بازار سهام

1

بورس تحت فشار خروج نقدینگی

بورس تهران مانند چند وقت اخیر، روز گذشته را هم بر مدار منفی آغاز کرد و تا پایان روز روند نزولی خود را ادامه داد. طی معاملات روز یکشنبه بیش از 8 هزار واحد از ارتفاع شاخص کل بورس کاسته شد تا شاخص کل با 7/ 0 درصد کاهش به رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحدی تنزل یابد. شاخص هموزن نیز در ادامه عقب‌نشینی‌ها 2/ 0 درصد ریزش داشت. بازار سهام با شرایط نامتوازن، دهمین روز متوالی منفی را در شرایطی پشت سر گذاشت که بخش قابل‌توجهی از بازار در صف فروش به ارزش 4 هزار میلیارد تومان بود و سهامداران حقیقی برای یازدهمین روز متوالی در سایه بی‌اعتمادی‌ها موضع خود را به‌عنوان فروشنده حفظ کردند و سهامداران عمده بار دیگر با خالص خرید 210 میلیارد تومانی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند و ارزش معاملات نیز کاهش محسوسی داشت و به رقم یک هزار و 457 میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

3

ادامه روند کاهشی سکه

قیمت طلا و سکه از آغاز هفته جاری شاهد یک حرکت کاهشی نسبتا جزئی بود که دلیل آن را می‌توان سقوط آزاد قیمت اونس طلا دانست، و این دلار بالای 25هزارتومانی بود که سکه را در کانال 11 میلیون تومانی نگه داشت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 11 میلیون و 50هزار تومان فروخته شد که کاهش 100 هزار تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌داد. کاهش شدید قیمت اونس جهانی، دلایل سیاسی و خبر آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق وکره‌جنوبی از دلایل عمده کاهش قیمت طلا بود و از آنجا که امکان ریزش بیشتر اونس جهانی همچنان وجود دارد در روز‌های آتی شاهد افت بیشتر سکه خواهیم بود. از طرفی تقاضا برای مصنوعات طلا در بازار با رکود مواجه شده و قدرت خرید مردم بسیار پایین است و از این رو تقاضا برای طلای ساخته شده با استقبال مواجه نمی‌شود.

 

بازار طلای جهانی

4

افت 7 درصدی طلا در فوریه

با تقویت دلار و بالا رفتن ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا که از جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران کم کرد، بهای معاملات اونس طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی بیش از 2 درصد کاهش یافت و در قیمت 1736 دلار بسته شد. اونس طلا در هفته گذشته پایین‌ترین قیمت خود در 11 ماه را نیز تجربه کرد و و برای کل هفته ۳ درصد کاهش را به ثبت رساند تا افت ماهانه به 2/ 6 درصد بسنده کند، که بدترین عملکرد ماهانه این فلز گرانبها از نوامبر ۲۰۱۶ تاکنون بوده است. افزایش ارزش اوراق 10 ساله خزانه‌داری آمریکا همزمان با بالا رفتن ارزش دلار و بازگشت دوباره تمایل برای ریسک کردن، همگی برای طلا بسیار بد بود. مهم‌ترین عامل سقوط شدید 70 دلاری طلا در دو روز پایانی را می‌توان تمایل سرمایه‌گذاران به بازار بیت‌کوین به جای طلا دانست.

 

بازار اوراق مسکن

5

سه روز تا پایان تسه9712

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز گذشته دومین افت متوالی خود را در هفته جاری به ثبت رساند. هر فقره از اوراق تسهیلات یادشده روز گذشته در قیمت پایانی 52 هزار و940 تومان بسته شد که افت حدود 5 درصدی را در مقایسه با روز شنبه نشان می‌دهد. همزمان با پایان معاملات بازار سهام در هفته جاری داد‌و‌ستدهای اوراق تسهیلات نیز متوقف شده، بنابراین تسه 9712 تا 3 روز دیگر مهلت دارد. تسه 9712 از زمان انتشار آن در 15 اسفند97 تاکنون بیش از 7 درصد عقب‌نشینی کرده است. هر چند که این اوراق به منظور معامله‌گری و کسب سود دادوستد نمی‌شود و فقط متقاضیان وام مسکن خریداران و فروشندگان این دسته از سهام هستند. روز گذشته این فروشندگان بودند که توانستند بازار را به دست بگیرند و افت بیشتری را برای تسه 9712 ثبت کنند.

 

بازار نفت

6

رشد 18 درصدی نفت در یک ماه

به دنبال تقویت ارزش دلار و پیش‌بینی‌ها از افزایش عرضه در واکنش به بالا رفتن قیمت‌ها به سطح پیش از همه‌گیری، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی کاهش یافت. از دیگر عوامل کاهش قیمت نفت، کاهش تقاضای پالایشگاه‌های آمریکا برای نفت خام پس از تعطیلی تاسیسات ساحلی این کشور به دنبال تعطیلی ناشی از سرمای هوا در هفته گذشته است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا 2 دلار و 3 سنت معادل 2/ 3 درصد کاهش یافت و در ۶۱ دلار و 6۰ سنت در هر بشکه بسته شد. با این حال این شاخص برای کل هفته 3/ 4 درصد رشد داشت تا رشد ماهانه آن به بیشتر از 18 درصد برسد. به گفته برخی از تحلیلگران، با وجود صحبت درباره کمبود عرضه، وضعیت تقاضا در بازار به شکلی نیست که قیمت‌های نفت در سطح فعلی را تضمین کند.