بازار سهام

نزول سنگین بورس

بازار سهام روز گذشته افت قیمتی دور از انتظار را تجربه کرد. در این روز شاخص بورس تهران در شرایطی که کمتر نمادی در بازار سهام دارای صف خرید بود، ۱۳/ ۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. در این روز ۵۲ نماد از ۳۴۸ نماد مورد معامله در بورس صف خرید بودند. ارزش این صفوف خرید ۳۵۰ میلیارد تومان بود. این در حالی است که در طول همین روز ۱۸۶ نماد صف فروش ۱۱۵۸ میلیارد تومانی را به ثبت رساندند. با توجه به آنچه شنبه در جریان خرید و فروش سهام در بورس اتفاق افتاده است، به نظر می‌آید فعالان بازار یاد شده در مواجهه با افزایش خطر هیجان فروش و افزایش ریسک‌های سیاسی تصمیم به پیشدستی گرفته‌اند تا با خروج از موقعیت‌های معاملاتی جاری دارایی خود را از معرض کاهش ارزش بیشتر حفظ کنند.

 

 

بازار سکه

بازدم آرام سکه

در بازار مسکوکات گرانبها نیز وضعیت مانند بازار ارز ضمن داشتن آهنگی منفی در قیمت‌ها، پایدار بود. در این روز هر سکه تمام بهار آزادی با افت بهای اندک رو به رو شد و به قیمت 11 میلیون و 705 هزار تومان رسید. به نظر می‌رسد در تعطیلی بازارهای جهانی طلا، سکه تنها با قطب‌نمای دلار جهت حرکت قیمت‌های خود را پیدا می‌کند. به همین دلیل بعید نیست که در روزهای آتی و حداقل تا بازگشایی مجدد بازارهای بین‌المللی شاهد تشابه تغییرات قیمت بازارهایی مانند دلار و سکه باشیم. این مساله سبب می‌شود افت بیشتر قیمت دلار به راحتی تکلیف قیمت انواع سکه را نیز در بازار مشخص کند. قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز در یک ماه اخیر نوسان‌های محدودی داشته که قیمت آن را در حال حاضر به کف بازه یک ماهه رسانده است.

 

 

بازار طلای جهانی

آرامش طلا

در بازار جهانی فلزات گرانبها اما فرارسیدن تعطیلات سال نوی میلادی در بازارها باعث توقف معاملات شده است. همین امر سبب شده در روزهای گذشته قیمت جدیدی در این بازارها به ثبت نرسد. با این حال بسته شدن قیمت طلا در معاملات بین‌المللی بالای محدوده 1898 دلار نکته‌ای بوده که فعالان این بازارها آن را به فال نیک گرفته‌اند. بر اساس آنچه کارشناسان بین‌المللی می‌گویند در روزهای پایانی سال رغبت دولت‌ها به افزایش حمایت‌های پولی از اقتصاد به خصوص در میان سیاست‌مداران آمریکایی سبب شده تا کاهش ارزش دلار، زمینه را برای شکل گرفتن چشم‌انداز مثبت قیمتی در اونس جهانی فراهم کند. تخمین کارشناسان نشان می‌دهد 2021 می‌تواند سال رسیدن قیمت طلا به محدوده 2300 دلاری باشد. از این رو می‌توان گفت حداقل در تحلیل‌های فعلی در سال پیش رو ریسک‌های سیاسی وزن چندانی در تحلیل‌ها ندارد.

 

 

بازار اوراق مسکن

یک روی «تسه»

چند وقتی است بازار اوراق گواهی مسکن راه خود را از بورس جدا کرده است. در حالی که در بیشتر روزهای نیمه اول سال جاری قیمت سهام و اوراق «تسه» طی همگرایی تقریبا پیوسته در حال افزایش بود، این روزها فراز و فرود قیمت اوراق یاد شده کاملا جدا از بازار سهام تداوم دارد. روز گذشته قیمت هر برگ 500 هزار تومانی امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 (تسه9710) که در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس معامله می‌شود ضمن ثبت افزایش 5 درصدی در قیمت پایانی به 43 هزار و 673 تومان رسید. به نظر می‌رسد افزایش قیمت این نوع از «تسه» به دلیل آن باشد که تسه 9710 اختلاف قیمت تقریبا 15 هزار تومانی با سایر انواع اوراق تسهیلات مسکن صادر شده از سوی بانک ملت و بانک ملی پیدا کرده بود. بنا بر این این اختلاف همسو با رونق بازار یاد شده در حال پر شدن است.

 

 

بازار نفت

سربالایی نفت

در بازار طلای سیاه قیمت‌ها مانند سایر بازارهای کالایی چند روزی است که بدون تغییر مانده است. این ثبات قیمت پس از آن به ثبت رسیده که به دلیل تعطیلات آخر سال میلادی، بازارها تعطیل شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان انتظار دارند قیمت جهانی نفت به شرط تداوم تقاضای صعودی در سال 2021 افزایش یابد. همین امر سبب شده تا در یک ماه گذشته قیمت این دارایی سیر صعودی داشته باشد. این روند صعودی بهای هر بشکه نفت وست تگزاس را در آخرین دادوستدهای سال گذشته به حدود 4/ 48 دلار رساند. این رقم در حالی به ثبت می‌رسد که دو ماه قبل از پایان سال گذشته میلادی قیمت این ماده در محدوده 35 دلار و 80 سنت قرار داشت. قیمت نفت برنت نیز در آخرین معاملات سال گذشته به محدوده 72/ 51 دلار در هر بشکه رسیده است.