بازار سهام

تداوم رشد شاخص سهام

بازار سهام به رالی صعودی روزهای اخیر خود ادامه داد وسومین رشد پیاپی شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه به لطف بزرگان رقم خورد و با رشد بیش از ۹ هزار واحدی معادل ۷/ ۰ درصد به سطح یک میلیون و ۲۵۴ هزار واحدی رسید. تقاضا در نمادهای کوچک بازارهمچنان کمرنگ بوده با این حال شاخص هم وزن نیز توانست در هم مسیری با نماگر اصلی رشد ۱۳/ ۰ درصدی را به ثبت برساند و ۵۴۵ واحد بالاتر از رقم قبلی ایستاد.همزمان با عقب‌نشینی بسیاری از نمادها در بازار، فشار فروش حقیقی و در پی آن خروج پول نیز نسبت به روز معاملاتی قبل افزایش داشته است.به این ترتیب سهامداران خرد مالکیت ۳۳۱ میلیارد تومان سهام را به حقوقی‌ها واگذارکردند. با وجود افت قابل توجه قیمت‌ سهام، تغییر چندانی در جذابیت بازار سرمایه دیده نمی‌شود و ارزش معاملات خرد دیروز به ۴ هزار و ۷۲۲ میلیارد تومان کاهش یافت.

 

 

بازار سکه

بازار خنثای سکه

سکه در معاملات روز دوشنبه به مدد شروع خوب اونس طلا در بازار جهانی رشد اندکی را به ثبت رساند و این کاهش نرخ دلار در بازار بود که مانع از رشد بیشتر سکه شد. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته 10 میلیون و 730 هزار تومان معامله شد که در مقایسه با آخرین قیمت در روز یکشنبه 30 هزار تومان افزایش نشان می‌دهد. هر چند که سکه در روز‌های اخیر از نوسانات دلار جهت می‌گیرد اما بهای اونس نیز به‌عنوان مولفه خارجی بر قیمت آن اثرگذار است. برخلاف سال‌های گذشته که در چنین ایامی قیمت‌ها افزایش شدیدی داشت یا بازار بسیار پرنوسان می‌شد، امسال این اتفاق نیفتاد و بازار روال عادی خود را طی می‌کند با این حال تقاضای سکه نه‌تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش نیز مواجه بوده است.

 

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا

طلا در معاملات روز دوشنبه رشد قیمتی را که در زمان گشایش بازار داشت تحت‌تاثیر خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به احیای اقتصادی سریع‌تر جهان و رشد بازده اوراق خزانه از دست داد و با کاهش روبه‌رو شد. بازده بالاتر اوراق قرضه قیمت طلا را نزولی نگه می‌دارد. همچنین عوامل فنی به روند کاهشی بازار طلا اشاره دارند. طلا از سطوح فروش قبلی بهبود پیدا کرده و برخی از افراد تلاش می‌کنند طلا را در قیمت پایین‌تر خریداری کنند. اما نوسانات کوتاه‌مدت منطبق با دلار آمریکاست. هیچ کس در حال حاضر از روند حرکت دلار آمریکا مطمئن نیست. آمار دلگرم‌کننده‌ای که از جذابیت طلا به‌عنوان پناهگاه امن دارایی کاست، رشد تولید صنعتی چین بود که در فاصله ژانویه-فوریه سرعت گرفت و فراتر از انتظارات بود. بهای اونس طلا ساعت 19 به وقت تهران 1728 دلار بود.

 

 

بازار اوراق مسکن

افزایش بهای تسه

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابوررس روز گذشته پس از کاهش یک روزه مجدد بر مدار صعودی بازگشت. بر این اساس قیمت هر فقره از اوراق تسهیلات منتشره در اسفند 98 در معاملات روز دوشنبه در قیمت پایانی 59 هزار و550 تومان بسته شد که در مقایسه با قیمت روز گذشته گویای افزایش 7/ 2 درصدی است.میانگین قیمتی اوراق تسهیلات بانک مسکن روز گذشته به 59 هزار و 380 تومان رسیده است. در حال حاضر تسه9812 بالاتر از این میانگین معامله می‌شود و این موضوع می‌تواند متقاضیان خرید این نماد را دچار تردید کند و در روز‌های آتی بر قیمت تسه9812 تاثیر کاهشی داشته باشد. تسه یاد شده در 15 اسفند سال‌جاری یک ساله شد ویک سال دیگر در بازار فرابورس قابل معامله است. ارزش کل معاملات در این گروه از سهام روز گذشته به 282 میلیون و 738 تومان رسید.

 

 

بازار نفت

از سرگیری روند صعودی نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر آماری که نشان داد احیای اقتصادی چین شتاب گرفته و دورنمای تقاضا برای انرژی را روشن‌تر کرد، افزایش یافت.به این ترتیب بهای هربشکه نفت در معاملات روز گذشته به 65 دلار و 70 سنت رسید.آمار جدید نشان داد رشد تولید صنعتی چین در فاصله ژانویه-فوریه سرعت گرفته و فراتر از انتظارات بوده است و همزمان آمار تولید روزانه پالایشگاهی ۱۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد را نشان داد. عامل دیگری که از قیمت‌ها پشتیبانی کرد اقدام عربستان سعودی در کاهش عرضه به مشتریان آسیایی بود. منابع پالایشگاهی به رویترز گفتند عربستان سعودی فروش نفت را برای بارگیری در آوریل برای دست‌کم چهار پالایشگر شمال آسیا به میزان حداکثر ۱۵ درصد کاهش داده است اما نیاز ماهانه پالایشگاه‌های هندی را به‌طور کامل تامین می‌کند.