بازار سهام

پنجمین افت متوالی بورس

روند نزولی بازار سهام در دومین روز معاملات هفته نیز ادامه داشت و شاخص کل بورس بیش از ۱۰ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل بورس روز یکشنبه با ۱۰ هزار واحد کاهش (معادل ۸/ ۰)در رقم یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هموزن هم روندی نزولی داشت و با عقب‌نشینی ۳/ ۰ درصدی سهام کوچک‌تر رقم ۴۳۷ هزار و ۱۷۷ واحد را ثبت کرد. عدم اطمینان سرمایه‌گذاران، کاهش‌های متوالی نقدینگی و نوسان‌گیری در بورس بازارسهام را بی‌رمق کرده و روز به روز به وضعیت رکودی بازار سهام می‌افزاید، به‌طوری که شاخص‌های بازار سرمایه هر سه، روز منفی‌ را تجربه کردند.روز گذشته سومین و کمترین ارزش معاملات بورسی رقم خورد و معاملاتی به ارزش یک هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان انجام شد و سهامداران حقیقی در ادامه خروج نقدینگی روز‌های گذشته۴۴۴میلیارد تومان از گردونه معاملات خارج کردند.

 

 

بازار سکه

تداوم کاهش سکه

 بهای سکه در معاملات روز یکشنبه بازار طلا تحت تاثیر تعطیلات بازار جهانی و عقبگرد دلار به کانال 24 هزار تومان کاهش بیشتری یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 11 میلیون و200 هزار تومان فروخته شده که کاهش 320 هزار تومانی را در مقایسه با روز قبل نشان می‌دهد.کاهش نرخ ارز دربازار داخلی که به دلیل بگو مگوهای سیاسی در مورد مساله برجام و انرژی هسته‌ای ایران مطرح شده و در جهت مثبت بوده، سبب شده قیمت ارز نوسانات زیادی را تجربه کند؛ نوسانات بازار ارز به نوسان نرخ‌ها در بازار سکه و طلا منتقل شده است.با توجه به روند مثبت صحبت‌ها و اظهارنظرهای سیاسی مثبت درمورد برجام، ارزش پول ملی بالا خواهد رفت. به همین دلیل اکنون شاهد کاهش نرخ ارز در بازار داخلی هستیم وقیمت سکه و طلا نیز با کاهش بیشتری نسبت به چند روز گذشته همراه شده است.

 

 

بازار طلای جهانی

افت 45 دلاری طلا در هفته گذشته

اونس طلا هفته گذشته از شماری از اخبار منفی آسیب دید و حرکت قیمت مایوس‌کننده که ۴۵ دلار کاهش در مقایسه با قیمت نهایی هفته پیش از آن بود، منعکس‌کننده فضای منفی در بازار این فلز ارزشمند بود.هر اونس طلا در معاملات روز جمعه با اندکی بهبود در 1785 دلار بسته شد. فشارهای کاهشی هفته گذشته عمدتا تحت تاثیر رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و دلار قوی‌تر روی داد.تحلیلگران می‌گویند قیمت اونس طلا در ۱۷۵۰ دلار فرصت خرید عالی است. علاقه خرید خوبی در بازار فلزات سفید و صنعتی شکل گرفته. اما قیمت طلا تحت تاثیر رشد بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله نزول کرده است. بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله ابتدای هفته گذشته 15/ 1 درصد بود و تا روز جمعه به 33/ 1 درصد صعود کرد. این امر از جذابیت طلا کاست زیرا رشد بازده، باعث قوی‌تر شدن ارزش دلار آمریکا می‌شود.

 

 

بازار اوراق مسکن

ادامه روند نزولی تسه

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سهام، اوراق تسهیلات مسکن مانند روز‌های گذشته و شاخص فرابورس روند منفی را برای پنجمین روز متوالی تجربه کرد. هر ورقه اوراق تسه 9712 در قیمت پایانی 56 هزار و 330 تومان بسته شد که کاهش 5/ 4 درصدی اوراق منتشره در اسفند ماه را نسبت به قیمت پایانی در روز کاری گذشته نشان می‌دهد. کاهش دادوستد‌های اوراق تسهیلات مسکن درروز گذشته به 113 نوبت به ارزش بیش از 10 میلیون تومان رسید.در حال حاضر 12 روز تا پایان انقضای سررسید تسه9712 باقی مانده و دارندگان این سهم همواره در صدد فروش آن هستند، زیرا پس اتمام مهلت تعیین شده معاملات این نماد متوقف شده و وجه خرید اوراق قابل عودت نیست، همین مساله کاهش روز‌افزون ارزش اوراق تسهیلات مسکن و به‌خصوص تسه یادشده را فراهم کرده است.

 

 

بازار نفت

نفت 61 دلاری که حمایت نشد

در جریان معاملات هفته گذشته نفت وست تگزاس اینترمدییت تا مرز 61 دلاری نیز پیش رفت اما روز جمعه با کاهش 5/ 2 درصدی مواجه شد و بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 59 دلار در هر بشکه بسته شد. عقب‌نشینی قیمت‌ها اصلاحی به نظر می‌رسد و در مقایسه با رشد قیمتی که ماه جاری وجود داشته است، ملایم محسوب می‌شود.واکسن‌ها و عرضه آن از رشد قیمت‌ها پشتیبانی کرده و همچنین تلاش‌های اوپک پلاس به خصوص عربستان سعودی و سرمای شدید در تگزاس از دیگر عواملی بودند که هفته گذشته از رشد قیمت‌ها حمایت کردند اما حمایت‌ها به اندازه هفته‌های گذشته نبود و سبب شد نفت خام آمریکا برای کل هفته افت یک درصدی را تجربه کند. شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای نخستین بار از نوامبر شمار دکل‌های حفاری نفت را کاهش دادند و در هفته منتهی به ۱۹ فوریه، به ۳۰۵ حلقه رسید.