بازار سهام

01

بورس مثبت ماند

در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس تهران صعودی بود و رفته رفته با باز گشایی نماد‌های بانکی این روند اوج گرفت تا در پایان داد وستد‌های روز، شاخص کل بورس بیش از ۱۹ هزار واحد معادل 4/ 1 درصد رشد را به ثبت رساند و در ارتفاع یک میلیون و 374 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز درهمگرایی با شاخص کل بورس مثبت ماند و 5/ 1 درصد بر ارتفاع خود اضافه کرد و روی رقم 462 هزار و 478 هزار واحدی ایستاد. شاخص فرابورس نیز سبز پوش شد تا روز سراسر سبز رنگی را در بازار سرمایه رقم بزند. به نظر می‌رسد هنوز هم سهامداران خرد از عرضه صف‌های خرید ترس دارند و در روزهای مثبت‌ بازار قدرتمند خرید نمی‌کنند اما با این حال خالص خرید این دسته از معامله‌گران در بورس 183 میلیارد تومان بود.

 

بازار سکه

03

سکه12میلیون تومانی شد

در اولین روز معاملاتی سال ۲۰۲۱ و همزمان با بازگشایی بورس‌های جهانی، قیمت طلای جهانی ۳7 دلار گران تر شد و همین امر باعث افزایش قیمت طلا در بازار داخلی شد، تا جایی که هر قطعه سکه طرح جدید که در یک ماه گذشته در محدوده 11‌میلیون تومانی حبس شده بود، آزاد شد و با 200 هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و 5۰ هزار تومان رسید. به نظر می‌رسد هرچند قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا و رشد نرخ ارز بالا رفته اما تغییری در تقاضا برای خرید طلا و سکه به وجود نیامده است. همزمان با افزایش قیمت سکه دو قطعه کوچک‌تر نیز شاهد رشد بودند؛ بهای نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 350 هزار تومان که با افزایش 100هزار تومانی همراه بود و ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 200 هزار تومان که گویای افزیش50 هزار تومانی است.

 

بازار طلای جهانی

04

جهش بلند طلا

با شروع سال جدید میلادی و باز شدن بازار‌های جهانی اونس طلا افزایش شدیدی را از خود نشان دادوقیمت طلا روز دوشنبه در نخستین روز معاملات سال نو پس از استراحت سه روزه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و چشم‌انداز تدابیر کنترل‌کننده سخت‌گیرانه‌تر، بیماری از مرز ۱۹۰۰ دلار در هر اونس عبور کرد و به بالاترین قیمت در حدود دو ماه گذشته رسید. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 2درصد افزایش یافت و به ۱۹35 دلار رسید که بالاترین قیمت از ۹ نوامبرسال گذشته بود. تشدید شیوع کرونا در آمریکا و انگلیس، به‌رغم شروع توزیع واکسن در این کشورها، نگرانی از بازگشت مجدد محدودیت‌های قرنطینه‌ای را تشدید کرد و ارزش دلار را پایین آورد. افت شاخص دلار باعث شد تقاضا برای خرید طلا بالا برود و قیمت آن جهش 37 دلاری داشته باشد.

 

بازار اوراق مسکن

05

تسه‌ها آرام گرفتند

در معاملات روز دوشنبه بازار سهام؛بهای اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرا بورس افزایش یافت. رشد‌های متوالی این اوراق در حالی رخ می‌دهد که پیش از این روند معکوسی داشت و هیچ عاملی نمی‌توانست مانع روند نزولی اوراق تسهیلات مسکن شود. اما پس از روز شمار معکوس تسه 9710 منتشره در دی 97 که در پایان ماه جاری به سررسید خود می‌رسد و دیگر قابل معامله نیست تغییر جهت داد تا کاهش 55 درصدی خود را جبران کند. هرچند که رشد تسه9710 در مقایسه با روز کاری قبل کاهش داشته اما همچنان روند صعودی خود را برای ششمین روز متوالی حفظ کرده است. هر فقره تسه9710 روز دوشنبه در قیمت پایانی47 هزار و 61 تومانی بسته شد که افزایش 6/ 2 درصدی را نشان می‌دهد.

 

بازار نفت

06

شروع صعودی نفت

بهای نفت پس از تعطیلات سال نوی میلادی روند صعودی پر‌قدرتی را آغاز کرد. قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با این امید که اوپک و متحدانش ممکن است سطح تولیدشان در فوریه را تغییر ندهند، افزایش یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در فوریه ۵۵ سنت معادل 1/ 1 درصد افزایش یافت و به ۴۹ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت 3۲ درصد افزایش یافت و به ۵۲ دلار و ۴8 سنت در هر بشکه رسید. جریان‌های کلان شامل دلار ضعیف‌تر و قراردادهای سرمایه گذاران که بر مبنای احیای صنعت نفت در سال ۲۰۲۱ می‌تواند از قیمت‌های نفت پشتیبانی کند. همچنین این خوش بینی وجود دارد که اوپک پلاس با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا در غرب، ثابت نگه داشتن سطح تولید در فوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد.