بازار سهام

 تداوم افت قیمت سهام

معاملات روز شنبه در سومین هفته از اسفندماه همچنان با کاهش قیمت برخی سهم‌ها ادامه یافت. بر این اساس شاخص کل بورس ۷/ ۰درصد به عقب بازگشت و روی عدد یک‌میلیون و ۱۶۹هزار واحد ایستاد. هرچند که تعداد نمادهای کوچک‌تر سبزپوش به چشم می‌خورد؛ اما بازهم شاخص هموزن با افت ۳۳۰ واحدی به عدد ۴۳۰ هزار و۹۳۵ واحد تنزل یافت و در مدار منفی به معاملات خود در روز گذشته پایان داد. به‌رغم کاهش تعداد نمادهای منفی، اما بازهم عمدتا نمادهای بزرگ صف فروش داشتند. بر این اساس ۳درصد از نمادها با صف خرید به ارزش ۱۴۲میلیارد تومان و ۷۶درصد سهام با صف فروش به ارزش ۳۰۲۵میلیارد تومان معامله شدند. روز گذشته هم سهامی به ارزش۵۵۹ میلیارد تومانی از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد و ارزش معاملات خرد بورس به ۲هزارو۶۵میلیارد تومان رسید.

 

 

بازار سکه

تشدید افت سکه

در جریان دادوستدهای نخستین روز معاملاتی بازار طلا، قیمت سکه به موازات افت نرخ ارز با کاهش همراه شد. به این ترتیب بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با 180هزار تومان کاهش در مقایسه با آخرین روز کاری به ۱۰میلیون و 350هزار تومان رسید. در روزهای اخیر قیمت اونس به سبب بهبود اوضاع اقتصادی جهانی در حال کاهش است؛ شرایط اقتصادی دنیا با توجه به واکسیناسیونی که در جهان در حال انجام است، بیانگر نشانه‌های مثبت اقتصادی است. بنابراین تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی نیز به شدت کاهش یافته و سبب شده است در بازارهای داخلی نیز باتوجه به نوسانات کاهشی نرخ ارز به‌عنوان عاملی داخلی در کنار افت قیمت اونس جهانی طلا، مسیر کاهشی را طی کند. با کاهش قیمت اونس، سکه با از دست دادن حمایت 10500 وارد کانال پایین‌تر شد.

 

 

بازار طلای جهانی

افت 2درصدی اونس در هفته

تجدید روند صعودی دلار آمریکا، رشد بازده اوراق قرضه و خوش‌بینی فزاینده سرمایه‌گذاران به رشد اقتصادی آمریکا ضربه خود را به بازار طلا و بدبینی قاطعانه‌ای به روند قیمت‌ها در هفته آتی دامن زد. اگرچه قیمت طلا از رکورد پایینی که در معاملات روز جمعه داشت، اندکی بهبود یافت؛ اما با کاهش هفتگی 2درصد روبه‌رو شد. بهای اونس طلا در معاملات روز جمعه حدود 2/ 0درصد کاهش یافت و در 1700دلار بسته شد. همسو با بهبود شرایط اقتصادی، برخی از تحلیلگران بازار می‌گویند که بازده اوراق قرضه فضا برای رشد بیشتر دارد و این به معنی این است که هر نقطه‌ای که اوج بازده اوراق قرضه باشد، کف قیمت طلا خواهد بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که بازده اوراق قرضه و دلار تثبیت نشوند، بعید است روند نزولی طلا متوقف شود.

 

 

بازار اوراق مسکن

افزایش قیمت تسه9812

اوراق تسهیلات بانک مسکن در نخستین روز معاملاتی هفته در بازار فرابورس هرکدام روز متفاوتی را تجربه کردند. برخی نمادها روز منفی و در برخی از سهام نیز افزایش قیمت را شاهد بودند. اوراق تسهیلات مسکن 9812 اولین بار در فروردین ماه 99 با قیمت 55هزارو 800تومان گشایش یافت و در طی این مدت افت‌وخیز‌های زیادی را به ثبت رساند. هر فقره از این اوراق روز گذشته در قیمت پایانی 55هزار و 660تومان بسته شده که نسبت به آخرین قیمت 7/ 0درصد افزایش نشان می‌دهد. هرچند که قیمت خرید این تسه 9/ 0درصد کاهش داشت و 54هزار و 800تومان قیمت‌گذاری شد. این تسه نیز همانند سایر اوراق سررسید دوساله دارد که یک سال آن به پایان رسیده و فقط 12 ماه دیگر مهلت معامله دارد. بر این اساس باید دید تسه9812 تا اسفند ماه 1400 چه روندی را در پیش می‌گیرد؟

 

 

بازار نفت

رشد 6/ 7 درصدی نفت در هفته

قیمت نفت روز جمعه در پی گزارش اشتغال ماهانه قوی‌تر از حد انتظار در آمریکا و تصمیم اوپک و متحدانش برای عدم افزایش تولید، بیش از 3درصد صعود کرد و به قیمت قبل از همه‌گیری ویروس کرونا رسید. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت 2دلار و 50سنت معادل ۴درصد افزایش و در ۶۶ دلار و 30سنت در هر بشکه بسته شد و رشد هفتگی 6/ 7درصدی را نشان داد. وزیران اوپک‌پلاس برای اتخاذ یک رویکرد محتاطانه و افزایش تولید به میزان ۱۵۰هزار بشکه در روز در آوریل توافق کردند؛ در حالی که بازار افزایش بیشتری را برای این گروه پیش‌بینی کرده بود. نفت از اینکه عربستان سعودی با وجود افزایش قیمت در دو ماه گذشته، تصمیم گرفت کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را به مدت یک ماه دیگر در آوریل ادامه دهد، متعجب شد و جهش چشم‌گیری را تجربه کرد.