بازار سهام

رفت وبرگشت‌های نماگر بورس

در جریان پنجمین روز معاملاتی بازار سهام، شاخص‌کل بورس معاملات را بر مدار منفی آغاز کرد‌ به‌طوری که نماگر بورس در ساعات ابتدایی روز افت زیادی را تجربه کرد و کانال ۲/ ۱میلیون واحدی را واگذار کرد. اما پس از فروکش کردن هیجان معامله‌گران موجی از تقاضا در بازار ایجاد شد که منجر به رشد قیمت‌ها و شاخص‌کل شد. اما این موج ضمن باز‌پس‌گیری کانال از دست رفته، چندان جهشی نداشت و نتوانست شاخص‌بورس را سبز‌رنگ کند. روز چهارشنبه در ادامه تقابل خریداران و فروشندگان بیش از ۷ هزار واحد معادل ۶/ ۰درصد از ارتفاع شاخص‌کل کاسته شد و همچنان روی رقم یک‌میلیون و ۲۰۷ هزار واحد قرمز‌پوش باقی ماند. اما عرضه‌ها و تشکیل صف‌های فروش در سهام شرکت‌های کوچک‌تر همچنان ادامه داشت، و شاخص‌کل هم‌وزن افت ۵/ ۰ درصدی را به ثبت رساند.

 

 

بازار سکه

سکه افزایش یافت

طی روز‌های اخیر قیمت سکه و طلا نوسانات بسیاری را تجربه کرده و حرکتی پایداری نداشته است. قیمت طلا و سکه همانند دلار برخلاف روند روز سه‌شنبه صعودی شدند و افزایش قیمت را تجربه کردند. با وجود اینکه اونس‌طلا نیز با ضعف زیاد، در سطح 1840 دلار باقی ماند اما نرخ دلار افزایش نسبتا خوبی را در روز گذشته داشت که در نتیجه افزایش قیمت دلار، قیمت سکه کانال 10میلیون و 590‌هزار تومان را به‌دست آورد که افزایش 250 هزار تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. با توجه به تغییرات زود‌هنگام بهای سکه و طلا در روز‌های گذشته نمی‌توان گفت که نوسانات افزایشی و کاهشی قیمت‌های این روز‌ها در بازار مسکوکات طلا پایدار هستند نوسانات بسیار زیادی در بازار وجود دارد اما چندان تمایل نزولی نیز در بازار دیده نمی‌شود.

 

 

بازار طلای جهانی

تداوم کاهش اونس طلا

قیمت اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه در آستانه تصمیم پولی فدرال‌رزرو آمریکا و در حالی‌که سرمایه‌گذاران در انتظار تصویب بسته محرک مالی جدید بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هستند‌ و همچنین تحت‌تاثیر قوی‌شدن ارزش دلار،کاهش پیدا کرد. در بازار معاملات آمریکا، هر اونس طلا (ساعت 19 و45دقیقه به وقت تهران)  1849دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه، در ۱۸۵۰ دلار و ۹۰ سنت بسته شده بود. در صورتی‌که رئیس بانک‌مرکزی آمریکا همچنان موضع سیاست پولی فوق‌تسهیلی خود را حفظ کند و تمایلی به تحکیم آن نشان ندهد، از صعود قیمت طلا تا سطح ۱۸۸۰ دلار حمایت خواهد شد، اما اگر وی نسبت به روند احیای اقتصادی ابراز خوش‌بینی کند، قیمت طلا ممکن است تا سطح ۱۸۰۰ دلار عقب‌نشینی کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

روز متفاوت تسه 9712

در آخرین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس روز متفاوتی را پشت‌سر گذاشت. به این جهت که هر فقره از اوراق منتشره در اسفند‌ماه 97 در قیمت پایانی 51 هزار و 721‌تومان بسته شد که افزایش 2/ 1درصدی را در قیمت پایانی نشان می‌دهد اما برخلاف روند همیشگی قیمت خرید این تسه روز گذشته کاهش را تجربه کرده است و قیمت خرید برای تسه 9712 در روز چهارشنبه 50 هزار و 619 تومان ثبت شده است که کاهش حدود یک درصدی را در این قیمت نشان می‌دهد. تسه‌ها معمولا روندی همانند شاخص اصلی بورس و گاهی رفتار شاخص فرابورس را تعقیب می‌کنند اما این دنباله‌روی‌ها همواره در قیمت خرید و قیمت پایانی یکسان بوده است و چنین اتفاقی به‌ندرت رخ می‌دهد.

 

 

بازار نفت

نوسان قیمتی نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه اندکی کاهش یافت. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با 1/ 0‌درصد کاهش، به ۵2 دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید. در حالی‌که نفت‌خام آمریکا سه‌شنبه شب کانال 53 دلاری را از دست داده بود، با این حال اکنون که به‌نظر می‌رسد آمار ابتلا به کووید-۱۹ در چین کاهش پیدا کرده، قیمت‌ها از کاهش نگرانی‌ها‌ نسبت به کاهش چشمگیر سفر در تعطیلات سال‌نوی چینی و کاهش 3/ 5میلیون بشکه از ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۲‌ژانویه پشتیبانی و مانع کاهش بیشتر نفت شده است. به گفته تحلیلگران، نیروی صعودی دیگری برای نفت در بازار جهانی وجود ندارد و قیمت‌ها در هفته‌های اخیر در بازه محدودی قرار گرفته‌اند.