بازار سهام

15-01 copy

روز سرخ سه شاخص

در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه، افت 40 هزار واحدی شاخص کل بورس و ریزش قیمت‌ها باردیگر اعتماد عموم سهامداران را خدشه‌دار کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس با افت بیش از 40هزار واحدی معادل 1/ 3 درصد، کانال 3/ 1 میلیون واحدی را ازدست داد و روی رقم یک میلیون و 260 هزار واحدی آرام گرفت. شاخص کل هموزن نیز افت 3/ 1 درصدی را تجربه کرد. فرابورس نیز از این قاعده مستثنی نبود و شاخص کل فرابورس نیز در این بازار افت 5/ 2 درصدی داشت. روز سه‌شنبه حجم صف‌های فروش‌ها به نسبت روز‌های گذشته سنگین‌تر شده بود به‌طوری که هراس سهامدارن خرد را به همراه داشت و حقوقی‌ها مالکیت سهام را به عهده گرفتند. خالص تغییر مالکیت بورس یک هزار و 500 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی شکل گرفت و ارزش معاملات خُرد 8 هزار و 177 میلیارد تومان ثبت شد.

 

بازار سکه

15-03 copy

بهبود بهای سکه

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار طلا و سکه، قیمت فلز گرانبها نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی افزایشی همراه شد. از جمله دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است. قیمت ارز در بازار تهران از ظهر روز دوشنبه تحت‌تاثیر اخبار مذاکرات ایران با کره‌جنوبی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده بانک مرکزی قرار گرفت و اندکی بهبود یافت. از طرفی بهای اونس طلا در بازار جهانی نیز روند صعودی به خود گرفت که رشد هر دو محرک سکه، سبب شد تا این فلز گرانبها رشد بهتری داشته باشد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به 11 میلیون 200 تومان افزایش یابد. همچنین قیمت نیم‌سکه نسبت به ‌روز دوشنبه 50 هزار تومان افزایش یافت و 6 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

اونس طلا صعودی شد

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر عقب‌نشینی بازارهای سهام آسیایی در واکنش به تحولات سیاسی واشنگتن و افزایش موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا، افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با یک درصد افزایش به ۱۸59 دلار و 10 سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه به پایین‌ترین حد در 6 هفته گذشته سقوط کرده بود. به گفته کارشناسان چشم‌انداز بلندمدت برای طلا همچنان مثبت است و به همین دلیل به نظر می‌رسد بازار در وضعیت خرید در قیمت ارزان‌تر است اما درباره کف قیمت احتیاط می‌کند. قیمت طلا در کوتاه‌مدت همچنان در برابر دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه آسیب‌پذیر است اما طلا در سطح ۱۸۳۰ دلار حمایت یافته و ممکن است از این سطح برای تحکیم و صعود به سطوح بالاتر استفاده کند. 

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

کاهش بیشتر تسه 9712

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات دیروز بازار سرمایه، عموما روزی منفی را پشت سر گذاشتند و ارزان‌تر شدند و تسه 9712 نیز در همگرایی با سایر تسه‌ها، شاهد ریزش قیمت بود و روز گذشته 57هزار و 48تومان قیمت‌گذاری شد که در مقایسه با روز قبل معاملاتی 7/ 2 درصد کاهش را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد که تسه 9712 مانند سایر اوراق تسهیلات در بازار فرابورس از شاخص کل تاثیر می‌پذیرد و روندی مشابه نماگر بورس را طی می‌کند اما گاهی اوقات از روند جا می‌ماند و خلاف حرکت شاخص، سیر نزولی یا صعودی به خود می‌گیرد. عمده دلیل کاهش این تسه نزدیک شدن به انقضای سررسید آن است اما افت‌های متوالی بورس نیز بر این روند بی‌تاثیر نیست و گاهی سبب افت بیشتر این اوراق در بازار فرابورس شده است. 

 

بازار نفت

15-07 copy

نفت در آستانه 53 دلار

احتمال کاهش ذخایر نفت خام آمریکا برای پنجمین هفته متوالی، موجب افزایش قیمت طلای سیاه شد، اما نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا در جهان و کند شدن سرعت واکسیناسیون در بسیاری از کشورها سبب شد تا رشد شاخص قیمت نفت به بالاترین رقم خود در یک سال گذشته برسد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با یک دلار و 23 سنت معادل 6/ 0 درصد افزایش، به ۵۲ دلار و 98 سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران به این باورند که کاهش تولید نفت عربستان و انتقال قدرت به دموکرات‌ها در ایالات متحده آمریکا سبب می‌شود قیمت نفت خام برنت تا تابستان ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار برای هر بشکه برسد. انتقال قدرت به دموکرات‌ها در آمریکا و بیانیه اخیر عربستان مبنی بر کاهش تولید داوطلبانه و یکجانبه نفت این کشور، چشم‌انداز میان‌مدت بازارهای نفت را محدودتر کرده است.