بازار سهام

شروع پر قدرت بورس

در جریان معاملات روز شنبه بازار سهام،شاخص کل بورس پس از دو افت متوالی، به مدار صعودی بازگشت. در ادامه روز با افزایش تقاضا‌های شکل گرفته به خصوص در نمادهای شاخص ساز،شاخص کل بورس رشد ۳۹هزار واحدی (معادل ۲۷/ ۳درصد) را به ثبت رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۲۴۷ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در همگرایی با نماگر بورس مثبت شد و صعود ۷/ ۱ درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سهام در روز گذشته، کانال‌شکنی‌های دلار باشد. ابهامات جدیدی که در بازگشت آمریکا به برجام پیش آمده، موتور محرکی برای رشد نرخ دلار شده است و این مهم منجر شد تا سهام دلاری بورس پرتقاضا ظاهر شوند وبورس را به مدار مثبت بکشانند. ارزش معاملات خرد بورس ۷هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان بود و خالص خرید ۵۴۹ میلیارد تومانی توسط سهامداران حقیقی انجام گرفت.

 

 

بازار سکه

 صعود سکه

در روز‌های گذشته طلا، سکه و همچنین دلار نوسانات بسیار زیادی را تجربه کرده و قیمت آنها توان زیادی برای افزایش یا کاهش قیمت نشان نداد. اما به نظر می‌رسد که بازار تغییر رفتار داده و قصد افزایش قیمت‌ها را دارد. قیمت سکه و طلا در معاملات روز شنبه بازارسکه و مسکوکات طلا تحت تاثیر جهش دلار به کانال بالاتر، افزایش یافت. قیمت دلار به روند صعودی خود ادامه داده و افزایش نسبتا شدیدی یافته است، در نتیجه باعث شد تا قیمت سکه و طلا نیز افزایش چشمگیری را نشان دهند.هر سکه تمام بهار آزادی روز شنبه 10 میلیون و 860 تومان معامله شد که افزایش 150 تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که کاهش اونس طلای جهانی مانع صعود بیشتر سکه و تصاحب کانال 11 میلیون تومانی شده است.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد نقره، طلا را کاهشی کرد

آمارهای اقتصادی آخر هفته جهان در مجموع به نفع شاخص دلار تمام شد تا اونس طلا به علت مشکلات ناشی از نقدینگی کرونایی هم از لحاظ تقاضای فیزیکی وهم تقاضای سرمایه‌گذاری با افت قیمت مواجه شود.اگر چه درآخرین روز معاملاتی(جمعه) تا 1873 دلار نیز افزایش یافته بود اما در نیمه دوم معاملات روز،صعود قیمت نقره رشد قیمت دو درصدی طلا را تحت‌الشعاع خود قرار داد.نقره روز جمعه درخشش خیره‌کننده‌ای داشت و تشویق سرمایه‌گذاران به خرید این فلز ارزشمند، سبب شد قیمت اونس نقره حدود ۱۰ درصد رشد کند. در این میان اونس طلا به 1848 دلار سقوط کرد تا افت هفتگی این فلز گرانبها به منفی 4/ 0 برسد و افت ماهانه طلا در ژانویه به 5/ 4 درصد کاهش بسنده کند.برخی از تحلیلگران معتقدند که رشد بازده اوراق قرضه و دلار نسبتا قوی ممکن است روی قیمت طلا در کوتاه‌مدت فشار کاهشی ایجاد کند.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش قیمت خرید و پایانی تسه

 در معاملات نخستین روز هفته اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس کاهش کمی را تجربه کرد و هر فقره از اوراق تسهیلات مسکن منتشره در اسفند ماه 97 در قیمت پایانی 51 هزار و 130 تومانی بسته شد که کاهش 14/ 1 درصدی را نشان می‌دهد. اما نرخ خرید تسه 9712 در روز شنبه برخلاف روز چهارشنبه همانند قیمت پایانی کاهش قیمت را تجربه کرد، هر چند که این کاهش به نسبت افت قیمت پایانی بیشتر بوده است. به این ترتیب قیمت خرید با 1/ 2 درصد کاهش به 50 هزار و 600 تومان رسید. با توجه به مهلت کم این تسه تا سررسیدش معاملات روز‌های اخیر این نماد بیشتر به منظور کسب سود و تغییرات در قیمت‌ها صورت می‌گیرد زیرا از مهم‌ترین عامل تاثیر گذار در قیمت تسه‌ها عرضه و تقاضای آن در تابلوی فرابورس است.

 

 

بازار نفت

کاهش بهای نفت

قیمت نفت خام آمریکا در پایان معاملات روز جمعه، تحت تاثیر روند کند توزیع واکسن کرونا و گسترش ابتلا به گونه‌های جدید آن در جهان کاهش یافت، اما در مسیر رشد هفتگی قرار گرفت. این شاخص که روز جمعه 4/ 0 درصد سقوط کرده بود در قیمت52 دلار و 10 سنت بسته شدودر هفته گذشته رشد کمرنگ 19/ 0 درصدی را به ثبت رساند. از سوی دیگر کاهش تولید عربستان سعودی و افت ذخایر انبارهای نفت آمریکا باعث شد که پایین آمدن قیمت‌ها محدود شود. به گفته کارشناسان تا زمانی که کمبود واکسن در اروپا و تهدید انواع جهش یافته ویروس کرونا روی فضای بازار مالی سنگینی می‌کند، نمی‌توان شکستن قیمت بالاتر در بازار نفت را مشاهده کرد. اوج‌گیری فعالیت اقتصادی و رونق سفر تحت تاثیر واکسن‌های کووید- ۱۹ می‌تواند روند بهبود قیمت‌ها را در نیمه دوم سال تسریع کند اما روند احیا زمان می‌برد.