بازار سهام

1

سرخ‌پوشی هر سه شاخص

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام، بورس تهران بر مدار مثبت شروع شد؛ اما دیر نگذشت که صف‌های فروش سنگین‌تر و جایگزین صف‌های خرید شدند و صعود کمرنگ بورس در روزهای ابتدایی هفته با ریزش بیش از 20 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته، خنثی شد. افت 7/ 1 درصدی نماگر بورس سبب شد این شاخص تا سطح یک‌میلیون و 215هزار واحدی عقب‌نشینی کند. شاخص هموزن نیز روز گذشته همانند شاخص بزرگان برمدار مثبت شروع شد؛ اما در پایان با منفی شدن بیشتر قیمت‌ها در نماد‌های کوچک‌تر با افت 3/ 1 درصدی همراه شد. همچنین 303 واحد از ارتفاع شاخص فرابورس کاسته شد. روزگذشته 813میلیارد تومان از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها جابه‌جا شد و معاملاتی به ارزش 7هزار و 744میلیارد تومان در بورس صورت گرفت.

 

بازار سکه

3

سکه کاهش یافت

بهای سکه تحت تاثیر کاهش دو محرک اصلی خود در روز سه‌شنبه 400 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 10میلیون و 340هزار تومان کاهش یافت. بازیگران سکه در روز دوشنبه واکنش خاصی به کاهش طلای جهانی و دلار نشان نداده بودند و در نهایت نیز توانستند قیمت این فلز گرانبها را تا روز سه‌شنبه در بالای نیمه کانال 10 میلیونی حفظ کنند. روز سه‌شنبه اونس طلا نتوانست رفتار افزایشی خود را ادامه دهد و این موضوع تا حد زیادی روند افزایشی بازار سکه را غافلگیر کرد. عده زیادی انتظار داشتند طلای جهانی کار خود را با قدرت در هفته جاری آغاز کند؛ ولی طلا نتوانست صعود قابل‌توجهی را تجربه کند. از طرفی کاهش نرخ دلار نیز این ریزش را تشدید کرد.

 

بازار طلای جهانی

4

طلا کاهش یافت

در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی اونس طلا در ادامه روند صعودی خود ناکام ماند و کاهش بیشتری نسبت به قیمت بسته شده روز گذشته را تجربه کرد. بهای اونس طلا در (ساعت 30/ 19 به وقت تهران) به 1853 دلار و 70 سنت رسید. به گفته کارشناسان، اگر بسته کمک کرونایی آمریکا تصویب شود، اونس طلا از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور خواهد کرد. هر چه این بسته سریع‌تر تصویب شود، به نفع طلا خواهد بود. در مقابل اگر بانک مرکزی آمریکا سیگنالی مخابره کند که نشان دهد به دنبال توسعه اقدامات محرک پولی نیست و ممکن است به دنبال خروج سریع‌تر از حد انتظار از سیاست‌های فعلی باشد، به ضرر طلا خواهد بود. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هستند. سیاست‌های پولی آسان باعث کاهش بازده اوراق قرضه دولتی می‌شود و به نفع طلا می‌شود که دارایی بدون بازده است.

 

بازار اوراق مسکن

5

تداوم روند کاهشی تسه

در جریان معاملات روز سه‌شنبه، اغلب نمادهای اوراق تسهیلات بانک مسکن در هم‌مسیری با شاخص فرابورس روز منفی را پشت سر گذاشتند. اوراق منتشرشده در اسفند ماه 97 نیز از این قاعده مستثنی نبود و همانند سایر اوراق کاهش قیمت داشت. هر فقره از تسه 9712 در معاملات فرابورس روز گذشته در قیمت پایانی 51هزار و 108 تومان بسته شد که کاهش 2درصدی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. کارشناسان مسکن معتقدند کاهش تعداد معاملات مسکن و همچنین توقف رشد قیمت مسکن در دو ماه گذشته، در کاهش قیمت این اوراق موثر بوده است. از طرفی قدرت خرید مسکن خانوارها همچنان پایین است. به نظر نمی‌رسد در هفته‌های پیش رو نیز شاهد افزایش قیمت این برگه‌ها باشیم. تسه 9712 که نیز مدت کمی تا انقضای سررسید آن باقی مانده، روند کاهشی در پیش گرفته است.

 

بازار نفت

6

باز پس‌گیری کانال53 دلاری

بهای نفت در روز سه‌شنبه، دومین روز معاملاتی بازار جهانی تحت‌الشعاع خوش‌بینی‌های بانک انگلیسی بارکلیز از افزایش نفت، صعودی شد، بارکلیز با توجه به افت ارزش دلار آمریکا و تقاضای بالاتر برای سوخت‌های زمستانی به‌دلیل سرمای شدید در نیمکره شمالی، پیش‌بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا در سال ۲۰۲۱ به ۵۲دلار می‌رسد که این پیش‌بینی 2دلار بالاتر از برآورد قبلی است. بر این اساس هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت با افزایش حدود یک‌دلاری معادل 3/ 0درصد به 53 دلار و 10 سنت رسید. معامله‌گران نفت به افزایش بهای نفت در سال جاری خوش‌بین هستند و انتظار دارند قیمت‌های نفت از بسته محرک مالی عظیمی که قرار است در آمریکا به اجرا گذاشته شود و احتمال اندک بازگشت کامل نفت ایران به بازار جهانی حمایت شود.