بازار سهام

01

روی خوش بورس به سهامداران

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سهام شاخص کل بورس از همان ابتدای داد وستدهای روز برمدار مثبت شروع شد و بر خلاف روند روزهای گذشته تغییر مسیر داد و صعودی شد. نماگر بورس روز گذشته با رشد 6/ 1 درصدی کانال 3/ 1 میلیون واحدی را مجددا باز پس گرفت. در پایان روز تقاضا در سهام بزرگان و در مقابل عرضه‌ها نسبت به ابتدای معاملات کمی افزایش یافت و بسیاری از نمادها از سقف روزانه اندکی فاصله گرفتند اما در جدال این دو، سهام بزرگ عملکرد بهتری داشتند و پیروز میدان شدند و شاخص کل نیز در سکوی یک میلیون و 306 هزار واحدی ایستاد. دو شاخص دیگر نیز روز مثبتی را پشت سر گذاشتند و در ارتفاع‌های بالاتر قرار گرفتند. با وجود درخشش بزرگان بورس اما مالکیت‌های بورسی روز یکشنبه از آن سهامداران خرد بود به‌طوری که خالص خرید 298 میلیارد تومانی را رقم زدند.

 

بازار سکه

03

تغییر محدود سکه

قیمت طلا و سکه در معاملات روز یکشنبه اندکی افزایش یافت، همزمان با کاهش بهای اونس طلا در بازار جهانی به دنبال تحولات و بحران سیاسی در آمریکا قیمت اونس اوج گرفته بود اما با فروکش کردن این تحولات، قیمت اونس طلا به دلیل انتقال سرمایه‌ها از طلا به سمت ارزهای دیجیتال و سایر فعالیت‌های اقتصادی، 100 دلار کاهش یافت. هفته منفی طلا و عقب‌نشینی دلار سبب شد تا این فلز گرانبها نیز محدوده 12 میلیون تومانی را از دست بدهد. هر قطعه سکه تمام در روز یکشنبه 11 میلیون و 150 هزار تومان قیمت خورد. بر این اساس حباب سکه نیز کاهش قابل توجهی را تجربه کرد،کاهش شکاف بین قیمت سکه و ارزش واقعی آن می‌تواند نشان از کاهش شدید تقاضا، میل به خرید و سرمایه‌گذاری باشد.

 

بازار طلای جهانی

04

سقوط طلا در اولین هفته سال

نخستین هفته سال به بدترین هفته اونس طلا در بازار جهانی از نوامبر گذشته تبدیل شد و طلا کاهش هفتگی سنگینی را تجربه کرد. این فلز گرانبها در روز جمعه 5/ 3 درصد کاهش یافت و به 1849 دلار سقوط کرد. ریزش قیمت طلا در پی خروج سرمایه‌ها از بازار دارایی‌های امن به سوی اوراق خزانه آمریکا که بازدهی آن به بالاترین حد از مارس صعود کرده است، روی داد. این روند از رشد شاخص دلار به بالای سطح ۹۰ واحد حمایت کرد و حرکت نزولی طلا را شدت بخشید. بازده اوراق خزانه آمریکا روز جمعه با رشد خوب روزانه، رشدکل هفته را به ۲۱ درصد مثبت رساند که بزرگ‌ترین رشد از اوت سال گذشته تاکنون بود. قیمت طلا از زمانی که از رکورد ۲۰۹۰ دلار در اوت عقب‌نشینی کرد، با تلاش‌های زیاد تاکنون نتوانسته به درخشش قبلی برگردد.

 

بازار اوراق مسکن

05

روند افزایشی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز یکشنبه برخلاف نخستین روز هفته افزایش یافت. تسه 9712روز گذشته در قیمت 59 هزار و 859 تومان بسته شد که در مقایسه با روز کاری قبل 5/ 3 درصد افزایش نشان می‌دهد. سررسید تمام اوراق تسهیلات مسکن دو ساله است و این قاعده شامل حال تسه 9712 نیز می‌شود. بر این اساس همزمان با آخرین روز معاملاتی در سال جاری سررسید تسه یاد شده نیز به پایان می‌رسد و پس از اتمام قابل معامله نیست. حال که 66 روز تا آخرین معامله تسه9712 باقی مانده است روز‌های پر نوسانی را دنبال می‌کند. عرضه و تقاضا از عوامل مهم در تعیین قیمت تسه‌ها است، به نظر می‌رسد با توجه به تعداد کم روز‌های معاملاتی باقی‌مانده تا پایان سال متقاضیان وام مسکن دست به خرید این اوراق زده و این امر سبب افزایش قیمت‌ها شده است.

 

بازار نفت

06

درخشش نفت در نخستین هفته سال

قیمت نفت تحت تاثیر وعده عربستان سعودی برای کاهش تولید و رشد قوی بازارهای سهام به بالاترین حد خود در حدود یک سال اخیر صعود کرد و رشد هفتگی حدود 9 درصدی را به ثبت رساند. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در فوریه با یک دلار و 82 سنت افزایش، روی قیمت ۵۲ دلار و 72 سنت در هر بشکه بسته شد. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، پس از دیدار هفته گذشته وزیران نفت اوپک پلاس اعلام کرد علاوه بر محدودیت عرضه فعلی، تولیداتش را در ماه‌های فوریه و مارس یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. تحلیلگران می‌گویند اگر تقاضا برای سوخت تحت تاثیر همه‌گیری کرونا ضعیف بماند، قیمت نفت ممکن است در آینده نزدیک اصلاح شود. محدودیت‌های سختگیرانه برای سفر و سایر فعالیت‌ها در سراسر جهان برای مقابله با ویروس کرونا، روی فروش سوخت تاثیر گذاشته است.