بازار سهام

01

روز سبز شاخص‌های سهام

در نخستین روز معاملاتی بازار سهام  شاخص کل بورس بر مدار منفی آغاز شد،اما در ادامه داد و ستد‌های روز موج جدید تقاضا در بازار سهام منجر شد تا بسیاری از نمادها به‌ویژه نمادهای بزرگ بازار با رِنج مثبت همراه شوند و نماگر بورس پس از یک روز منفی، مجددا به مسیر صعودی بازگشت. در نهایت به لطف سهام شاخص‌ساز با رشد 9/ 1درصدی مواجه و روی عدد یک‌میلیون و229 هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز با استقبال کمرنگ از کوچک‌تر‌ها رشد 3/ 0درصدی را ثبت کرد و 117 واحد به ارتفاع شاخص‌کل فرابورس نیز افزوده شد، به این ترتیب روز سبز هر سه شاخص بازار سهام رقم خورد. روز گذشته سهامداران حقوقی همچنان با خالص خرید 151میلیارد تومانی، بیش از حقیقی‌ها خریدار سهام بودند و معاملاتی به ارزش 4 هزار و 650  میلیارد تومان در معاملات خرد بورس انجام شد.

 

بازار سکه

03

تداوم افزایش بهای سکه

در روز‌های گذشته قیمت سکه و طلا کاهش محسوسی داشته و شاهد سقوط نسبتا گسترده‌ای بودند. اما با افزایش قیمت دلار، سکه و طلا نیز افزایشی شده و حرکت صعودی آنها ادامه خواهد یافت. همراه با ناامید شدن سرمایه‌گذاران نسبت به برجام و افزایش قیمت دلار در بازار، قیمت سکه به 10 میلیون و750 ‌هزار تومان صعود کرد که از آن به عنوان کانال صعودی قیمت سکه یاد می‌شود. به گفته کارشناسان اگر قیمت دلار به کانال 25 هزار تومان وارد شود و قیمت سکه نیز در بالای 10‌میلیون و 800هزار تومان تثبیت ‌شود، قیمت سکه افزایشی شده و می‌تواند بار دیگر کانال 11 میلیون‌تومانی را به‌دست آورد. اما به نظر می‌رسد با وجود نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال تقاضا برای خرید در بازار‌های طلا و سکه کاهش یافته است و تغییرات چندانی را شاهد نخواهیم بود.

 

بازار طلای جهانی

04

رشد 5/ 1 درصدی طلا در هفته

در‌حالی‌که افت نسبی دلار و تضعیف شاخص‌ها در بازارهای بورس سبب شده تا افت ناشی از بالا رفتن سود اوراق قرضه دولت آمریکا تا حدودی خنثی شود،  قیمت طلا ‌روز جمعه اندکی بالاتر رفت و در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی طی 7 هفته گذشته قرار گرفت. با تحکیم قیمت اونس طلا در بالای مرز ۱۷۰۰ دلار، احساسات منفی در بازار تغییر کرده و تحلیلگران رسیدن طلا به کف قیمت کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کردند. بهای اونس‌ طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با 2/ 0 درصد افزایش، در ۱۷28 دلار بسته شد اما برای کل هفته 5/ 1 درصد رشد قیمت داشت. بسیاری از تحلیلگران اظهار کردند‌ بسته کمک اقتصادی انتظارات برای رشد اقتصادی را تقویت کرده و باعث صعود بازارهای سهام و بالاتر رفتن بازده اوراق قرضه می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

05

تداوم رشد تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن در نخستین روز هفته و سبز‌پوشی هر سه شاخص‌ روند صعودی خود را ادامه داد و هر برگه از اوراق تسه 9812 در قیمت پایانی 59 هزار و 420 تومان بسته شد که افزایش 6/ 2 درصدی را در مقایسه با آخرین قیمت در روز‌های قبل نشان می‌دهد. بانک مسکن با هدف کمک به خانه‌دارشدن اقشار مختلف جامعه و تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن و همچنین کاهش هزینه‌های اخذ تسهیلات، طرح اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده را تا پایان سال در دستور کار خود قرار داده است. پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده به نحوی است که ۵۰درصد مبلغ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و ۵۰ درصد مابقی از محل منابع بدون‌سپرده پرداخت می‌شود. به این ترتیب متقاضیان فقط برای نیمی از تسهیلات نیازمند خرید اوراق هستند.

 

بازار نفت

06

افت هفتگی نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت‌تاثیر کاهش عرضه تولیدکنندگان بزرگ و خوش‌بینی به احیای تقاضا در نیمه دوم سال میلادی جاری، افت هفتگی را به کمتر از یک‌درصد رساند. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با 70 سنت کاهش، در ۶۵ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه بسته شد. تقاضا برای دارایی‌های پرریسک مانند نفت تحت‌تاثیر بسته کمک اقتصادی کاخ‌سفید و اخبار روزانه مثبتی که درباره واکسن‌های کووید-19 منتشر می‌شود، تقویت شده است. اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود احیای قوی‌تر تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ را پیش‌بینی کرد. از طرفی اوپک و متحدانش شامل روسیه در نشست اخیرشان با عدم تغییر محدودیت عرضه در آوریل موافقت کردند. پایداری قیمت‌های بالاتر نفت تولیدکنندگان آمریکایی را به افزایش تولید تشویق خواهد کرد که نهایتا روی قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.