‌های امن سرمایه‌گذاری می‌کنند. نخستین مقاومت در سطح ۱۸۸۹ دلار و ۴۰ سنت قرار دارد. خریداران طلا برای زنده نگه داشتن روند صعودی باید نیروی تازه‌ای نشان دهند. تحلیلگران نسبت به دورنمای قیمت طلا خوشبین مانده‌اند و بسیاری از آنها ثبت رکوردهای بالای جدید در سال ۲۰۲۱ را پیش‌بینی می‌کنند.

 

بازار اوراق مسکن

05

ارزانی تسه9710 متوقف نشد

اوراق تسهیلات مسکن همچنان مسیر کاهشی را طی می‌کند. این اوراق روز گذشته نیز 5 درصد کاهش داشت و در قیمت پایانی 43هزار و 558 تومان بسته شد.افزایش نرخ سود می‌تواند مقداری از رشد قیمت اوراق تسهیلات جلوگیری کند و باعث شود قیمت اوراق چندان افزایش پیدا نکند، این در حالی است که عرضه و تقاضا قیمت نهایی اوراق را تعیین می‌کند. روند ارزانی تسه9710در هفته نخست زمستان موجب شد تا در تمام هفته نرخ سوداوراق تسهیلات کمتر از 21 درصد قرار بگیرداما با این وجود باز هم روند نزولی تسه‌ها متوقف نشده است.تسه که به نام اوراق مسکن یا اوراق تسه یا اوراق تسهیلات مسکن شناخته می‌شود، یک ابزار مفید برای افرادی است که قصد دسترسی سریع به تسهیلات وام مسکن بانک مسکن دارند. با خرید اوراق مسکن، افراد می‌توانند بدون سپرده‌‌گذاری به وام خرید مسکن برسند.

 

بازار نفت

06

صعود نفت در آخرین روز معاملاتی سال گذشته

بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در بازار جهانی ۱۱سنت افزایش یافت و به ۴۸ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید اما برای کل هفته 5/ 0 درصد افزایش داشت. خبری که روز پنج‌شنبه از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، امضای توافق تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپا بود. انگلیس با امضای توافق تجاری برگزیت، از خروج پر هرج و مرج از یکی از بزرگ‌ترین بلوک‌های تجاری دنیا اجتناب می‌کند. بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به ایجاد نوسان بیشتر در بازارهای مالی در صورت عدم توافق تجاری پسابرگزیت هشدار داده بودند. افزایش هفتگی قیمت نفت با وجود گزارش روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا روی داد که نشان داد ذخایر نفت در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر به میزان ۵۶۲ هزار بشکه کاهش یافته و به 5/ 499 میلیون بشکه رسیده است. بازده سالانه نفت (WTI) در سال 2020 به منفی 8/ 17 درصد رسیده است.