بازار سهام

افت بیشتر شاخص بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، شاخص کل بورس برای سومین روز متوالی بر مدار منفی قرار گرفت و نماگر بورس افت بیش از ۳۰ هزار واحدی (معادل ۵/ ۲ درصد) را به ثبت رساند و در محدوده یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن ریزش بیشتری نسبت به روز گذشته را تجربه کرد و افت ۸/ ۱ درصدی داشت و روی رقم ۴۵۴ هزار و ۷۸۶ واحدی قرارگرفت. آنچه در بازار روز گذشته قابل توجه بود نمادهای بزرگ بازار بود که اغلب منفی اما متعادل معامله شدند اما شاهد شتاب گرفتن افت شاخص کل نسبت به شاخص هموزن بودیم. ارزش معاملات خرد بورس ۹ هزار و ۳۶۶میلیارد تومان بود و سهامداران حقوقی بازار روز گذشته خالص خرید یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی رقم زدند.

 

 

بازار سکه

سکه 10 میلیونی شد

قیمت طلا طی هفته گذشته کاهش بسیار سنگینی را تجربه کرده و عمده دلایل آن کاهش قیمت اونس طلا و در کنار آن کاهش نرخ ارز بود. به این ترتیب  این فلز گرانبها به قیمت‌های پایین گذشته سقوط کرد. هر سکه طرح جدید به زیر 11 میلیون تومان رفت و در قیمت 10میلیون و 900 تومان معامله شد. قیمت قطعه‌های کوچک‌تر سکه نیز کاهش نسبتا زیادی یافته است، نیم سکه به زیر 6 میلیون تومان رفت و ربع سکه 3میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است. کارشناسان انتظار دارند که قیمت اونس طلا طی روزهای آتی افزایش پیدا کند اما در صورتی که دلار، حمایتی از سکه و طلای ایران به عمل نیاورد شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود. اما اگر اونس جهانی طلا بتواند برای بار دیگر اوج بگیرد، می‌توان انتظار داشت که جلوی سقوط بیشتر قیمت سکه و طلا گرفته شود.

 

 

بازار طلای جهانی

کاهش اندک طلای جهانی

بسیاری از کارشناسان بازار طلا طی سال گذشته پیش‌بینی کرده بودند که قیمت طلا به قله‌های جدیدی دست خواهد یافت و از هر زمانی بالاتر خواهد رفت؛ اما برخلاف پیش‌بینی‌ها این اتفاق محقق نشد. هر چند دیروز هر اونس طلا با افزایش اندکی  روبه‌رو شد و تا ساعت 19:30 به وقت تهران به 1860 دلار رسید. چشم انداز سال خوب برای طلا تغییر نکرده است.از طرفی افت ارزش دلار در ادامه سال، خرید قراردادهای طلا را جذاب‌تر خواهدکرد. اما اگر قیمت طلا کاهش پیدا کند یا در کوتاه مدت روند نزولی داشته باشد، تعجب آور نیست زیرا دلار آمریکا در پی متوازن شدن است. بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله از بالاترین رکورد ۱۰ ماه اخیر عقب نشینی کرد وسبب ارزان شدن طلا برای خریداران غیرآمریکایی شد. از طرفی تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصاد آمریکاعاملی است که از قیمت طلا پشتیبانی کرد.

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش‌های متوالی تسه9712

در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرا بورس افت قیمت را تجربه کرد و هر فقره از این اوراق در قیمت پایانی 54 هزار و 394 تومان بسته شد که کاهش حدود 5 درصدی را در قیمت پایانی این نماد نشان می‌دهد. کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به خصوص اوراق منتشره در اسفند ماه 97 امر کاملا بدیهی است، زیرا قیمت اوراق وام مسکن علاوه بر عرضه و تقاضای آن به سررسید آنها نیز بستگی دارد، هر چه مهلت بیشتری تا انقضای سررسید این اوراق باقی مانده باشد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد اما تسه 9712 که بیش از دوماه از سرررسیدش باقی مانده است روز‌های منفی را پشت سر می‌گذارد به‌طوری که در 7 روز گذشته فقط یک روز مثبت شد و در سایر روز‌ها، درصد زیادی از ارزش آن کاسته شده است.

 

 

بازار نفت

نفت از 53 دلار گذشت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی انتشارکاهش بیش از حد انتظار ذخایر آمریکا، صعود کرد.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با 4/ 0 درصد افزایش، به ۵۳ دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید. قیمت‌های نفت تحت تاثیر خوش‌بینی به چشم‌انداز اقتصادی چین پس از اظهارات رئیس‌جمهور این کشور و گزارش ذخایر نفت آمریکا از سوی موسسه امریکن پترولیوم به روند صعودی ادامه دادند. این موسسه روز سه شنبه اعلام کرد، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به میزان 8/ 5 میلیون بشکه کاهش یافت و به 5/ 484 میلیون بشکه رسید. این رقم بسیار بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران از کاهش ذخایر به میزان 3/ 2 میلیون بشکه بود. تحلیلگران می‌گویند کاهش ذخایر نفتی آمریکا درست هنگامی که عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان بزرگ عرضه خود را محدود کرده‌اند، به رشد بهای نفت کمک می‌کند.