بازار سهام

15-01 copy

تمایل به سهام کوچک

در معاملات روز سه شنبه بازار سهام، شاهد عقب‌نشینی خریداران در سهام بزرگ بودیم و در ادامه صف‌های فروش سنگین ترشد. نماگر بورس برخلاف روز گذشته با افت 7/ 1 درصدی روی رقم یک میلیون و 412 هزار واحدی ایستاد. اما سهام کوچک‌تر، از تقاضای بهتری نسبت به روزکاری قبل برخوردار بود و افت کمتری را به ثبت رساندند، شاخص کل هم‌وزن با افت 8/ 0 درصدی، معاملات روز گذشته را به پایان رساند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بورس ثبات ندارد سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سمت سهام کوچک‌تر دارند و زمانی که بازدهی سهم‌های کوچک را بهتر می‌بینند به خرید این سهام رو ‌آورند. روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس 12 هزار و 111 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت بورسی 515 میلیارد تومان از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها بود. 

 

بازار سکه

15-03 copy

بی‌توجهی سکه به طلای جهانی

بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه شنبه اندکی کاهش یافت. هر قطعه سکه تمام طرح جدید 11 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد که 50 هزار تومان کاهش را در مقایسه با روزکاری قبل نشان می‌دهد. در یک ماه گذشته وضعیت کاملا متفاوتی بر بازار سکه سایه غالب شده. این فلز گرانبها در دامنه قیمتی محدودی زندانی شده است و نوسانات محدود، فعالان در بازار سکه را هم سردرگم کرده است. در شرایطی که نوسانات محدود و جهت قیمت نیز نزولی باشد، برخی افراد به دنبال خرید سکه‌ای که با ارزش ذاتی این فلز گرانبها مطابقت بیشتری داشته باشد، هستند. باقی ماندن دلار در زیر کانال 26 هزار تومان و عدم توانایی رشد اونس جهانی به بالای 1900 دلار باعث شده است که سکه نتواند روندی افزایشی داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

رشد کم بهای طلا 

طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر دلار ضعیف‌تر که تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، اندکی افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا ساعت 19 به وقت تهران، به 1879 دلار و 10 سنت رسید، اگرچه دلار ضعیف‌تر از قیمت طلا پشتیبانی کرده اما این فلز ارزشمند با توجه به اخبار خوبی شامل تصویب بسته کمک مالی کرونایی در آمریکا و توافق تجاری برگزیت برای ادامه صعود شرایط دشواری را پیدا خواهد کرد و افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا ممکن است باعث افزایش خرید دلار شود. طلا همچنین با فضای اندکی که برای بانک مرکزی آمریکا برای تسهیل بیشتر سیاست پولی وجود دارد و احتمال گفت‌وگو درباره محدود کردن تدابیر محرک مالی در صورت بهبود چشم انداز اقتصادی در سال آینده، ممکن است با فشارهای کاهشی بیشتری روبه‌رو شود.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

افت بیشتر تسه متوقف شد

در جریان معاملات روز سه شنبه بازارسهام، اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس پس از 39 روز افت قیمت متوالی تغییر مسیر داد و مثبت شد. قیمت هر فقره از این اوراق با 7/ 0 درصد رشد در قیمت 39 هزارو 612 تومان بسته شد. این افزایش در حالی رخ می‌دهد که بهای این اوراق در اوایل آذرماه حدود 79 هزار تومان قیمت خورده بود اما پس از آن روزهای بد تسه 9710 شروع شد و تا روز دوشنبه به‌صورت مداوم درحال کاهش بود. هیچ چیزی نتوانست روند نزولی این اوراق را متوقف کند تا روز سه شنبه که روند کاهشی آن متوقف شد و در مدت یاد شده اوراق تسهیلات مسکن بیش از 50 درصد از ارزش خود را از دست داد. تسه9710 تا چند روز آینده به سررسید خود نزدیک می‌شود و تاکنون خبری از تمدید مجدد آن به میان نیامده است.

 

بازار نفت

15-07 copy

رشد بهای نفت محدود شد

بازارها در معاملات روز سه شنبه از ریسک‌پذیری فزاینده تحت تاثیر چشم انداز کمک‌های بزرگ‌تر آمریکا حمایت شد. با این حال رشد بازار نفت ممکن است به دلیل شیوع نوع جدید ویروس کرونا و دیدار اوپک محدود شود. روزگذشته نفت وست تگزاس اینترمدییت صعودی آغاز کرد اما در ادامه روز رشد محدودتر شد و هر بشکه 48 دلار و 30 سنت فروخته شد.آمارهای هفتگی کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان 1/ 2 میلیون بشکه در هفته منتهی به ۲۵ دسامبر را نشان می‌دهند.با این حال، نگرانی‌ها نسبت به قرنطینه، رشد قیمت‌ها را محدود کرد. شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس باعث وضع مجدد محدودیت‌های رفت و آمد شده و به تقاضای کوتاه‌مدت برای سوخت لطمه زده و قیمت‌ها را تحت فشار کاهشی قرار داده است. نرخ بستری در بیمارستان و ابتلا در بخش‌هایی از اروپا و آفریقا افزایش پیدا کرده است.