بازار سهام

افت ۹/ ۲ درصدی بورس

در معاملات هفته گذشته، بازار سهام در روزهای ابتدایی شاهد رشد شاخص کل بود.اما در سه روز پایانی هفته موجی از هیجان بازار سهام را فراگرفت وچندین رشد متوالی بورس در روز‌های ابتدایی سوخت شد. نماگر بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته هرچند که با رشد آغاز شد اما سیر صعودی ادامه نیافت و با افت بیش از ۳۲ هزار واحدی معادل ۷/ ۲ درصد مجددا به زیر ۲/ ۱ میلیون واحد کشیده شد،تا افت هفتگی به ۹/ ۲ درصد بسنده کند. شاخص کل هم‌وزن نیز در تمامی روزهای هفته گذشته شاهد افت بود و در آخرین روز معاملاتی نیز با افت بیش از یک درصدی به سیر نزولی خود ادامه داد و افت هفتگی منفی ۴/ ۰ درصدی را ثبت کرد.در نهایت سهامداران حقیقی با فروش ۷۷۲میلیارد تومان در روز چهارشنبه به داد‌وستد‌های خود در هفته پایان دادند.

 

 

بازار سکه

تداوم سیر نزولی سکه

با توجه به کاهش اونس جهانی و نوسانات کاهشی نرخ ارز در بازارهای داخلی، قیمت سکه و طلا در داخل نیز روند نزولی را دنبال کردند. روز پنج‌شنبه روند کاهشی اونس طلا ادامه داشت و تا زیر 1800 دلار هم سقوط کرد. از طرفی نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی نیز نوسانات کاهشی را شاهد بود. در واکنش به افت این دو متغیر تاثیرگذار، معامله‌گران سکه نیز فروشنده شدند و توانستند قیمت فلز گرانبهای داخلی را 80 هزار تومان پایین‌تر ببرند و به ۱۰ میلیون و 650 هزار تومان برسانند.در ادامه سیر نزولی سکه و مسکوکات طلا، این فلز گرانبها طی هفته گذشته افت 6/ 0 درصدی را به ثبت رساند. به گفته فعالان، در صورتی که اونس طلا به بالای محدوده هزار و ۸۵۰ دلار بازنگردد، سکه کار سختی برای صعود خواهد داشت. با این حال، سکه‌بازان به افزایش قیمت دلار و اونس طلا خوش‌بین هستند.

 

 

بازار طلای جهانی

رفت و برگشت‌های طلای 1800 دلاری

قیمت طلا پس از ریزش سنگینی که پنج‌شنبه داشت، در معاملات روز جمعه بازار جهانی اندکی افزایش یافت و مجدد کانال 1800 دلاری را تصاحب کرد.هر اونس طلا روز جمعه (ساعت 19 به وقت تهران) به 1807 دلار رسید. در حالی که بهای معاملات این بازار روز پنجشنبه بیش از دو درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد از اول دسامبر رسیده بود. به گفته تحلیلگران دورنمای اقتصادی با توجه به توزیع واکسن که ابتلای روزانه به کووید- ۱۹ را پایین آورده، روشن‌تر شده است و آمار کلان بهبود پیدا کرده و تقاضا برای فلزات ارزشمند به‌عنوان دارایی امن را ضعیف کرده است.دلار در آستانه ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در سه ماه اخیر قرار دارد و بازده اوراق خزانه آمریکا هم رشد را نشان می‌دهد که از عوامل موثر بر اونس طلا است.

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد 12 درصدی تسه9712

در جریان معاملات هفته گذشته اوراق تسهیلات بانک مسکن روز‌های سراسر مثبت را پشت سر گذاشت. تسه 9712 در ادامه روند صعودی تسه‌ها در آخرین روز معاملاتی بازار سهام 7/ 4 درصد رشد را در قیمت پایانی تجربه کرد، در قیمت 58 هزار و 102 تومان بسته شد و برای کل هفته بیش از 12 درصد رشد را به ثبت رساند. اوراق منتشره در اسفند ماه 97 که کمتر از یک ماه تا پایان سررسید آن باقی مانده است در روزهای منفی با تقاضای زیادی همراه شد.رشد تقاضا که از عوامل تاثیر گذار بر قیمت این اوراق است سبب شده تا تغییر مسیر دهد و رشد‌های پی در پی را تجربه کند. به نظر می‌رسد که متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن از فرصت باقی مانده حداکثر استفاده را کرده تا بتوانند از آن به منظور دریافت وام استفاده کنند.

 

 

بازار نفت

بیشینه قیمت نفت در یک سال گذشته

قیمت نفت روز جمعه به روند افزایشی روزهای اخیر که تحت تاثیر نشانه‌های رشد اقتصادی آمریکا و پایبندی اوپک پلاس به محدودیت عرضه روی داده است، ادامه داد و به بالاترین حد در یک سال اخیر صعود کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و 40 سنت معادل 8/ 0 درصد افزایش یافت و به ۵7 دلار در هر بشکه رسید. اعتماد رو به رشد به بهبود اقتصادی و احیای تقاضا برای نفت عامل مهمی در حمایت از قیمت‌ها بوده و محدودیت عرضه به دلیل کاهش یکجانبه تولید عربستان سعودی به پشتیبانی از رشد قیمت‌ها کمک کرده است. بازارها از رشد بهتر از حد مطلوب سفارش‌ها برای کالاهای آمریکایی در دسامبر که نشانه تحکیم بخش تولید است، دلگرم شدند و امیدوارند بسته کمک کرونایی 9/ 1 میلیارد دلاری که از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد شده، سریع‌تر تصویب شود.