بازار سهام

رشد ۹/ ۳ درصدی روزانه

درنخستین روز هفته همزمان با اولین روز اجرای دامنه نوسان نامتقارن، بسیاری از نمادهای بزرگ با صف خریدهای سنگین مثبت همراه شد، تا جایی که در پایان معاملات شاخص کل رشد ۹/ ۳ درصدی را تجربه کرد که بیشترین رشد روزانه شاخص از ۵ شهریور ماه تاکنون بوده است.نماگر بورس در روز گذشته با رشد بیش از ۴۷ هزار واحدی روی سکوی یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحدی قرار گرفت.شاخص کل هم‌وزن نیز روز مثبتی را پشت سر گذاشت وبا حدود ۳ درصد رشد، ۱۲ هزار واحد بالاتر ایستاد. حقیقی‌ها در داد‌وستد‌های روز شنبه به شدت در سمت خرید فعال بودند و همین عامل باعث شد تا خالص خرید این دسته از معامله‌گران به یک هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان برسد که بیشترین ورود پول حقیقی از ۲۰ مهر تاکنون بوده و معاملاتی به ارزش ۷ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان صورت گرفته است.

 

 

بازار سکه

رشد سکه پیرو افزایش دلار

سکه و طلا تحت الشعاع رشد هفتگی اونس طلا و جهش دلار افزایش یافت چون دلار از کانال ۲6 هزار تومان نیز عبور کرد. این صعود قیمت دلار، سبب شد که قیمت سکه و طلا نیز سیر صعودی را به سرعت بپیمایند. به‌طوری‌که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 11 میلیون و 970 هزار تومان فروخته شد که افزایش 60 هزار تومانی را نشان می‌دهد. دیگرعامل تاثیرگذار در صعودی شدن قیمت سکه و طلا، رشد نسبی اونس طلا بود. قیمت جهانی طلا به‌رغم اینکه در طول هفته نوسانات جزئی داشت اما رشد هفتگی را تجربه کرد. با تعطیلات آخر هفته جهانی روند صعودی سکه اندکی کند شد. از طرفی افزایش قیمت سکه و طلا، سبب افزایش حباب سکه و در نتیجه افزایش تقاضا شده که همین افزایش تقاضا در سایه افزایش حباب، عامل سوم صعودی شدن قیمت‌ها بوده است.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد 5/ 0 درصدی پس از سه هفته

در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی، اونس طلا در قیمت 1824 دلار و 64 سنت بسته شد و توانست 5/ 0 درصد رشد هفتگی را تجربه کند.پس از اینکه اونس طلا موفق نشد رشد قیمتی که در مقاومت بالای ۱۸۵۰ دلار به دست آورده بود را حفظ کند، اکثر تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا در معاملات هفته آتی ضعیف‌تر شود. در مقابل اکثر سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای نسبت به روند قیمت طلا خوش‌بین شده‌اند، در حالی که هفته گذشته خوش‌بینی آنها به پایین‌ترین حد در سه ماه اخیر نزول کرده بود. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند طلا در کوتاه‌مدت تحت فشار بماند زیرا سرمایه‌گذاران بر روند صعودی بازارهای سهام متمرکز شده‌اند. از طرفی سرمایه‌گذاران زیادی به سمت بیت‌کوین می‌روند که در رکورد بالایی معامله شود و در فضای نرخ‌های بهره پایین به پناهگاه جدید دارایی در برابر تورم تبدیل شده است.

 

 

بازار اوراق مسکن

 دومین رشد متوالی تسه9712

روز‌های پر فراز و نشیب تسه‌ها ادامه دارد. اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس روز شنبه همانند بازار سهام سبز‌پوش ماند و برای دومین روز متوالی رشد قیمت را تجربه کرد. هر فقره از اوراق مورد بررسی که تسه 9712 انتخاب شده است روز گذشته در قیمت پایانی 61 هزار و 400 تومان بسته شد که افزایش 5/ 0 درصدی را در مقایسه با قیمت آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته نشان می‌دهد. متوسط قیمت اوراق ممتاز به بیش از 62 هزار تومان رسیده است و تسه 9712 که نزدیک به میانگین کل اوراق معامله می‌شد، اندکی فاصله گرفته زیرا در چند روز گذشته افت قیمت‌های پی‌در‌پی را شاهد بود. روز گذشته ارزش معاملات انجام شده در گروه تسه 9712 بیش از 205 میلیون تومان بوده که در 204 نوبت معامله انجام شده است.

 

 

بازار نفت

نفت در مرز 60 دلاری

قیمت نفت روز جمعه با امیدواری بازار به رونق گرفتن اقتصاد و تقاضا برای سوخت تحت تاثیر اقدامات محرک مالی آمریکا و محدودیت عرضه تولیدکنندگان بزرگ، بیش از 2 درصد صعود کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا یک دلار و 48 سنت معادل 5/ 2 درصد افزایش یافت و در ۵۹ دلار و 70 سنت در هر بشکه بسته شد در حالی که اواسط معاملات تا مرز 60 دلاری نیز پیش رفته بود که بالاترین قیمت از نهم ژانویه سال گذشته بوده است. نفت خام آمریکا در هفته‌ای تماما صعودی توانست 5/ 4 درصد رشد را به ثبت برساند. به گفته کارشناسان قیمت نفت هفته گذشته رشد اخیرش را تحت‌تاثیر نشانه‌های کاهش سطح ذخایر نفت به خصوص در آمریکا حفظ کرد. انتظار داریم با احیای تقاضا برای سوخت حمل و نقل که همسو با کاهش محدودیت‌های کرونایی روی خواهد داد، ذخایر نفت در سال میلادی جاری کاهش بیشتری پیدا کند.