بازار سهام

01

افت 2 درصدی شاخص در هفته

‌روند نزولی بورس تهران در معاملات هفته گذشته بازار سهام، پس از توقف یک‌روزه (سه‌شنبه) ادامه یافت و در آخرین روز معاملاتی هفته نیز با افت 7/ 0 درصدی بیش از 8 هزار واحد عقب‌نشینی داشت و بر روی رقم یک میلیون و 177 هزار واحدی ایستاد تا سومین افت متوالی هفتگی برای شاخص‌کل با 3/ 2 درصد کاهش به ثبت برسد. همچنین شاخص هم‌وزن با افت 1/ 0درصدی در روز چهارشنبه به کاهش هفتگی 7/ 0 درصد بسنده کرد. دومین هفته اسفند در حالی پایان یافت که بورس رمقی برای صعود ندارد و خروج نقدینگی همچنان ادامه‌دار است. سهامداران حقیقی برای دهمین هفته متوالی در مقام فروشنده ادامه دادند و روز چهارشنبه سهامی به ارزش 738 میلیارد تومانی از مالکیت‌های این دسته از سهامداران خارج شد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش کمی به 3هزار و 193 میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

03

افت 6 درصدی سکه

 در چند روز گذشته قیمت طلا و سکه در یک روند نزولی قرار گرفته و به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است. همراه با کاهش مداوم قیمت اونس طلا از هفته گذشته و با نوسانات کاهشی دلار، سکه و مسکوکات طلا نیز کاهشی شدند و یک سقوط نسبی را تجربه کردند. سکه پس از واگذاری کانال 11 میلیونی به کانال‌های پایین‌تر عقب‌نشینی کرد و از طرف هیچ‌کدام از مولفه‌ها تاثیر‌گذار و (اونس متزلزل در کانال 1600 دلاری و دلار کم‌رمق‌) حمایت نشد. بر همین اساس هر قطعه سکه تمام ‌بهارآزادی در آخرین روز معاملاتی بازار طلا 10‌میلیون و 530 هزار تومان فروخته شد که کاهش 400 هزار تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. با کاهش 2 درصدی سکه در روز پنج‌شنبه افت هفتگی این فلز گرانبها به 6درصد رسید.

 

بازار طلای جهانی

04

ناتوانی طلا در حفظ کانال 1700 دلاری

قیمت طلا در آخرین روز معاملات بازار جهانی تحت‌تاثیر انتظارات برای بالا رفتن بازده اوراق خزانه آمریکا، برای چهارمین روز درهفته گذشته کاهش یافت. بهای معاملات این بازار روز پنج‌شنبه با 8/ 0درصد کاهش در ۱۷00 دلار و 7۰ سنت بسته شد و در ادامه روند نزولی معاملات روز جمعه از کانال1700 دلاری نیز عقب‌نشینی کرد و (در ساعت 16 به وقت تهران) در 1694 دلار و 50 سنت قیمت خورد. به گفته تحلیلگران طلا روند نزولی پیدا کرده و تا زمانی‌که بانک مرکزی آمریکا برای کنترل بازده اوراق قرضه اقدامی نکند، این وضعیت ادامه خواهد یافت. بازده اوراق خزانه آمریکا با وجود اینکه از بالاترین رکورد یک‌ساله‌اش عقب‌نشینی کرده، نزدیک 4/ 1‌درصد‌ و شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات روز گذشته با 7/ 0درصد افزایش به سطح 5/ 91 واحد رسید.

 

بازار اوراق مسکن

05

بازدهی منفی دوساله تسه

اوراق تسهیلات مسکن در آخرین روز معاملاتی خود در قیمت پایانی 52 هزار و 793 تومان بسته شد که نسبت به روز کاری قبل 7/ 0 درصد افت را نشان می‌دهد. تسه9712 در 15 اسفند ماه 97 در فرابورس منتشر شد و طی دوسال گذشته نوسانات زیادی را شاهد بود و طی این مدت افت بیش از 6 درصد را رقم زد. با نزدیک شدن به پایان سررسید این اوراق، روند نزولی گرفت و تا روز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی هفته در بازار سهام ادامه یافت و افت هفتگی بیش از 7 درصد ثبت و به معاملات خود پایان داد. عموما اوراق تسهیلات وام مسکن با سررسید دوساله در فرا‌بورس عرضه شده و گاهی موارد تا 6 ماه قابل‌تمدید است، اما این امر شامل حال تسه9712 نشد و در روز مقرر این نماد متوقف شد.

 

بازار نفت

06

رکورد رشد نفت در یک‌سال اخیر

قیمت نفت روز پنج‌شنبه پس از اینکه اوپک و متحدانش با عدم تغییر سطح تولید در آوریل موافقت کردند، بیش از 4 درصد صعود کرد و در قیمت 63 دلار و 80 سنت بسته شد. افزایش بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت در روز بعد نیز ادامه یافت و با رشد بیش از 2 درصد به 65دلار و 20 سنت، به بالاترین قیمت در بیش از یک‌سال اخیر رسید. اوپک با تمدید محدودیت عرضه فعلی، بازار‌های کامودیتی را غافلگیر کرد، به‌دنبال تصمیمات جدید اوپک‌پلاس مبنی بر توقف افزایش تولید با جهش قیمت مواجه شد. از طرفی عربستان‌سعودی اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه یک‌میلیون بشکه در روز خود را تا ماه مارس ادامه خواهد داد. عامل دیگری که از افزایش قیمت‌ها پشتیبانی کرد، اصابت یک موشک به تاسیسات آرامکوی سعودی در جده بود.