بازار سهام

ادامه روزهای منفی بورس

در معاملات آغاز هفته بازار سهام، شاخص‌‌ها در دقایق نخست معاملات رشد کم رمقی را تجربه کردند. اما فشار فروش بار دیگر بر معاملات سایه انداخت و نماگر‌های بورس نزولی شدند و برای چهارمین روز متوالی سرخ‌پوش باقی ماندند. بر همین اساس شاخص کل با افت بیش از ۵ هزار واحدی معادل ۵/ ۰ درصد، روی رقم یک‌میلیون و ۲۳۲ هزار واحدی ایستاد. صف‌های فروش هم سنگین‌تر از روز‌های گذشته بوده به‌طوری که بیش از ۶۴ درصد نمادها با صف‌های فروشی به ارزش ۲هزار و ۲۸۶میلیارد تومان مواجه‌ شدند. در سمت مقابل هم تنها ۵ درصد نمادها صف خرید را به ارزش حدود ۱۲۸ میلیارد تومان تجربه کردند. خروج پول حقیقی در بازار و کاهش نقدینگی نیز ادامه یافت و حقیقی‌ها مالکیت ۵۵۵میلیارد تومان سهام را به حقوقی‌ها واگذار کردند و ارزش خرد معاملات به ۳ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان رسید.

 

 

بازار سکه

عقب‌نشینی سکه به میانه کانال

قیمت طلا و سکه طرح جدید در نخستین روز معاملاتی نسبت به روزکاری قبل با نوسان کاهشی همراه شد. سکه طی روزهای گذشته عقب‌نشینی کرده در حالی که اوایل هفته گذشته تا 12 میلیون تومان نیز معامله می‌شد.از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تاثیر خبرهای سیاسی همواره با نوسانات زیادی همراه بوده و سکه را نیز به دنبال خود می‌کشاند.در معاملات روز جمعه با آمارهای اقتصادی، اونس طلا نوسان داشت و در قیمت 1785 دلار بازار بسته شد. کاهش قیمت دلار نیز اجازه رشد قیمت را به سکه نداد. سکه در سردرگمی ناشی از فشار‌های سیاسی بر سر دلار به کانال 11میلیون و 520 هزارتومان بازگشت تا کانال مهم حمایتی خود را حفظ کندو شکاف قیمتی بین ارزش ذاتی سکه و قیمت بازار نیز کمتر شد.

 

 

بازار طلای جهانی

افت هفتگی اونس طلا

اگرچه طلا موفق شد از پایین‌ترین قیمت خود بهبود پیدا کند اما هفته گذشته را با ضرر سنگینی به پایان رساند. اونس طلا در معاملات روز جمعه با 5/ 0 درصد افزایش، در ۱۷85دلار بسته شد و برای کل هفته حدود 2/ 2 درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به هشتم ژانویه بود. تحلیلگران می‌گویند قیمت طلا در کوتاه‌مدت همچنان فضا برای پایین‌تر رفتن دارد، بازده بالاتر اوراق قرضه ممکن است بانک مرکزی آمریکا را به دخالت و کنترل منحنی بازده وادار کند. افت طلا طولانی‌تر و عمیق‌تر از آنچه انتظار داشته‌ایم، بوده است اما ما به مرحله‌ای نزدیک شده‌ایم که در آن افراد فروشنده می‌فروشند و سرمایه گذاران بلندمدت از خرید صرف نظر کرده یا دست نگه می‌دارند. فشار فروش طلا بیش از حد بوده اما روند بازار همواره مطابق با دورنمای بنیادین نیست.

 

 

بازار اوراق مسکن

تداوم افت تسه

 در جریان معاملات نخستین روز هفته جاری اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرا بورس همانند شاخص این بازار روز منفی را تجربه کرد و برای چهارمین روز متوالی افت قیمت را به ثبت رساند.هر فقره از اوراق تسهیلات منتشره در اسفند ماه 97، روز گذشته در قیمت پایانی 58 هزار و 970 تومان بسته شد که کاهش 2/ 1درصدی را در مقایسه با آخرین قیمت درج شده در تابلوی فرابورس نشان می‌دهد. حال که به پایان سررسید اوراق یادشده نزدیک شده‌ایم معاملات تسه 9712 روز به روز جذابیت خود را از دست می‌دهد و کاهش تعداد معاملات روز افزون تسه9712 نشان از این امر است. روز شنبه داد و ستدهای نماد ذکر شده در 164 نوبت به ارزش15 میلیون تومان صورت گرفت و همچنان فروشندگان زیادی در صف فروش باقی ماندند تا نشانی از ادامه ریزش‌ها در روز‌های آتی باشند.

 

 

بازار نفت

ثبت هفته منفی پس ازرشد متوالی

قیمت نفت روز جمعه با آماده شدن شرکت‌های انرژی تگزاس برای از سرگیری فعالیت میادین نفت و گاز که به دلیل سرمای شدید و قطعی برق متوقف شده بودند، برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد و در مسیر افت هفتگی پس از سه هفته مثبت قرار گرفت.بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا در آخرین روزمعاملاتی بازار جهانی یک دلار و 50سنت معادل 4/ 2 درصد کاهش یافت و در ۵۹ دلار و 4 سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته یک درصدکاهش را به ثبت رساند.قیمت‌های نفت با وجود کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته پیش از آغاز یخبندان شدید سقوط کردند. آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنج‌شنبه نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته گذشته 3/ 7 میلیون بشکه کاهش یافته و به 8/ 461میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین میزان از مارس سال گذشته است.