بازار سهام

هفته مثبت بورس

در معاملات آخرین روز هفته، شاخص کل بورس داد وستد‌های روز را با افزایش عرضه در اکثر نماد‌ها آغاز کرد تا جایی که واگذاری کانال ۲/ ۱ میلیون واحدی را نیز در این روز تجربه کرد، اما در ادامه معاملات، خالص خرید مثبت سهامداران حقوقی به ویژه در سهام شرکت‌های بزرگ‌تر مانع از افت بیشتر شاخص کل بورس و باز پس‌گیری کانال از دست رفته شد.در مجموع هفته گذشته نماگر بورس توانست بازدهی مثبت۲ درصد را برای کل هفته پس از ۴ هفته منفی متوالی به ثبت برساند. افزایش عرضه‌ها در سهام شرکت‌های کوچک‌تر روز چهارشنبه منجر به افت ۵/ ۰ درصدی شاخص هموزن شد. ارزش معاملات خرد بورس ۸ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان شد و خالص خرید ۹۲۲ میلیارد تومانی در معاملات بورسی توسط سهامداران حقوقی رقم زده شد.

 

 

بازار سکه

بازدهی حدود 3 درصدی سکه

در روز‌های گذشته بازار تمایل بسیار زیادی برای افزایش قیمت طلا و سکه از خود نشان داد، اما کاهش قیمت اونس طلا و در کنار آن ناتوانی دلار برای ماندن در سطح 24هزار تومانی مانع افزایش قیمت‌ها شد.سکه در روزهای اخیر بیشتر از اونس، به روند دلار توجه کرده است.هر قطعه سکه روز پنج‌شنبه 10 میلیون و 710 هزار تومان فروخته شد که افزایش 120 هزار تومانی داشته تا رشد هفتگی سکه به 7/ 2درصد بسنده کند. سکه‌بازان می‌گویند ورود دلار به کانال 24 هزار تومان می‌تواند زمینه ورود بازیگران جدید به بازار سکه شود تا سکه به بالای کانال 11 میلیونی برود. با توجه به ناتوانی بازار در افزایش قیمت دلار و همچنین کاهش قیمت دلار توسط صرافی ملی و بازگشت آن به مرز 23هزار تومان نمی‌توان انتظار داشت که قیمت طلا افزایش چندانی پیدا کند.

 

 

بازار طلای جهانی

صعود قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی نسبت به روز  پنج‌شنبه افزایش یافت و تحت تاثیر دلار ضعیف‌تر، در مسیر ثبت افزایش هفتگی قرار گرفت. در بازار معاملات آمریکا، هر اونس طلا تا ساعت19 به وقت تهران به 1862دلار رسید. بهای معاملات این بازار پنج‌شنبه شب در ۱۸40 دلار و 3۰ سنت بسته شده بود.دلار از ابتدای ژانویه تاکنون تحت تاثیر بهبود بازده اوراق خزانه آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به تصویب بسته کمک کرونایی کوچک‌تر از بسته 9/ 1 میلیارد دلاری که جوبایدن پیشنهاد کرده است، 8/ 0 درصد رشد داشته است. اما در معاملات روز جمعه در برابر ارزهای رقیب افت کرد. به‌زعم کارشناسان طلا احتمالا همچنان محتاطانه پیش می‌رود و منتظر یک عامل تاثیرگذار بزرگ‌تر است.

 

 

بازار اوراق مسکن

35 روز تا پایان تسه 9712

در معاملات هفته گذشته اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس،تسه 9712 افت حدود یک درصد را تجربه کرد. اوراق تسهیلات مسکن منتشره در اسفند 97 که روز چهارشنبه روز متفاوتی را در قیمت پایانی وخرید تجربه کرد در قیمت پایانی 51 هزار و 721 تومان بسته شد.که افزایش 2/ 1درصدی را در قیمت پایانی نشان می‌دهد. اما قیمت خرید تسه یاد شده در آخرین روز معاملاتی بازار سهام در هفته گذشته افت قیمت را به ثبت رساند. حال که 35 روز تا پایان سررسید تسه 9712 باقی مانده است روزهای پر نوسانی را پشت سرمی‌گذارد و تعداد معاملات آن نیز افزایش چشمگیری داشته است. به نظر می‌رسد این داد وستد‌ها بیشتر برای سفته بازی و کسب سود از تغییرات قیمت در مدت باقی مانده صورت می‌گیرد، نه خرید و استفاده از آن به منظور دریافت وام مسکن، که هدف اصلی تسه‌ها بوده است.

 

 

بازار نفت

نوسانات در مسیر صعودی

قیمت نفت در معاملات روز جمعه در پی شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا و قرنطینه‌ها که نگرانی‌ها نسبت به احیای کوتاه‌مدت تقاضا برای سوخت را برانگیخته است،کاهش یافت. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل در مارس با 2/ 0 درصد کاهش، به ۵۲ دلار و 47 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص که روز پنج‌شنبه یک درصد سقوط کرده بود، و در قیمت 52 دلار و 20 سنت بسته شده بود. روند صعودی نفت که تحت تاثیر ساخت واکسن‌های کووید-۱۹ و وعده عربستان‌سعودی برای کاهش عمیق‌تر تولید تقویت شده بود، دوباره متزلزل شده است. جهش دوباره کرونا و قرنطینه‌های متعدد در آسیا و اروپا، رشد بیشتر قیمت‌ها را محدود کرده و دلار قوی‌تر هم جذابیت خرید کالاهایی مانند نفت که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند را کاهش داده است.