بازار سهام

روز سبز بورس

 در جریان معاملات روز سه‌شنبه بورس تهران بعد از ۱۱افت پی‌درپی، به مدار مثبت معاملات برگشت. در ساعات ابتدایی داد‌وستد‌ها شاهد رِنج مثبت‌ در نمادهای بزرگ و تقویت خرید‌ها بوده‌ایم. هر چند که در ادامه روز با فروکش کردن تقاضاها از سقف روزانه فاصله گرفت اما همچنان سبز‌پوش باقی ماند و با افزایش ۴/ ۰ درصدی بیش از ۴هزار واحد بر ارتفاع شاخص کل افزوده شد و شاخص کل بورس بر روی رقم یک میلیون و۱۸۶ هزار واحد قرار گرفت.شاخص هم‌وزن نیز با شروع مثبتی که داشت ادامه یافت و رشد کمرنگ ۰۵/ ۰درصدی را به ثبت رساند. به‌رغم سبز‌پوشی شاخص‌ها در روز گذشته خروج پول همچنان ادامه یافت اما نسبت به رقم روز قبل کاهش داشته و به ۳۹۵ میلیارد تومان وارزش معاملات خرد با افزایش اندک به ۳ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان رسید.

 

 

بازار سکه

کانال مقاومتی سکه ازدست رفت

قیمت سکه و طلا در معاملات چند روز اخیرنوسانات زیادی را به خود دیده است. این رفت و برگشت‌ها ناشی از تغییرات قیمت در مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سکه و مسکوکات طلا بوده است. در روزهای پایانی هفته گذشته ریزش قیمت اونس با شدت بیشتری آغاز شدکه همچنان ادامه پیدا کرده است. قیمت سکه نیز با ریزش اونس طلا کاهشی شد. اما مقاومت دلار در کانال 25 هزار تومانی سبب شد تا کانال11 میلیونی سکه در چند روز گذشته نیز حفظ شود. اما کاهش شدید اونس در بازار جهانی و همزمان افت دلار در بازار‌های داخلی، باعث شد سکه دیگر مقاومت چندانی از خود نشان ندهد و به قیمت‌های پایین تر کشیده شد. هر قطعه سکه تمام بهارآزادی روز سه‌شنبه 10 میلیون و 900 هزار تومان فروخته شد که کاهشی 270 هزار تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد.

 

 

بازار طلای جهانی

کمترین قیمت طلا در 8سال اخیر

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی در پی رشد بازده اوراق خزانه و قوی‌تر شدن دلار آمریکا، به پایین‌ترین حد در هشت سال و نیم گذشته نزول کرد، هر اونس طلا (ساعت 20 به وقت تهران)، 1730 دلار قیمت خورد. بازده اوراق خزانه از بالاترین رکورد یک سال اخیر که هفته گذشته به آن صعود کرده بود، اندکی فاصله گرفت، با این حال همچنان بالا مانده است. شاخص دلار نزدیک به بالاترین حد خود در چهار هفته اخیر ایستاد. مقامات بانک مرکزی آمریکا همچنان نگرانی‌های تورمی را کم اهمیت قلمداد می‌کنند.طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم است و تحت تاثیر اجرای تدابیر مالی گسترده است. بر این اساس بازده بالاتر اوراق قرضه، هزینه نگهداری این فلز ارزشمند که بازدهی ندارد را افزایش می‌دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در آن را کمتر می‌کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

یک روز تا پایان معاملات تسه 9712

در معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام روز متفاوتی برای اوراق تسهیلات بانک مسکن رقم خورد و پس از چند هفته روند معکوس قیمت خرید و قیمت پایانی باز هم تکرار شد. افزایش قیمت تسه 9712 روزگذشته ادامه نیافت و کاهش قیمت راتجربه کرد. هر فقره از اوراق تسهیلات یادشده در قیمت پایانی 53 هزار و160 تومان بسته شد که کاهش حدود 2/ 0 درصدی را در مقایسه با روز معاملاتی قبل نشان می‌دهد. روز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی برای اوراق تسهیلات بانک مسکن در اسفند ماه 97 بوده و پس از آن متوقف خواهد شد.از طرفی روز گذشته قیمت خرید این اوراق افزایش 7/ 0 درصدی را به ثبت رساند و هر تسه9712 به قیمت 53 هزارو 700تومان رسید. در روزهای اخیر تقابل خریداران و فروشندگان دراین نماد قابل توجه بوده و تعداد معاملات نیزبه 180 نوبت افزایش یافته است.

 

 

بازار نفت

نفت به زیر کانال 60 دلاری رفت

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه به دلیل انتظارات برای موافقت اوپک برای افزایش تولید در نشست هفته جاری و نگرانی‌ها از کندی تقاضای چین، بیش از یک درصد کاهش یافت. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا ۷۱ سنت معادل 4/ 1 درصد کاهش یافت و به ۵۹ دلار و 70سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه حدود3 درصد سقوط کرده بود. انتظارات بالایی که برای افزایش تولید نفت اوپک و متحدانش از آوریل وجود دارد، قیمت‌ها را پایین‌تر برده است. نگرانی‌ها نسبت به افزایش عرضه اوپک پلاس و پایان کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز عربستان سعودی در ماه میلادی جاری، قیمت‌ها را تحت فشار کاهشی قرار داده است. تولید نفت اوپک تحت تاثیر کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی، در فوریه کاهش پیدا کرد و به هفت ماه افزایش ماهانه متوالی پایان داد.