بازار سهام

15-01 copy

افت 7/ 3 درصدی بورس در هفته 

در جریان معاملات هفته گذشته بازار سهام، شاخص کل بورس به شدت منفی شروع شد اما در دو روز پایانی هفته تغییر مسیر داد و با مثبت شدن برخی سهم‌ها، بازار سهام به تعادل نسبی رسید و نماگر بورس رنگ سبز به خود گرفت. روز چهارشنبه شاخص کل با ۳۳ هزار واحد رشد (معادل 9/ 2 درصد) فاصله خود را از کانال 2/ 1 میلیون واحدی به حدود 16 هزار واحد رساند و ضمن افزایش قیمت برخی سهام، نماگر بورس طی 4 روز معاملاتی هفته گذشته افت 7/ 3 درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با دو هفته قبل‌تر کاهش کمتری داشته است. درآخرین روزکاری هفته قبل معاملات خرد به ارزش۶ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان در بورس انجام شد. سهامداران حقیقی در روز چهارشنبه بیشتر خریدار بودند و این دسته از سهامداران خالص خرید ۳۱۶ میلیارد تومانی را در معاملات بورسی رقم زدند.

 

بازار سکه

15-03 copy

ادامه مسیر سکه در کانال 10 میلیونی

در جریان معاملات روز پنج‌شنبه، نرخ طلا و سکه در بازار مسکوکات گرانبهای تهران افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در آخرین روز معاملاتی بازار سکه و ارز را می‌توان به افزایش قدرتمند قیمت اونس طلا در بازار جهانی به محدوده 1870 دلاری روز چهارشنبه دانست که بر معاملات روز بعد سکه نیز اثر گذار بود. اما دلیل دیگر افزایش قیمت طلا و سکه در آخرین روز معاملاتی بازار سکه و ارز را می‌توان به افزایش نرخ ارز و بازگشت به محدوده 23 هزار تومانی مرتبط دانست. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز پنجشنبه 10 میلیون و 425 تومان معامله شد که 75 هزار تومان افزایش را در مقایسه با روزکاری قبل نشان می‌دهد. میزان افت سکه در هفته گذشته به 1/ 2 محدود شد که بهبود روند سکه را نسبت به دو هفته قبل‌تر نشان می‌دهد.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

کاهش چشم‌گیر طلای جهانی

طلا در معاملات روز جمعه بازار آسیا تحت تاثیر رشد بازده خزانه آمریکا کاهش چشمگیری یافت، اما افت دلار مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شد. بهای اونس طلا در معاملات روز جمعه (ساعت 20 به وقت تهران)1853 دلارقیمت خورده بود، این در حالی است که روز پنج‌شنبه بالاتر از 1869 بسته شده بود. در هفته‌های اخیر مهم‌ترین عامل کاهشی قیمت طلا و دیگر فلزات گرانبها افزایش ارزش شاخص دلار بود. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با بالا رفتن میزان محرک‌ها و حجم نقدینگی شاخص دلار طی ماه‌های آینده بسیار ضعیف خواهد شد که این موضوع می‌تواند به نفع طلا تمام شود.مهم ترین سیاست افزایشی قیمت طلا را می‌توان بسته محرک مالی 2 تریلیون دلاری بایدن دانست که می‌تواند با افزایش حجم نقدینگی در میان مردم قیمت طلا را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

بهبود روند هفتگی تسه

در جریان داد وستدهای هفته گذشته، بازار سهام تسه 9712 روزهای پر فراز و نشیبی را پشت گذاشت. هر برگه از این اوراق در روزهای کاهش 5 درصدی را به ثبت رساند و در روز بعد بازدهی منفی را نیز تجربه کرد. هر فقره از این اوراق که در ابتدای هفته نزدیک 53هزار تومان معامله می‌شد، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با افزایش 9/ ‌2 درصدی در قیمت پایانی52 هزار و 192 تومان بسته شد تا بازده هفتگی اوراق تسهیلات بانک مسکن منتشره در اسفند 97 با نماد تسه9712 در معاملات فرابورس تهران به منفی 5/ 1 درصد محدود شود. اوراق تسهیلات بانک مسکن در 15 هر ماه منتشر‌شده و تا دوسال اعتبار دارد و قابل معامله است. پایان سررسید اوراق یاد شده در 15 اسفند ماه سال جاری بوده و پس از آن قابل معامله نیست.

 

بازار نفت

15-07 copy

عقبگرد نفت به کانال 51 دلار

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به محدودیت‌های کرونایی جدید در چین، از اوج ۱۱ ماه اخیر عقب‌نشینی کرد و کاهش یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با بیش از 4/ 2 درصد کاهش معادل یک دلار و 80 سنت، به51 دلار و 80سنت در هر بشکه رسید. بهبود تقاضا برای سوخت در چین از رشد قیمت نفت در اواخر سال ۲۰۲۰ حمایت کرده بود اما این منبع حمایتی با موج جدید ابتلا به کووید- ۱۹ و اعمال محدودیت‌های جدید برای مقابله با شیوع بیماری در چین، ضعیف شده است.شانگهای روز پنج شنبه نخستین موارد ابتلا در دو ماه گذشته را گزارش کرد و پکن شهر دیگری در چین از مردم خواست در تعطیلات سال نوی چینی به سفر نروند. به این ترتیب افزایش تقاضای فصلی برای بنزین که معمولا در تعطیلات سال نو دیده می‌شود، با تشدید محدودیت‌ها در سال جاری کمتر خواهد بود.