بازار سهام

15-01 copy

رشد بورس تداوم نداشت

معاملات روز سه شنبه بورس تهران برخلاف دو روز گذشته منفی شروع شد و در ادامه داد و ستد‌های روز 24 هزار واحد از ارتفاع آن کاهش یافت وبا افت 7/ 1 درصدی روی رقم یک میلیون و 350 هزار واحدی آرام گرفت. افزایش عرضه‌ در سهام بزرگ و گرایش سهامداران به خرید سهام کوچک‌تر سبب روند معکوس در دو شاخص بورس شد. شاخص هموزن همانند روز قبل به روند صعودی خود ادامه داد وبا رشد 7/ 0 درصدی در ارتفاع 465 هزار و 373 هزار واحدی قرارگرفت. روز سه‌شنبه به‌رغم ریزش بازار سهام   8/ 29 درصد از نماد‌های بورسی صف خرید و 21 درصد صف فروش داشتند.حقوقی‌ها سهام بیشتری نسبت  به سهامداران کوچک خریدند و خالص خرید این دسته از معامله‌گران  685 میلیارد تومان بود و معاملات به  ارزش 9 هزار و 949 میلیارد تومان در بورس روز گذشته رقم خورد. 

 

بازار سکه

15-03 copy

حرکت سکه در کانال 12 میلیون تومانی

در ادامه روند صعودی مسکوکات طلا، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز سه‌شنبه به 12 میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافت. از دو روز پیش روند قیمت‌ها در بازار طلا متاثر از رشد چشمگیر اونس طلای جهانی و نرخ ارز صعودی شده و افزایش 200 هزار تومانی را در قطعه بزرگ‌تر نشان می‌دهد. به گفته کارشنان هر خبر مثبت و منفی در سطح جهانی می‌تواند قیمت اونس طلا را بالا و پایین کند اماپیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طی ماه‌های آینده ارزش اونس به 2هزار دلار خواهد رسید و این افزایش، قیمت طلا و سکه را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. قیمت طلا و سکه بعد از حدود پنج هفته ثبات وارد فاز افزایشی شده و این روند ادامه دارد اما رشد قیمت‌ها تاثیری در تقاضا نداشته و حجم خرید و فروش طلا و سکه همچنان پایین است.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

ادامه صعود طلا

اونس طلا در دومین روز معاملاتی از سال جدید میلادی همچنان پر قدرت ادامه داد و از قیمت روز کاری قبل ارتفاع گرفت. به‌دنبال افزایش مبتلایان به کرونا و چشم‌انداز محدودیت‌های سخت‌تر، طلا سال جدید میلادی را با بالاترین قیمت 8 هفته گذشته آغاز کرد. پس از افزایش مبتلایان کرونا و چشم‌انداز محدودیت‌های سخت‌تر، بر جذابیت طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری افزوده شد. هر اونس طلا تا ساعت 30/ 19 به وقت تهران با افزایش 5/ 0 درصدی به  1945 دلار رسید. روز گذشته ارزش دلار کاهش بیشتری یافت و طلا را برای مالکان ارزهای دیگر ارزان کرد. از عواملی که قیمت طلا را در سال 2020 تقویت کرد، رقم فوق‌العاده پایین نرخ بهره و اقدامات محرکی عنوان شده است که قیمت را در نیمه نخست سال جاری  نیز بالا خواهد بود اما در عین حال برنامه‌های واکسیناسیون، قیمت‌ها را محدود خواهد کرد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

پایان اعتبارو توقف تسه9710

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار سهام اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس تهران قیمت گذاری نشد، زیرا این نماد که در دی ماه 97 در بورس منتشر شده بود به پایان اعتبارخود رسید و متوقف شد. اوراق تسهیلات بانک مسکن اعتبار دو ساله دارد و پس از سررسید آن قابل معامله نیست. و گاهی این اوراق برای مدت کوتاهی تمدید می‌شود اما این بار اقبال به تسه9710 نخورد و این اوراق که از 55 هزار تومان شروع به کار کرد، طی دو سال گذشته فراز و فرود‌های زیادی را پشت سرگذاشت و تا مرز 100 هزار تومانی نیز رفت اما روز دوشنبه 15 دی ماه99 در قیمت پایانی 47هزار و 61 تومان بسته شد و به معاملات خود در فرا بورس پایان بخشید. این اوراق طی دو سال بازدهی منفی 5/ 17 درصد را به ثبت رساند. 

 

بازار نفت

15-07 copy

عقبگرد بهای نفت

بهای نفت در روز سه شنبه  دومین روز معاملاتی از سال نو، به رغم شروع خوبی که داشت کاهشی شد. قیمت نفت پس از بن‌بست مذاکرات روز دوشنبه وزیران اوپک‌پلاس درباره سطح تولید فوریه و در گیر و دار نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا برای سوخت، در معاملات روز سه شنبه با کاهش روبه‌رو شد و بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا به ۴8 دلار و 20 سنت در هر بشکه کاهش یافت.تحلیلگران بازار نفت می‌گویند بن بست اخیر میان اعضای اوپک پلاس عامل روند نزولی اخیر قیمت‌های نفت بوده اما عامل مهم‌تر ابهام در خصوص تاثیر ویروس جهش یافته جدید کرونا روی فعالیت اقتصادی و سفر است. رشد تقاضا برای نفت در کوتاه مدت به دلیل شیوع کووید- ۱۹ در آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه راکد شده و احتمالا در چند ماه آینده کاهش عمیق‌تری پیدا خواهد کرد.