بازار سهام

افت ۶درصدی شاخص در هفته

در جریان معاملات هفته گذشته بازار سهام، بورس تهران، دادوستد‌ها را بر مدار منفی شروع کرد و و به روند نزولی خود تا پایان هفته ادامه داد؛ البته روزهای پایانی افت بیشتری را تجربه کرد. تا جایی که در هفته گذشته ۶درصد از ارتفاع قبلی عقب‌تر نشست و برای دومین بار در ۵ روز کاری گذشته به زیرکانال ۳/ ۱میلیون واحد تنزل یافت. افت بیش از ۳۰هزار واحد شاخص کل بورس در روز چهارشنبه ضربه بزرگ‌تری بر اعتماد عموم سهامداران وارد کرد و نماگر بورس روی رقم یک‌میلیون و ۲۲۹هزار واحدی ایستاد. اما بازهم شاخص هموزن روز‌های بهتری را پشت‌سر گذاشت تا آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته صعودی بود؛ اما روز چهارشنبه ۸/ ۱ درصد افت داشت تا ریزش هفتگی این شاخص به یک درصد بسنده کند.

 

 

بازار سکه

تدوام کاهش سکه

هفته‌ گذشته کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا تحت‌تاثیر نرخ‌ ارز رخ داد و سکه بار دیگر به کانال 10 میلیون تومان بازگشت. هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در معاملات روز پنج‌شنبه 10میلیون و 650هزارتومان معامله شد و رکود جدیدی از خود برجا گذاشت. وقوع اتفاقات سیاسی بین‌المللی به‌ویژه در ایالات‌متحده سبب ریزش نرخ اونس جهانی شده که این مساله نیز تاثیر مستقیمی بر روی نرخ ارز و سکه و طلا در بازارهای داخلی گذاشت و افت هفتگی سکه به 10درصد رسید. البته به نظر می‌رسد با آغاز به کار دولت بایدن، بازارهای جهانی و داخلی به این مساله واکنش نشان دهند و نرخ‌ها در بازارهای مالی تا حدودی تعدیل شود و در روزهای آینده بازار سکه و طلا نیز شاهد نوسانات بیشتر نرخ‌ها باشد.

 

 

بازار طلای جهانی

نوسانات طلای جهانی

در‌حالی‌که چشم‌انداز تصویب یک بسته محرک مالی قابل‌توجه در آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جدید سبب افزایش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران شده و در‌حالی‌که موضع فدرال‌رزرو در حمایت از سیاست پولی انبساطی سبب تقویت قیمت‌ها شده است، اما قیمت طلا روز جمعه در بازار جهانی شاهدافت زیادی شد. در بازار معاملات آمریکا، هر اونس طلا با  تا ساعت19 و30دقیقه به وقت تهران به 1830دلار رسید؛ درحالی‌که این رقم پنج‌شنبه شب در قیمت1846بسته شده بود. به گفته کارشناسان،  در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از تلاش برای حرکت افزایشی طلا به چشم نمی‌خورد. احتمالا سوددهی اوراق خزانه‌داری آمریکا بالاتر خواهد رفت و این طلا را تضعیف خواهد کرد. عده‌ای دیگر معتقدند افزایش نرخ بهره یا کاهش برنامه خرید اوراق قرضه را در کوتاه مدت به تقویت قیمت طلا کمک خواهد کرد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

افت 7 درصدی تسه9712

در معاملات هفته گذشته بازار سرمایه، تسه 9712 در فرابورس نوسانات افزایشی و کاهشی زیادی پشت‌سر گذاشت. در این میان روز‌های 5درصد مثبت را تجربه کرد و در سقف قیمتی خود معامله شد و در مقابل روز‌های منفی شدید و نزدیک به کف قیمتی خود را نیز تجربه کرد. این نوسانات سبب شد تا تسه9712 در طی هفته گذشته 7درصد از رشد قبلی خود عقب‌تر بنشیند و در روز چهارشنبه در قیمت پایانی 54 هزار و 394 تومان بسته شد. که افت حدود 5درصدی در این رقم را نشان می‌دهد. با توجه به زمان کمی که به پایان سررسید این اوراق باقی مانده است، متقاضیان وام مسکن تمایلی زیادی به خرید تسه 9712 ندارند و در روز‌های اخیر متقاضیان فروش بیشتر از خریداران آن است و این مهم روند کاهشی بیشتر اوراق را شدت بخشیده است.

 

 

بازار نفت

عقبگرد نفت

قیمت نفت روز جمعه تحت‌تاثیر تهدید افزایش موارد جهانی ابتلا به کووید-19 و تاثیر منفی آن روی تقاضای جهانی برای سوخت کاهش یافت. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با 4/ 1درصد کاهش، به ۵2دلار و 92سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس آمریکا روز پنج‌شنبه در قیمت 53دلار و 57سنت بسته شد. با توجه به تقویت دلار و فراوانی عرضه بنزین که موجب خنثی شدن تاثیر کاهش ذخایر نفت آمریکا شده، روند افزایشی قیمت نفت متوقف شده است. رشد بیشتر آمار مبتلایان، به قرنطینه‌های سخت‌گیرانه‌تر منجر می‌شود و سفرهای کمتر روی تقاضا برای نفت بیشتر از سایر کالاها تاثیر قابل‌توجهی می‌گذارد. از سوی دیگر اگر واکسنی سریع‌تر از واکسن‌های فعلی ساخته و توزیع شود، مصرف نفت در سال ۲۰۲۱ بهبود پیدا خواهد کرد.